29.8.2017 Liikenne Öljy- ja biopolttoaineala: liikennepolttonesteiden veronkorotus vaarantaisi ostovoiman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Öljy- ja biopolttoainealan mielestä budjettiriihessä ei pidä nostaa liikennepolttonesteiden veroja. Etujärjestö korostaan lausunnossaan, että veroja on korotettu viimeisen neljän vuoden aikana joka vuosi. Suomessa liikennepolttonesteiden verotus on etujärjestön mukaan jo nykyisellään EU:n korkeimpia. Öljy- ja biopolttoaineala ry on jäsenistönsä etu- ja yhteistyöjärjestö, joka tähtää nestemäisten polttoaineiden vastuullisen käytön edistämiseen ja kertoo osallistuvansa kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen. Muiden etujärjestöjen tapaan järjestö pyrkii huolehtimaan myös edustamansa alan mahdollisuuksista kannattavaan liiketoimintaan. – Bensiinin ja dieselin verojen korottaminen heikentää automaattisesti kilpailukykyä ja kansalaisten ostovoimaa ja kohdistuu erityisesti niihin, joilla ei ole vaihtoehtoja oman auton käytölle. Nyt, kun ilmassa on runsaasti esityksiä ja toiveita liikenteen tulevaisuuteen ja erilaisiin tukiin liittyen, tulee ennen kaikkea käynnistää keskustelu veropohjan ja liikenteen verotuksen laajentamiseksi kattamaan nestemäisten polttoaineiden lisäksi myös muut liikenteen käyttövoimat, kuten sähkö, maakaasu ja biokaasu, toteaa Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikkumisen kustannukset alas Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan tavoitteena tulisi nyt olla suunanmuutos. – Työvoiman liikkuvuus ja ostovoiman turvaaminen autokannan uudistamiseksi edellyttävät liikkumisen kustannusten alentamista. Tiestön osalta hallitus on osoittanut, että kunnon heikkeneminen voidaan pysäyttää perinteisin budjettitoimin ilman uusia ja kalliita rahoitusmalleja, kun poliittista tahtoa löytyy. Toimet eivät kuitenkaan saa jäädä kertaluonteisiksi. Ilmastonäkökulma ja verotulot samassa paketissa? – Teknologianeutraali verotus, joka perustuu polttoaineen hiilidioksidipäästöön ja energiasisältöön ja koskee kaikkia käyttövoimia, on tulevaisuudessa ainoa kestävä verotusvaihtoehto sekä ilmaston että valtion verotulojen kannalta, esittää Helena Vänskä. Myös Autoliitto on samalla kannalla. – Eri käyttömuotojen osalta paras ratkaisu on teknologianeurtaalit toimet. Näin varmistetaan kilpailu ja paras lopputulos, toimitusjohtaja Nieminen arvioi. – Kaikkien liikenteessä käytettävien polttoaineiden verottaminen samoin kriteerein ja perustuen samaan hiilidioksiditonnihintaan riippumatta käytetystä teknologiasta auttaisi ohjaamaan liikenteen kehitystä ympäristön ja valtiontalouden kannalta kustannustehokkaimmalla tavalla. Teknologianeutraali verotus antaisi myös kuluttajille totuudenmukaista vertailutietoa eri vaihtoehdoista. Samalla pystyttäisiin arvioimaan liikenteen verokertymän kehittyminen tulevina vuosina nykyistä paremmin, Vänskä jatkaa. Toiveena kokonaisvaltainen liikenteen veromalli – Kaikki veropoikkeukset ja -helpotukset, joita nykyisessäkin veromallissa on mukana, aiheuttavat välittömästi painetta nostaa muita veroja. Nyt on syytä selvittää perusteellisesti, millainen kokonaisvaltainen liikenteen veromalli toimisi Suomessa pidemmälläkin tähtäyksellä ja oikeudenmukaisesti sekä kuitenkin niin, että valtion budjetin vaatimat verotuotot saataisiin kokoon, summaa Vänskä. Vänskä myös huomauttaa, että Suomen kaltaisessa harvaan asutussa, pitkien etäisyyksien maassa, jossa auton käyttö on välttämätöntä, polttoaineveroa ei pidä missään nimessä kutsua tupakka- ja alkoholiveron kaltaiseksi haittaveroksi. Öljy- ja biopolttoaineala ry:n mukaan nestemäisten liikennepolttoaineiden verotus on käytännössä fiskaalista eli veroja kerätään valtion moninaisten menojen kattamiseksi. Etujärjestön esittämien laskelmien mukaan nestemäisistä polttoaineista kerättiin valmisteveroja vuonna 2016 yhteensä 3,2 miljardia euroa. Määrä muodosti jälleen kerran suurimman tuoton tullin kantamissa veroissa. Esimerkiksi 95 oktaanisen bensiinin kuluttajahinnassa veroja on Öljy- ja biopolttoaineala ry:n mukaan nyt noin 66 prosenttia, sillä polttoaineveron ja huoltovarmuusmaksun lisäksi kuluttajahinnassa on myös 24 prosenttia arvonlisäveroa. Lähde: Öljy- ja biopolttoaineala Kuvitus: Antti Hentinen/Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta