23.10.2017 Liikenne Poliisi valvoi jälleen: satoja autoilijoita ilman turvavyötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi valvoi jälleen tehostetusti liikennettä alkuviikolla. Poliisin haaviin jäi satoja autoilijoita ilman turvavyötä. Poliisi kertoo tavanneensa kuluneen viikon valtakunnallisessa liikennevalvonnassa satoja autoilijoita ilman turvavyötä. Tehovalvontaan käytetyn 2015 tunnin aikana poliisi kirjasi 560 turvavyötöntä auton kuljettajaa tai matkustajaa. Poliisihallituksen ylitarkastaja Timo Ajaste muistuttaa turvavyön käytön tärkeydestä kaikissa tilanteissa. – Turvavyön käyttö pelastaa ihmishenkiä kolaritilanteessa. Vyö tulee kiinnittää aina myös lyhyillä asiointimatkoilla ja takapenkillä, Ajaste sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nuorilla miehillä parannettavaa Liikenneturvan vuoden 2015 seurantojen mukaan turvavyötä käyttää takapenkillä vain 88 prosenttia matkustajista, kun etuistuimella luku on taajamien ulkopuolella peräti 96 prosenttia ja taajama-alueellakin 93 prosenttia. Liikenneturvan mukaan vähiten turvavyötä käyttävät 15–24-vuotiaat miehet. Alle 15-vuotiaiden lasten ja nuorten turvavyön käytöstä on vastuussa huoltaja tai auton kuljettaja. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että lasten turvalaitteiden käyttöä ei saa laiminlyödä. – Valitettavan usein näkee, että lapsia kuljetetaan ilman iänmukaisia turvalaitteita, Trafin johtava asiantuntija Inkeri Parkkari sanoo. Rikesakko jo vuodesta 1982 – vapautus käytöstä vain harvoin Turvavyön käyttämättömyydestä henkilöautossa on voitu määrätä rikesakko jo vuodesta 1982 lähtien ja vuonna 1987 turvavyön käyttäminen tuli pakolliseksi myös henkilöauton takaistuimilla. Vuonna 2006 käyttöpakko laajeni koskemaan myös kuorma- ja linja-autoja. Liikenneturvan vuonna 2015 toteuttaman kyselyn mukaan puolet linja-autolla matkustavista käytti turvavyötä aina tai lähes aina. Loput mainitsivat käyttämättömyyden syiksi tottumattomuuden, turvavyön hankaluuden ja unohduksen. Vapautuksen turvavyön käytöstä voi saada vain painavasta syystä sairauden perusteella tai sellaisissa työtehtävissä, joissa ajettava matka on alle 100 metriä ja turvavyön käyttämisestä olisi merkittävää haittaa. Lähes puolet olisi pelastunut Onnettomuustietoinstituutin vuoden 2013 onnettomuustutkintatilastojen mukaan turvavyö olisi pelastanut lähes puolet (49%) uhreista, jotka eivät käyttäneet turvavyötä henkilö- tai pakettiautossa onnettomuustilanteessa. Vammautuneiden osalta turvavyö pelasti kuolemalta 42 prosenttia ja lievensi lähes kolmasosan (29%) vammoja. – Turvalaitteiden käyttö on perusasia, jonka avulla kymmenien ihmisten henki säästyisi liikenteessä vuosittain, Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo. Lähteet: Poliisi, Liikenneturva, Trafi ja OTI Kuva: Liikenneturva Lue lisää: Liikenneturva: Turvavyöt kiinni myös bussissa! Poliisin tehovalvonnassa huolestuttivat turvavyöttömät Liikenneturva: Turvavyöt kiinni myös takapenkeillä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?