6.6.2018 Liikenne Nuorten nopeusrajoitettu henkilöauto nytkähti eteenpäin – lakiehdotus lausuntokierrokselle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lakiehdotus niin kutsutuista kevytautoista eteni asiantuntijatahojen lausuntokierrokselle. Esityksessä on otettu huomioon myös sähköautot. Nuorten käyttöön suunnatut nopeusrajoitetut henkilöautot ovat entistä lähempänä toteutumistaan. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti 5. kesäkuuta asiantuntijatahojen lausuntokierrokselle esityksen, jonka tavoitteena on mahdollistaa uusi liikkumisen muoto erityisesti 15–17-vuotiaille nuorille. Esityksen mukaan perustettaisiin uusi ajoneuvoryhmä, kevytautot. Nämä olisivat T1-luokkaan sijoittuvia henkilöautoista muunnettuja ajoneuvoja, joiden rakenteellinen nopeus olisi rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Tavoitteena on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta, ovathan täysimittaiset henkilöautot kolaritilanteessa selvästi kevytrakenteisia mopoautoja vankempia – nuorten paljon käyttämistä kaksipyöräisistä mopoista puhumattakaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautoille painovapautus Aivan ikäloppuja autoja ei esitys sallisi. Kevytautoksi saisi muuttaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen, eikä kevytautolla saisi tämän jälkeenkään olla ikää kymmentä vuotta enempää. Tällä varmistettaisiin se, että kevytautojen turvallisuus kehittyisi muun ajoneuvokannan mukana. Suurin sallittu omamassa kevytautolla olisi 1 500 kiloa, mikä rajaisi kaikkein kookkaammat autot, kuten suuremmat katumaasturit, pois nuorten käsistä. Mielenkiintoinen sivujuonne etenkin tulevaisuutta silmällä pitäen on se, että tämä painorajoitus ei koskisi lainkaan sähköautoja. Esityksen mukaan nopeuden rajoittaminen tulisi tehdä siten, että rajoitusta ei olisi helppo purkaa ja että sitä olisi yksinkertaista valvoa. Kevytautoja verotettaisiin kuten henkilöautoja, ja tällöin myös muuttaminen takaisin henkilöautoksi olisi simppeliä, kun siihen ei liittyisi veroseuraamuksia. Kevytautoja saisi kuljettaa samalla AM-ajokortilla kuin mopoautojakin, ja myös teoria- sekä ajokoevaatimukset olisivat identtiset. Autoliitto kannattaa Kun nopeusrajoitetut henkilöautot nousivat viime kesänä puheenaiheeksi Suomessa, muun muassa Autoliitto kannatti ideaa, eikä mielipide ole tuosta mihinkään muuttunut. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mielestä kevytauto olisi turvallinen ja taloudellisesti järkevä vaihtoehto mopoautolle. – Henkilöauto on ilman muuta rakenteeltaan mopoautoa turvallisempi vaihtoehto. Kun rajoitin poistetaan nuoren saadessa henkilöautokortin, on hänellä silloinkin turvallinen ajoneuvo käytössään. Perhe tulee näin ostaneeksi nuorelleen kerralla yhden ajoneuvon, joka täyttää nykytilanteeseen verrattuna kaksi tarvetta. Nykyisellään hankitaan ensin mopoauto, sitten 18-vuotiaana henkilöauto, Vesalainen vertaa. Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 10. heinäkuuta, minkä jälkeen lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Lakimuutosten ehdotetaan tulevan voimaan marraskuussa 2019. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?