sähköpyörä

Liikenne 30.6.2017

Pyöräilykynnys laskee – kiitos sähköavustuksen

Sähköavusteinen pyörä laajentaa ajokautta. Matka-ajon lisäksi se sopii myös kuntoilukumppaniksi.

Maantiepyöräilyä harrastava Marko Vesanto polkee vuosittain kuutisentuhatta kilometriä. Sähköavusteisella pyörällä hän ei saisi kunnon treenivastusta, mutta muutoin ne ovat kiinnostavia.

– Sähköpyörä laskee kynnystä vaihtaa esimerkiksi auto työmatkoilla pyörään – tai aloittaa pyöräily ylipäätään, Vesanto pohtii.

sähköpyörä

Sähköpyörä on hyvä vaihtoehto myös maaston puolella.

– Maastokelpoinen sähköpyörä on hauska peli, jolla pääsee etenkin mäet kätevästi. Hieman kokematonkin voi maastossa keskittyä pystyssä pysymiseen, eikä sopivien vaihteiden etsimiseen.

sähköpyörä

Vesanto uskoo, että sähköpyörät myös laajentavat pyöräilykautta.

– Sähköavusteisella pyörällä on paljon mukavampi edetä esimerkiksi sateessa ja vastatuuulessa kuin tavallisella pyörällä. Ja saada silti lihaksistolle töitä. Sähköavusteinen pyörä käy hyvin kuntoilukumppaniksi.

Vesannon kokeilema TREK-sähköpyörä oli lainassa Pyöräliike Lundbergilta Keravalta. Liikkeen edustamia sähköpyörämerkkejä ovat myös Cannondale, Crescent, GT ja Tunturi. www.lundberg.fi

sähköpyörä

Sähköpyörän vahvuuksia

  • Avustuksen kanssa tavallista pyörää kevyempi polkea.
  • Mainio työmatkapyörä, matka taittuu hikoilematta!
  • Innostaa pidemmille ajoreissuille, jolloin kuntokin kohenee!
  • Tasaa kuntoeroja, mahdollistaa perheen yhteiset pyöräretket.
  • Sopii hyvin ikääntyneille.
  • Ekologinen vaihtoehto.

Sähköpyörän heikkouksia

  • Tavallista polkupyörää korkeampi hinta.
  • Tavallista pyörää korkeammat ylläpitokustannukset.
  • Akun tyhjennyttyä raskaampi poljettava kuin tavallinen pyörä.

Lataus vie nelisen tuntia

Sähköavusteisen pyörän akku painaa 2–3 kiloa. Lukittava akku irtoaa näppärästi  pyörän rungosta, jolloin sen voi viedä sisätiloihin ladattavaksi. Latausaika tyhjästä täyteen vie myös laturin tyypistä riippuen 3–6 tuntia aikaa, tyypillisimmin latausaika on nelisen tuntia.

Nykypyörien akut ovat litiumioni-akkuja. Vanhoista painavammista ja tehottomammista lyijyakuista on käytännössä luovuttu sähköpyörissä.

Jaa artikkeli