7.3.2019 Liikenne Rattijuoppous iso tekijä kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvallisuusjohtaja: huumepäissä ajaminen on kasvava uhka liikenneturvallisuudelle. Kuolonkolarien tutkiminen paljastaa karun todellisuuden. Kun tiellä rysähtää, on usein ja vuodesta toiseen taustalla rattijuoppous. – Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on aina vaan sitkeästi mukana kuolonkolareissa ja muissa vakavissa tieliikenneonnettomuuksissa, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari huokaa. Hän johtaa työkseen Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tutkimustyötä. OTI ennaltaehkäisee liikenneonnettomuuksia tekemällä tutkimuksia ja koordinoimalla liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sarjarattijuopot vaarallisia OTIn tilastot paljastavat karusti, että rattijuoppous on pysynyt kolarien riskitekijänä – usein merkittävimpänä aiheuttajana – vuodesta toiseen. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on ollut mukana yhtenä riskitekijänä 20–30 prosentissa kuolonkolareista läpi vuodet 1998–2017. – Rattijuoppous on usein merkittävä riskitekijä tapausten taustalla. – Ongelmasta ei vaan tahdota päästä eroon. Erityisen tärkeätä olisi saada liikenteestä pois todelliset riskikuljettajat eli he, jotka toistuvasti ajavat alkoholin vaikutuksen alaisena. He nimittäin joutuvat ennemmin tai myöhemmin vakavaan onnettomuuteen, Parkkari erittelee. – Sarjarattijuopot ovat erittäin vaarallisia kaikille tielläliikkujille. Parkkari tarkastelee vuonna 2017 moottoriajoneuvoissa kuolleiden onnettomuuksia. Tutkinnassa oli kaikkiaan 168 kuolonkolaria, joista rattijuoppous oli mukana liki kolmasosassa tapauksista eli 47 kolarissa. Huumekuskien osuus nousussa Jo muutaman vuoden ajan kolaritilastoissa on näkynyt huumekuljettajien määrään lisääntyminen. – Samasta kertovat polisin tiedot tien päältä: huumepäissä tai lääketokkurassa ajetaan yhä useammin. Tämä on kasvava ja erittäin huolestuttava ilmiö, joka on selkeä uhka koko ajan hiljalleen kohentuvalle tieturvallisuudelle. Parkkari kertoo, että poliisilta kantautuvat tiedot tien päältä ja ratista tavoitetuista huumekuskeista tulevat ikävä kyllä näkymään muutaman vuoden viiveellä kuolonkolaritilastoissa ja myös lievempien onnettomuuksien taustalla riskitekijänä. Riskitekijät kasaantuvat Parkkari tuo esiin, että kuolonkolarien taustalla on usein useita samaan aikaan vaikuttavia riskitekijöitä, joista yksikään ei yksin välttämättä johtaisi vakavaan kolariin, mutta riskien kasaantuminen aiheuttaa kolarin. – On tyypillistä, että rattijuoppouteen taipuvaisen kuskin auto ei ole hyvässä kunnossa. Se voi olla katsastamaton, jarruiltaan kehno ja renkaiden kunnon puolesta kelvoton liikenteeseen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku