5.2.2018

Nyt se on varmaa: vuosi 2017 oli liikenteen turvallisin – silti satoja uhreja

Onnettomuustietoinstituutin mukaan liikenneturvallisuuden tulevaisuus on aktiivisen turvatekniikan kehityksessä.

Vuosi 2017 oli tutkintahistorian turvallisin liikenteessä, selviää Onnettomuustietoinstituutti OTI:n ennakkoraportista. Liikenneonnettomuuksien määrä laski viime vuonna ennätyksellisen pieneksi.

Onnettomuustietoinstituutti tutki viime vuonna 208 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 226 ihmistä. Kuolonuhrien lukumäärä laski 14 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää liikennettä, vähemmän onnettomuuksia

Vaikka kansainvälisiin tavoitteisiin on vielä matkaa, Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari pitää viime vuoden lukuja liikennemäärien samalla noustessa hyvänä saavutuksena.

– Hyvä taloustilanne lisää usein liikenteen määrää, joten todennäköisesti myös viime vuonna liikennesuoritteet olivat kasvussa. Tästä huolimatta onnettomuuksien määrä väheni, mitä voidaan pitää hyvänä saavutuksena, Koisaari sanoo.

Yleisin onnettomuustyyppi oli viime vuosien tapaan tieltä suistuminen. Hieman alle puolet (44 %) kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli suistumisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksien määrä (54) oli alhaisin viiteen vuoteen.

Pyöräilyonnettomuudet vähenivät kolmasosan

Henkilöautojen aiheuttamien onnettomuuksien määrä väheni viime vuonna 15 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös kaksipyöräisillä kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia sattui aiempaa vähemmän.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan syitä tähän voivat olla liikennekäytössä olevien mopojen ja moottoripyörien viime vuosina pienentynyt kanta ja keliolosuhteet.

– Kehno kesäsää todennäköisesti piti monet kaksipyöräiset tallissa, jolloin näitä ajoneuvoja oli myös liikkeellä huomattavasti vähemmän, Koisaari arvioi.

Kuolemaan johtaneiden pyöräilyonnettomuuksien määrä väheni lähes kolmasosalla (32 %). Onnettomuustietoinstituutin mukaan ikääntymisen aiheuttama kehon haurastuminen selittää yli 64-vuotiaiden uhrien suurta osuutta kuolemaan johtaneissa pyöräily- ja jalankulkuonnettomuuksissa.

Liikenneturvallisuuden tulevaisuus aktiivinen turvatekniikka

Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuonna 2017 liikennekäytössä olleet henkilöautot olivat hieman edellisvuotta turvallisempia. OTI:n mukaan seuraava kehitysaskel turvallisuuskehityksessä otetaan vähentämällä onnettomuuksien syntyä teknologian ja ajotavan keinoin.

– Passiivisten turvalaitteiden kehitys on nyt jo lähes huipussaan. Aktiivisen turvatekniikan odotetaan näkyvän selvimmin suistumisonnettomuuksien määrän alenemana, Koisaari tiivistää.

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti OTI Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat