20.9.2016 Liikenne Päivän kuva: Hirvikolari – Audin ja hirvisonnin kohtaaminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virallisten tilastojen kertoman mukaan Suomessa tapahtuu noin 1 500 hirven ja ajoneuvon kolarikohtaamista vuosittain. Loukkaantuneet lasketaan sadoissa, menehtyneitä on muutama. Yllättävän monen voisi pelastaa, jos paikalle ensimmäisenä ehtinyt rohkenee auttamaan. Silmänräpäyksen aikana ehtii tapahtua paljon. Esimerkiksi edessä näkyvä tyhjä tie saattaa muuttua sylintäydeksi ruskeaa karvaa ja lasinsirpaleita. Hirvikolarin ennakoiminen pelkkien omien havaintojen perusteella ei usein onnistu. Tilanne pääsee yllättämään ja lyhyessä ajassa tapahtuu niin monta asiaa, että kuljettaja tuskin ehtii tajuamaan niitä, toimimisesta puhumattakaan. Hirvivaara-merkin huomioiminen ja ajonopeuden laskeminen saattaa pelastaa kolarilta tai ainakin vähentää vahinkoja, joita syntyy vääjäämättä ajoneuvon ja jopa 600 kiloa painavan, kaksi metriä korkean ja kolme metriä pitkän eläimen törmätessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hirvikolari punnitsee ensiaputaidot Autokoululiitto ja Suomen Punainen Ristin yhteistyön tavoitteena on, että liikenteessä olisi mahdollisimman paljon ensiaputaidot omaavia kuljettajia. Taito toimia vaaratilanteessa konkretisoituu muun muassa hirvikolarin sattuessa. – Liikenneonnettomuuksissa kuolleista uhreista 57 prosenttia kuolee onnettomuuden jälkeisten ensimmäisten minuuttien aikana, ennen kuin ensihoitopalvelu saapuu paikalle, sanoo Autokoululiiton erityisasiantuntija Rami Lamminen. Valitettavan usein onnettomuuden uhri menehtyy tukehtumalla. Hätäensiapua antavan tulee onnettomuuspaikalla varmistaa, ettei loukkaantuneen hengitys ole estynyt. On siis uskallettava koskettaa. Esimerkiksi leuka rintaa vasten nojaava tiedoton uhri on suuressa tukehtumisvaarassa. Hengitystien avaaminen saattaa pelastaa loukkaantuneen hengen. Sen verran tulisi jokaisen osata auttaa. Ensiaputaitoja opetetaan esimerkiksi SPR:n ensiapukursseilla. Hirvikantaa hillitään metsästämällä Syksy on hirvien kiima-aikaa. Ensi lauantaina alkaa myös hirvenmetsästyskausi. Hirvikolari on syyskuusta joulukuuhun varsin todennäköinen tielläliikkujaa uhkaava onnettomuus. Kaksi kolmasosaa kolareista ajoittuu hämärän hetkiin tai pimeään, jolloin hirvet ovat aktiivisimmillaan. Liikentessä hirvi on mukana keskimäärin 1 500:ssa kolarissa vuosittain. Huippuvuonna 2002 onnettomuuksia tapahtui 2 828. Näissä kolareissa loukkaantui kaikkiaan 314 ja menehtyi 5 ihmistä. Vuonna 2014 vastaavat luvut olivat 145 ja 2. Kolareita tapahtui 1 623. Tilastoissa ovat mukana vain poliisin tietoon tulleet tapaukset. Tehokkain keino hillitä hirvikannan kasvua on metsästys. Jahtikaudelle 2016 on myönnetty kaikkiaan 41 700 hirvenpyyntilupaa, mutta hirvikanta harvenee hieman suuremmalla luvulla, sillä yhdellä luvalla saa kaataa aikuisen hirven tai kaksi vasaa. Hirvenmetsästys alkaa suurimmassa osassa maata 24.9. ja jatkuu vuoden loppuun saakka. Artikkelin lavastettu hirvikolari on kuvattu Jyväskylässä 16.9.2016 järjestetyn Hirvivaara-seminaarin ensiapunäytöksen yhteydessä. Tapahtuma on osa Hirvimerkki!-kampanjaa, jonka tarkoituksena on vähentää hirvieläinonnettomuuksia. Seminaarin järjestävät Autokoululiitto ja Suomen Metsästäjäliitto ja Trafi. Teksti ja kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku