28.12.2017 Liikenne Oletko jo kilpailuttanut autovakuutuksesi – voit säästää satasia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni on jo vaihtanut liikennevakuutuksensa – ja säästänyt kenties satasia. Vuoden alku toi uuden liikennevakuutuslain, joka on vilkastuttanut autoilijat ottamaan omat autovakuutuksensa kriittiseen tarkasteluun vakuutusten kattavuuden ja hinnan osalta. Moni on alkanut pohtia, onko oma vakuutus näistä näkökulmista kilpailukykyinen, tulisiko oma vakuutuspaletti kilpailuttaa – tai edes pyytää uutta tarjousta omasta vakuutusyhtiöstä. Vuosi 2017 toi liikennevakuutuksien bonuskilpailun. Kuluttajan kannalta kiinnostavaa on myös se, että kuljettaja saa nyt ykkösauton bonukset myös perheen kakkosautoon, kunhan omistaja tai haltija on kummassakin ajoneuvossa sama henkilö. Kilpailuttamalla voi säästää satasia vuodessa, etenkin jos kotitaloudessa on useampia autoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bonusten kertymisestä tuli kuskikohtaista Kuluttajia kuumottavin ja kukkarossakin tuntuva muutos vakuutuslaissa liittyy törttöilyalttiuteen – tai huonoon tuuriin. Bonusten kertyminen ei enää ole auto- vaan kuskikohtaista. Ja se voi tarkoittaa aiempaa edullisempia vakuutusmaksuja. Kilpailuttaja voi säästää satasia vuodessa, etenkin jos kotitaloudessa on useampia autoja. Vakuutusyhtiöt ottavat nykyisin siis huomioon vahinkohistorian yksityishenkilöiden liikennevakuutuksen maksuissa. Laki ei kuitenkaan määrää sitä, miten pitkältä ajalta vahinkohistoria tulee huomioida. Tässä suhteessa eri yhtiöiden tarjoamat vakuutukset eroavat toisistaan: on vakuutusyhtiökohtaista, kuinka pitkä vahingoton jakso oikeuttaa täyteen bonukseen. Älä haksahda prosenttihurmaan Laki ei suitsi sitä, kuinka korkeaksi liikennevakuutuksen lähtö- tai enimmäisbonus voi nousta. Laki kuitenkin edellyttää, että mallia sovelletaan samalla tavalla kaikille yhtiön henkilöasiakkaille. Monelle merkittävä muutos on ollut se, että nyt autoilijan on mahdollista saada hyvä lähtöbonus hyvällä vahinkohistorialla kakkosautoonkin. Jos kuluttaja kuitenkin tuijottaa vain aiempaa hulppeampia bonusprosentteja, hän voi haksahtaa huonoon valintaan. Vakuutusten hinnoissa vaikuttavat ihan samat lait kuin muissakin tuotteissa ja palveluissa, joten kuluttajan on syytä pitää pää kylmänä: ratkaisevaa eivät välttämättä ole bonusprosentit vaan vakuutuksen loppuhinta – ja vakuutusten kattavuus. Moni on vaihtanut jo vakuutuksensa – Vaikkei asiasta ole tilastoja, näyttäisi julkisuudessa esiintyneiden tietojen perusteella siltä, että merkittävä osa vakuutuksenottajista on vaihtanut uuden lain mukaiseen tuotteeseen, johtaja Janne Jumppanen Liikennevakuutuskeskuksesta arvioi. Vakuutusten hintatasosta ei niin ikään ole olemassa tilastoja, mutta Jumppanen on saanut keskustelupalstoja seuraamalla sen käsityksen, että ainakin yksittäisten kuluttajien mukaan vakuutusten hinnat ovat laskeneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy LähiTapiola lähti rivakasti liikkeelle LähiTapiola oli vakuutusyhtiöistä rivakimmin