18.12.2018 Liikenne Riittääkö lataus- ja tankkausverkko, jos kaasu- ja sähköautot yleistyvät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtaosa taloyhtiöistä ei ole rakentanut sähköautojen latauspisteitä ja kaasuasemien verkosto tihentyy hiljalleen. Jos ei ole riittävän tiheää ja käyttötavoiltaan joustavaa lataus- ja tankkausverkostoa, ei kuluttajien valtavirta innostu hankkimaan hyviäkään kaasu- ja sähköautoja. Tankkaus- ja latauspaikkoja tulisi saada tuntuvasti lisää. Kaasuautoille tarvitaan lisää tankkausasemia ja sähköautoille on saatava rakennettua riittävästi sekä julkisia että erityisesti yksityisiä latauspisteitä. – Nyt todella tarvitaan ripeitä ja vaikuttavia toimia, mikäli aiotaan saavuttaa ladattaville ajoneuvoille asetetut tavoitteet. Selvityksemme mukaan 93 prosenttia taloyhtiöistä ei ole rakentanut latauspisteitä vielä lainkaan ja joissakin taloyhtiöissä sähköautoilu on jopa kielletty, VTT:n projektipäällikkö Mikko Pihlatie toteaa esityksessään TransDigi-tiedonvaihtoseminaarissa. Pihlatien mainitsema selvitystyö on tehty Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet – GASELLI -hankkeessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattavat hybridit suosikkeina GASELLI-hankkeen väliraportin mukaan myös sähköautomarkkinoille on tulossa runsaasti uusia malleja. Ladattavien hybridien nykyinen mallivalikoima on jo hyvin Suomen markkinoille sopiva, mutta myös sähköautotarjonta on kasvamassa. Täyssähköautojen kuten myös ladattavien hybridien sähköinen toimintamatka on kasvamassa. Sähköautojen hinnat ovat myös jonkin verran laskemassa, tai samalla hinnalla saa isomman akuston. Täyssähköautojen kysyntä alkaa kiihtyä, kunhan autojen valikoima kasvaa ja hinnat tulevat alaspäin, ja latauspisteiden rakentamisesta tulee arkipäivää etenkin taloyhtiöissä. GASELLI-hankkeen piirissä on arvioitu täyssähköautojen myynnin kiihtyvän autovalikoiman laajentuessa ja hintojen laskiessa, viimeistään vuosien 2022–2025 paikkeilla. Sähköautokannan merkittävään lisääntymiseen on vielä pitkä matka. Suomen teillä liikkuu tätä nykyä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista vain noin 13 000 on täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä. Jopa 14 uutta kaasutankkausasemaa Kaasuyhtiö Gasum sai vastikään EU:lta 2,9 miljoonan euron tuen uusien tankkausasemien rakentamiseen. Tuki on merkittävä askel yhtiön pohjoismaisen kaasuekosysteemin rakentamiseen. Uusia asemia tarvitaan, sillä liikenne- ja viestintäministeriön ilmastotyöryhmän tavoitteet kaasuautojen määrän kasvusta ovat kunnianhimoisia. Päätavoitteena on, että nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nykyisestä muutamasta prosentista sataan vuoteen 2045 mennessä. Kaasuautojen osalta tavoite on 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045. GASELLI-hankkeen selvitysten mukaan on realistista saavuttaa 50 000 kaasuauton kanta vuoteen 2030 mennessä, jos vain tankkausasemia saadaan riittävästi ja vuosien 2016–2018 kaasuautojen myyntikehitys jatkuu samansuuntaisena. On kuitenkin todennäköistä, että melko suuri osa näistä on käytettyjä autoja. – Viimeisen parin vuoden aikana huimasti kasvanut kaasuajoneuvojen kysyntä niin kuluttaja- kuin yrityspuolellakin on osoittanut, että lisäasemille on tarvetta, Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö Jussi Vainikka toteaa. Myönnetty EU-tuki kattaa yhteensä jopa 14 kaasutankkausaseman rakentamisen kansainvälisen TEN-T -ydinverkon alueelle Suomessa. Yksinkertainen enemmistö tarvitaan Taloyhtiö voi yksinkertaisella enemmistöllä päättää yhtiökokouksessa sähköjärjestelmän perusparannuksesta, jos taloyhtiö päättää toteuttaa latauspisteitä kaikkiin autopaikkoihin ja tehdä tarvittavat muutokset sähköjärjestelmään. Sähköajoneuvojen latausinfraan on mahdollista hakea valtionavustusta. Avustuksen myöntää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA. Liikenne tuottaa viidenneksen ilmastonmuutosta kiihdyttävistä kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa. Henkilöautoilun osuus kasvihuonepäästöistä on noin kymmenesosa. Lähteet: Teknologian tutkimuskeskus VTT, Kiinteistöliitto, Motiva, Gasum, liikenne- ja viestintäministeriö Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Petri Munukka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt