2.9.2018 Liikenne Parkkipaikkanavigaattori auttaa nyt Tampereella – seuraavaksi vuorossa Turku ja Lahti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mobiilipysäköintiyhtiön tekoälyapulainen etsii kuskille todennäköisimmin vapaana olevan pysäköintialueen nyt Helsingin lisäksi myös Tampereella. Pysäköintisovellukselleen käyttäjiä metsästävä EasyPark toi keväällä Suomeen Find & Park -parkkipaikkanavigaattorin. Palvelu aloitti Helsingistä ja laajenee nyt Tampereelle. Kuluvan vuoden aikana palvelu laajenee vielä Turkuun ja Lahtieen. Palvelun saa käyttöön lataamalla EasyParkin mobiilisovelluksen tai päivittämällä jo ladatun sovelluksen. – Tampereella parkin maksaminen puhelimella on päihittänyt vanhan kolikko- ja korttimaksamisen. Tänä päivänä jo yli puolet alueen pysäköintimaksuista hoituu älypuhelimella, EasyPark Suomen maajohtaja Tuomas Liukkonen vakuuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajansäästö kannustimena Parkkipaikkanavigaattori vähentää EasyParkin kieltämättä optimistiselta vaikuttavan arvion mukaan pysäköintiin tuhlautuvan ajan jopa puoleen. Suomalaiset osoittautuivat yhtiön teettämässä kansainvälisessä kyselytutkimuksessa eurooppalaisittain kärsimättömiksi pysäköijiksi, joten useimmille sovelluksen tuoma apu lienee aidosti mieleen. Tutkimustulosten mukaan joka neljäs suomalainen sanoo ärsyyntyvänsä parkkipaikan etsimisestä viidessä minuutissa tai jopa nopeammin. Yli puolet suomalaiskuskeista ärsyyntyy etsinnän venyessä kymmeneen minuuttiin. – Suomessa on totuttu löytämään parkkipaikka nopeasti, joten etsinnän pitkittyessä ärsytyskynnys on matala. Autoilijoista yli 40 prosenttia sanoo ärsytyksen lisäävän liikenteessä turvallisuusriskejä, Liukkonen arvoi. Suuret edellä ja sitten Suomi Find & Park -sovellus analysoi autoilijan määränpään yleiset parkkipaikat ja laskee, mistä löytyy todennäköisimmin tyhjä ruutu. Palvelu toimii tavanomaisen navigaattorin tapaan, mutta monipuolisemmin. Autoilija syöttää sovellukseen määränpään, minkä jälkeen tekoäly etsii paikkatiedoista todennäköisimmin vapaana olevat parkkialueet läheltä matkan pääteosoitetta. Sovelluksen navigaattori opastaa kuljettajaa ääniohjauksella ja näyttää todennäköisyydet kohteen lähialueen vapaisiin pysäköintiruutuihin sekä katujen varsilla että yksityisillä pysäköintialueilla. EasyParkin parkkipaikkanavigaattorin toimintalogiikka perustuu todennäköisyyksien analysoimiseen, joten mitä enemmän sovelluksella on käyttäjiä, sitä enemmän sen tekoälyllä on analysoitavia kokemuksia ja sitä suurempia todennäköisyydet ovat. Tampere liittyy Find & Park -paikkakuntana muiden muassa Helsingin, Berliinin, Barcelonan, Rotterdamin, Veronan, Kööpenhaminan ja Tukholman joukkoon. Lahti ja Turku ovat jo kehityslistalla, mutta nähtäväksi jää, kuinka moni kaupunki täyttää lopulta palvelun kehityskriteerit Suomessa Autoilijat pohjatöissä Keskeinen osa Find & Parkin kehitystyötä olivat EasyParkin viime vuonna Tampereelle palkkaamat autoilijat, jotka kartoittivat pysäköintipaikkojen tilaa. Kaikkiaan projekti työllisti Suomessa yli 30 henkilöä, jotka keräsivät pohjadatan tekoälyn työstettäväksi. Lähde: EasyPark Artikkelin kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen ja EasyPark Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku