6.12.2016 Liikenne Polttimon valinnalla saa lisää tehoa halogeeniajovaloihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka monissa etenkin kalliimmissa autouutuuksissa muodikkaat ksenon- tai led-valot ovat vakiona tai valinnaisvarusteena, suurin osa Suomen henkilöautokannasta on varustettu edelleen halogeeniajovaloilla. Halogeeniajovaloja on pidetty vanhanaikaisina ja tehottomina, mutta asia ei niin yksioikoinen. Parhaat halogeeniajovalot huippuluokan polttimoilla varustettuna ovat teholtaan lähentyneet ksenon- ja led-valoja, joiden tehoa on moni valmistaja uutuusmalleissaan rajoittanut kustannussyistä, jottei tarvitse asentaa valonpesimiä. Erityisesti kaukovalojen suhteen parhaat halogeenivalot edustavat edelleen huippua – mikäli käytetään parhaita mahdollisia polttimoita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkasta valojen kunto! Polttimon valinnalla voi merkittävästi parantaa halogeeniajovalojen tehoa sekä lähi- että kaukovaloilla. Auton kaikkien valojen kunto kannattaa tarkastaa, onhan nyt käsillä pimeä ajokausi. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää ajovalojen polttimoiden laatuun. Jos ajovalot tuntuvat tehottomilta, ei kannata jäädä odottelemaan polttimoiden simahtamista, vaan on hyvä vaihtaa vielä toimivat himmeät polttimot uusiin ja tehokkaampiin. Valotehoa muutamalla kympillä On suositeltavaa kokeilla tunnettujen valmistajien uusia tehopolttimoita. Muutaman kympin lisäsatsauksella saa merkittävästi enemmän valoa – tosin polttimoiden kestoiän kustannuksella. Kalleimmat polttimot ovat myös valmistuslaadultaan ja geometriselta tarkkuudeltaan parhaita, mikä antaa parhaan mahdollisen valokuvion lähivaloilla vastaantulijan häikäistymättä. Laatupolttimoissa lähivalojen hajavalo ylöspäin on saatu tehokkaasti eliminoitua, mikä helpottaa ajoa lumisateessa ja sumussa. Hyvät lähivalot tekevät etusumuvalot lähes tarpeettomiksi Suomen olosuhteissa. Valoteho on turvallisuutta Tehopolttimoiden antama valotehon lisäys, valkoisempi valo, lähivalokeilan leveyden ja tarkkarajaisuuden koheneminen sekä kaukovalojen pitempi valokeila lisäävät ajamisen turvallisuutta talven pimeydessä. Jalankulkijat, pyöräilijät sekä eläimet ja esteet näkyvät aikaisemmin, mikä antaa lisää reagointiaikaa jarrutukseen ja väistöön. Tehopolttimoiden antama valotehon parannus on merkittävä tavallisiin halogeenipolttimoihin ja erityisesti halpapolttimoihin verrattuna. Suurimmillaan eri polttimoiden valotehojen erot voivat olla kaksin–kolminkertaisia. Markkinoilla on myös erityisen pitkäikäisiä long life -polttimoita, mutta niiden valoteho ei ole paras mahdollinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajovalojen jännite tärkeää Jos haetaan parasta kompromissia polttimon valotehon ja kestoiän välillä, olisi mitattava autoyksilön ajovaloille tuleva jännite, jonka tulisi 12 voltin järjestelmässä olla 13,2 volttia. Jos ajovaloihin tulee tätä korkeampi jännite, esimerkiksi 14 volttia, voi polttimon käyttöikä pudota alle puoleen. Sellaisissa autoissa tehopolttimoiden käyttöikä jää valitettavan lyhyeksi ja tavallisten laatupolttimoiden käyttö voi olla perusteltua. Nykyaikaisten autojen kehittyneemmät latausjärjestelmät pitävät jännitteen lähellä normilukemaa, mikä lisää polttimoiden käyttöikää. Siksi tehopolttimot ovat suositeltavimmat valtaosaan uudehkoista autoista niiden halogeeniajovalojen tehon kohentamiseen. H4 ja H7 yleisimmät polttimotyypit Halogeeniajovalojen yleisimmät polttimotyypit ovat kahdella eri hehkulangalla varustettu H4, jossa lähi- ja kaukovalot ovat samassa polttimossa ja valaisimessa sekä H7, jossa on vain yksi hehkulanka, jolloin lähi- ja kaukovaloille on kummallekin eri polttimo erillisissä valaisimissa. Tunnetut lamppujen valmistajat Osram ja Philips esittelivät H4- ja H7- tehopolttimoiden uuden sukupolven syyskuussa 2016 Frankfurtin Automechanica -messuilla. Polttimoiden käyttöiässä suuret erot Esimerkkivertailussa saman valmistajan kaksi eri polttimotyyppiä. Osram Night Breaker Laser Osram halogeeni tavallinen H4 (kaukovalo/lähivalo) B3 80/300 h B3 250/400 h Tc 160/500 h Tc 500/900 h H7 B3 150 h B3 350 h Tc 250 h Tc 550 h Mitä käyttöikämerkinnät B3 ja Tc tarkoittavat? Polttimoiden käyttöiän mittauksessa käytetään apuna suurta määrää polttimoita. Mittauksissa saadut käyttöikätulokset tilastoidaan. B3-arvo: Tarkoittaa polttimoita, joihin on tullut vika liian aikaisin. 3 % kaikista testatuista polttimoista on tullut vika tässä ajassa. Tc-arvo: Tarkoittaa yleisintä polttimoiden vika-arvoa 63,2 %. Ajovalojen polttimot mitataan jännitteellä 13,2 V ECE-direktiivin R37 edellyttämällä tavalla. Testissä saatuja käyttöikiä ei voi suoraan verrata niiden käyttöikään ajoneuvoissa, sillä testit suoritetaan laboratorio-oloissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Osram Night Breaker Laser Saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden testin yksi parhaista halogeenipolttimoista, Osram Night Breaker Unlimited on saanut rinnalleen siitä edelleen kehitetyn version, nimeltään Osram Night Breaker Laser. Valmistajan ilmoituksen mukaan uuden polttimon valoteho on 130 prosenttia parempi ja valo 20 prosenttia valkoisempi tavalliseen halogeenipolttimoon verrattuna. Lisäksi kaukovaloilla saadaan jopa 40 metriä pidempi valokeila ja erityisen paljon lisää valoa 75–100 metrin etäisyydelle. Lasertekniikalla kuvioitu lasikupu ja korkeapaineinen jalokaasuseos maksimoivat valotehon. Tarkka hehkulangan asemointi parantaa valokuviota. Saatavana on sekä H4- että H7-polttimot. Suuri valoteho on saavutettu käyttöiän kustannuksella, mikä jää karkeasti noin puoleen tavalliseen halogeenipolttimoon verrattuna, pyöreästi pariinsataan tuntiin H7:n ollessa lyhytikäisempi kuin H4. Philips RacingVision Auto, Motor und Sport -lehden halogeenilampputestin voittaja vuonna 2014, Philips X-treme Vision, on saanut rinnalleen siitä kehitetyn uuden huippupolttimon, Philips RacingVision. Valmistajan ilmoituksen mukaan uusi tehopolttimo tarjoaa tavalliseen halogeenipolttimoon verrattuna 150 prosenttia enemmän valoa, erityisesti näkyvyyden kannalta tärkeällä 50–75 metrin alueella. Saatavana sekä H4 että H7. Suuri valoteho on saavutettu käyttöiän kustannuksella. RacingVision-polttimon käyttöikä on 200 tuntia kun valmistajan mukaan markkinoiden pitkäikäisimmän tehopolttimon, Philips X-tremen käyttöikä on 450 tuntia. 200 tunnin käyttöikä merkitsee 12 000 kilometrin ajomatkaa keskinopeudella 60 km/h, 450 tunnin käyttöikä merkitsee 27 000 kilometrin ajomatkaa. Kommentteja ja kokemuksia tehopolttimoista Jos autossa on kunnolliset huomiovalot (päiväajovalot), jossa myös takavalot palavat, ei tehopolttimoiden lyhyempi käyttöikä ole mikään ongelma. Jos ajovaloja on pidettävä aina päällä surkeiden (ilman takavaloa olevien) tai puuttuvien huomiovalojen vuoksi, tehopolttimot kestävät vain vajaan vuoden keskimääräisellä vuosittaisella 17 500 kilometrin ajosuoritteella. Turvallisuutta arvostava vaihtaa autoonsa tehopolttimot juuri syksyllä tai viimeistään talven alkaessa, jotta valoteho on parhaimmillaan juuri silloin, kun valoa eniten tarvitaan. Tehopolttimoiden ylimääräinen vaihtokerta vuodessa tavallisiin verrattuna maksaa muutaman kympin ylimääräistä, mikä on varsin pieni menoerä autoilun muihin kuluihin verrattuna. Parempaa näkyvyyttä Omat kokemukset tehopolttimoista ovat hyvät. Kokemukset perustuvat kahden eri auton Osram Night Breaker Ultimate H4 ja H7 -polttimoihin sekä Osram Night Breaker Laser H7 -polttimoihin. Valotehon lisäys, lähivalokeilan leveys, tasaisuus ja tarkkarajaisuus sekä kaukovalokeilan pituus ovat silmin nähden vakiopolttimoita parempia. Kaukovaloilla parannus on suurempi kuin lähivaloilla, etenkin H7-polttimoilla. Valotehon paranemisen hyöty on suurempi kuin ylimääräisen polttimon vaihtokerran hinta ja työmäärä etenkin kun viikoittainen mökkimatka ajetaan peura- ja hirvivaara-alueella. Halogeenipolttimot on aina korvattava halogeenipolttimoilla. Markkinoilla on saatavana halogeenipolttimoiden pitimiin sopivia led-polttimoita, mutta ne ovat toistaiseksi tieliikenteessä laittomia. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Lauri Ahtiainen ja valmistajat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?