13.10.2017 Liikenne Pääkaupunkiseudun odotetuin koeajo: koe länsimetro minuutissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin matkassa pääset jo metromatkalle Espooseen – vaikka koeajot ovat vielä kesken. Kiistelty, odotettu ja tarpeellinen. Tätä kaikkea on länsimetro, jonka liikennöinnin aloittaminen oli lähellä jo alkusyksystä, mutta sitten tuli takapakkia. Rakennustyöt ja metrojärjestelmien testaus ovat viivyttäneet hanketta. Rakentajataho Länsimetro Oy on nyt luovuttanut metron hallinnan HKL:lle, joka koeajaa metrolinjaa seuraavien viikkojen ajan. Optimistit povaavat metron aukeavan yleisön käyttöön jopa kuluvan kuukauden aikana, realistit eivät anna tarkkoja lupauksia ajankohdasta ja epäilevät tuomaat ovat oma lukunsa. HKL:n koeajot eli esivaihe tarvitaan, jotta metroliikenteen ja sen tarvitsemien valvonta- ja kiinteistöjärjestelmien mahdollisimman häiriötön toiminta voidaan turvata liikennöinnin käynnistyttyä. Sen ajankohtaa ei HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski vielä avaa tarkemmin. – Ensi viikon koeajojen onnistuminen on yksi hyvin ratkaiseva tekijä, kun arvioidaan matkustajaliikenteen alkamisen ajankohtaa, Lehmuskoski muotoilee. Matkustajaliikenteen aloitus vaatii kahden viikon häiriötöntä jaksoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aiempaa enemmän valvottavaa HKL:n isännöitäväksi ja valvottavaksi siirtyy kerralla kahdeksan uutta asemaa entisten 17:n lisäksi. Koska lännen asemat ja tunnelit ovat tähän asti olleet rajoitetun liikkumisen työmaa-aluetta, eri henkilöstöryhmät ja alihankkijat ovat aloittaneet työnsä niihin tutustumisella. Esimerkiksi kuljettajien, huoltohenkilöstön ja järjestyksenvalvojien tulee tuntea reitit, taukotilat ja poistumistiet ennen liikennöinnin alkamista. Valvottavan tekniikan määrä kasvaa. Metron läntisen osuuden tekniset järjestelmät ovat nykyaikaisempia kuin itäosuudella ja automatiikkaa on huomattavasti enemmän. Lähde metromatkalle Nyt Moottori kuitenkin tarjoaa ilmaisen metromatkan videon välityksellä. Tule mukaan ja katso miltä näyttää, kun metrojuna syöksyy valottomista tunneleista uutuuttaan hohtavien asemien kirkkauteen. Metromatkan voit kokea metrokuljettaja Timo Ojalan työpaikalla, kuskin olan takaa. Metromatka videon välityksellä Lauttasaaresta Matinkylään kestää 59 sekuntia – oikeasti hieman kauemmin. Kun oranssi metrojuna joskus aloittaa liikennöintinsä Espooseen asti, tulee matka esimerkiksi Itäkeskuksesta Kivenlahteen viemään arviolta 43 minuuttia. Teksti: Marko Jokela Kuvat ja video: Päivi Tuovinen / Etelä-Suomen Media https://hel.fi/hkl/fi/metrolla/metro-uudistuu/ Lue myös: Länsimetro alkaa kulkea – ehkä pian! Länsimetro on nyt turvallinen – uusi koeajo tulossa Toinen kerta toden sanoo? – Länsimetron koeajoa yritetään uudelleen Länsimetro liikkui torstaina – mutta vain hetken Ihme on lähellä – Länsimetro liikkuu torstaina HKL varautuu länsimetroon – myös nykyisen metron opasteet uusittu HKL:n toimitusjohtaja Ylelle: ”Lokakuu on tiukka, mutta mahdollinen” Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?