liikkeellä vuoden alussa ja uuden lain tultua käyttöön. Se myös palkittiin. – Tulimme ensimmäisenä yhtiönä uudella liikennevakuutustuotteella markkinoille ja se on otettu vastaan todella hyvin, LähiTapiolan moottoriajoneuvovakuuttamisen johtaja Tapani Alaviiri myhäilee. Alaviiri kertoo yhtiön kasvattaneen vakuutuskantaansa henkilö- ja pakettiautojen vakuutuksissa 1,0 prosenttiyksikköä vuoden 2017 alkuun verrattuna. Uusina vakuutettuina ajoneuvoina se tarkoittaa 65 000 ajoneuvoa. – Prosenttimääräinen kasvuluku voi kuulostaa pieneltä, mutta auto- ja liikennevakuuttamisen historiassa Suomessa näin suurta kannan kasvua ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut näin lyhyellä ajanjaksolla, Alaviiri taustoittaa. Myös Yleisradion uutisen (10.12.) mukaan LähiTapiola on kasvattanut eniten markkinaosuuttaan henkilöautojen vakuutuksissa. Kiinnostus uuteen on ollut vahvaa If toi uuden liikennevakuutuksensa tarjolle toukokuussa. Ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius, että Ifin vakuuttamien autojen määrä on kasvanut selvästi tänä vuonna. – Tähän on varmasti merkittävästi vaikuttanut autoilijoiden kiinnostus uuteen liikennevakuutukseen, Roselius erittelee. OP Vahinkovakuutus toi uuden liikennevakuutuksensa myyntiin kesäkuussa. – Alkuvuonna 2017 menetimme liikennevakuutusasiakkaita, koska osa asiakkaistamme hankki uuden liikennevakuutuksen markkinoilla silloin olleista vaihtoehdoista toisesta vakuutusyhtiöstä. Nyt syksyn aikana liikennevakuutuskantamme on jälleen kääntynyt kasvuun, johtaja Markus Uimonen kertoo. Myös OP on saanut uusia asiakkaita muista yhtiöistä. – Luonnollisesti suurempi osa uuden tuotteen asiakkaista on vanhoja asiakkaitamme, jotka ovat halunneet päivittää vanhan liikennevakuutuksensa uuteen. Samasta todistaa LähiTapiolan Tapani Alaviiri. – Vanhat liikennevakuutukset eivät automaattisesti päivity uusiksi, joten siksi myös vanhat asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita. Tarjouksia pyydetty ahkerasti Vakuutusyhtiöt kertovat asiakkaiden olleen aktiivisia uudenlaisten vakuutustuotteiden tultua tarjolle. Folksam Vahinkovakuutuksen tuotevastaava Fredrik Grunér kertoo, että asiakkaat ovat tänä vuonna ahkerasti vaihtaneet vakuutuksensa uusiin tuotteisiin. – Kuluttajat ovat aktiivisesti vertailleet ja kilpailuttaneet auto- ja liikennevakuutuksiaan. Folksamin vakuutuskanta on uudistuksen myötä ollut kasvussa, Grunér kertoo. POP Vakuutuksen kehitysjohtaja Marko Lindfors kertoo, että kilpailuttaminen on koko vuoden ajan ollut aiempaa vilkkaampaa. – Merkittävä osa uusista asiakkaistamme tulee kilpailuttamisen seurauksena, Lindfors valottaa. Myös palvelujohtaja Janne Mäkinen Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvasta kertoo, että kilpailuttaminen on ollut hyvin yleistä kuluvan vuoden aikana. – Liikennevakuutus on kiinnostanut paljon. Olemme saaneet useita tuhansia uusia asiakkaita, Mäkinen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bonus kakkosautoon on ilahduttanut monia Fennian tuotepäällikkö Raili Tuulas puolestaan kertoo, että autoilijat ovat olleet hyvin tietoisia lakimuutoksesta ja alttiita uusille ehdotuksille. – Uusia tarjouksia on laskettu tänä vuonna todella paljon. Tuuklas kertoo, että etenkin turvallisen asiakkaan kokonaishistorian perusteella saatu aiempaa korkeampi bonus on ilahduttanut monia. – Ja kun saman bonuksen on saanut kakkosautoonkin, se on tuonut satojenkin eurojen säästön asiakkaille ja tuotetta on uusittu paljon, Tuulas kertoo. Millä perustein valitsisin vakuutukseni? OP:n Markus Uimonen korostaa autoilijoiden erilaisia tarpeita. – Uusia kuljettajia kiinnostaa eniten aloitusbonus ja se, että autoilun aloittamisen jälkeen bonus kertyy nopeasti – kuten ajotaitokin. Pitkään vahingoitta jo autoilleita kiinnostaa maksimibonus sekä bonusturva, joka mahdollistaa sen, ettei bonus yhdestä yksittäisestä vahingosta laske lainkaan, Uimonen kuvaa. – Ja asiakkaita, joilla on useita autoja, kiinnostaa erityisesti se, että nyt kaikkien autojen liikennevakuutuksiin saa saman bonuksen oman henkilökohtaisen vakuutus- ja vahinkohistorian perusteella. Toisin kuin ennen, enää bonuksia ei siis tarvitse kerryttää autokohtaisesti. Ifin Peter Roselius kertoo, että useille asiakkaille tärkein tekijä valinnassa on liikennevakuutuksen hinta, muttei kaikille autoilijoille. – Etenkin aloittelevalle autoilijalle tai kakkosauton ostajalle myös nopea bonusten karttuminen ja mahdollisuus hyödyntää puolison bonusta vaikuttavat paljon. Vakuutuksenottajan ei Roseliuksen mukaan kannata tuijottaa yksinomaan maksimibonusta. – Vakuutusyhtiöillä voi olla käytössä perusmaksu, jonka osuudesta bonusalennusta ei anneta. Tällöin vakuutusmaksu voi todellisuudessa olla korkeampi kuin mitä vakuutusyhtiön ilmoittama bonusprosentti voisi antaa olettaa, Roselius huomauttaa. POP vakuutuksen Marko Lindfors myöntää, että moni asiakas tekee valintansa hinta edellä. Mutta muutkin tekijät vaikuttavat. – Juuri tehdyn tutkimuksen mukaan ihmiset ovat nykyään aiempaa tietoisempia vakuutuksensa sisällöstä ja myös sen merkitys kasvaa vakuutuksia kilpailutettaessa. Meille on tärkeää, että asiakkaamme tietävät oman vakuutuksensa sisällön ja mitä ovat hankkimassa, Lindfors tähdentää. Bonusten määrä kiinnostaa Turvan Janne Mäkinen kertoo, että vakuutuksia pohtiva asiakas ottaa tyypillisesti esiin kolme asiaa: bonusten määrän, niiden karttumistahdin ja mahdollisen bonusturvan. – Kokonaisuus ratkaisee. Eri asiakkailla painottuvat erilaiset asiat. Esimerkiksi moniautoasiakkailla päätökseen vaikuttavat eri tekijät kuin esimerkiksi nuorilla kuljettajilla, tuotepäällikkö Niina Viitanen Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiöstä kuvaa valintaprosessia. Fennian Raili Tuulas tuo esiin, että ihmiset ovat yksilöitä, joilla on erilaisia elämäntilanteita ja vakuutustarpeita. – Painotamme vakuutustemme hinnoittelussa ja bonustaulukoissa etuja turvallisille kuljettajille. Esimerkiksi nuoret vakuutuksenottajat saavat meiltä reilut lähtöbonukset, Tuulas kertoo. Folksamin Fredrik Grunér kertoo, että asiakkaita kiinnostaa etenkin bonusten määrä. – Kannattaa kuitenkin myös kiinnittää huomiota bonusten kartuttamistahtiin ja siihen kuinka nopeasti bonusturva astuu voimaan. Mielikuvillakin on merkitystä. – Bonusprosentilla on tärkeä osa mielikuvan luonnissa, mutta liikennevakuutuksen valinnassa eniten vaikuttaa vakuutuksen lopullinen hinta, LähiTapiolan Alaviiri toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevakuutus on pakollinen Lain mukaan liikenteessä käytettävillä moottoriajoneuvoilla on oltava liikennevakuutus. Siitä korvataan ajoneuvon käytöstä muille mahdollisesti aiheutuvia henkilö- ja esinevahinkoja sekä vahingon aiheuttaneessa ajoneuvossa olleiden henkilövahinkoja. Liikennevakuutuksesta ei korvata liikennevahinkoon syyllisen ajoneuvon vahinkoja. Tällaisten vahinkojen varalle autoilija voi hankkia liikennevakuutusta täydentävän vapaaehtoisen autovakuutuksen eli kaskovakuutuksen. Kasko on vapaaehtoinen Kaskovakuutuksella avulla ajoneuvon voi vakuuttaa kolarointivahinkojen varalta, mutta myös esimerkiksi palo-, varkaus- ja hirvieläinvahinkojen varalta. Vakuutusyhtiöillä on tarjolla erilaajuisia kaskovakuutuksia, joiden kattavuudessa on eroja. Suppeimmat kaskovakuutukset antavat turvaa vain hirvi-, palo- ja varkausvahinkojen varalle, laajemmat kaskot korvaavat kolarointi- ja törmäysvahingot. Kaikkein kattavimmissa kaskovakuutuksissa on mukana esimerkiksi myös keskeytys- tai sijaisautovakuutus. Kaskovakuutus on vapaaehtoinen. Rahoitusyhtiöt edellyttävät usein sitä, että osamaksulla ostetuissa autoissa on aina voimassa laaja kaskovakuutus. Teksti: Marko Jokela Kuva: Antti Hentinen Lähde: www.lvk.fi Vakuutusyhtiö Lähtöbonus Maksimi-bonus Mikä aika maksimibonuksen saavuttamiseen menee nopeimmillaan Bonusturva Ensimmäinen vahinko ei alenna bonusta.LähiTapiola20–30 % (0 %, vain jos asiakas ei anna suostumusta käyttää tietoja tai on paljon vahinkoja, 20–30 % riippuen ajokorttitiedoista.)80 %8 vuottaKun ajettu kolme vuotta vahingoitta 80 % bonuksilla.Turva20–30 % (0 %, vain jos asiakas ei anna suostumusta käyttää ajokortti- ja vahinkohistoriatietoja tai on paljon vahinkoja, 20–30 % riippuen ajokorttitiedoista.)80 %8 vuottaKun täydet 80 % bonusta on ollut vähintään kolme vuotta.IfVähintään 30 %80 %5 vuotta (tai kun on ollut vakuutus yli 5 vuotta ilman vahinkoja missä tahansa vakuutusyhtiössä).Kun on saavuttanut täyden 80 % bonuksen.OP40 % (ilman aiempaa vahinkohistoriaa)80 %10 vuottaKun maksimibonus 80 % on ollut kaksi vuotta.Fennia40 % (alle 23v.), 52 % (23–29v.), 64 % (väh. 30-vuotias, edellytyksenä ettei ole vahinkoja)83 %7 vuotta, edellyttää 64 % lähtöbonustaKun ajettu maksibonuksilla 83 % kaksi vuotta.Pohjantähti31 %81 %11 vuottaKun on ajanut vuoden ilman vahinkoja 81% bonuksella.FolksamVähintään 25 %, kun ei aiempaa vahinkohistoriaa.80 %7 vuotta (tai kun on ollut vakuutus yli 7 vuotta vahingoitta missä tahansa vakuutusyhtiössä.)Kun maksimibonus 80 % saavutettu.POP Vakuutus40 % (ilman aiempaa vahinkohistoriaa)83 %11 vuottaToistaiseksi ei ole. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku