6.6.2018

Nuorten nopeusrajoitettu henkilöauto nytkähti eteenpäin – lakiehdotus lausuntokierrokselle

nopeudenrajoittimella varustettu auto

Lakiehdotus niin kutsutuista kevytautoista eteni asiantuntijatahojen lausuntokierrokselle. Esityksessä on otettu huomioon myös sähköautot.

Nuorten käyttöön suunnatut nopeusrajoitetut henkilöautot ovat entistä lähempänä toteutumistaan. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti 5. kesäkuuta asiantuntijatahojen lausuntokierrokselle esityksen, jonka tavoitteena on mahdollistaa uusi liikkumisen muoto erityisesti 15–17-vuotiaille nuorille.

Esityksen mukaan perustettaisiin uusi ajoneuvoryhmä, kevytautot. Nämä olisivat T1-luokkaan sijoittuvia henkilöautoista muunnettuja ajoneuvoja, joiden rakenteellinen nopeus olisi rajoitettu 45 kilometriin tunnissa.

Tavoitteena on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta, ovathan täysimittaiset henkilöautot kolaritilanteessa selvästi kevytrakenteisia mopoautoja vankempia – nuorten paljon käyttämistä kaksipyöräisistä mopoista puhumattakaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautoille painovapautus

Aivan ikäloppuja autoja ei esitys sallisi. Kevytautoksi saisi muuttaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen, eikä kevytautolla saisi tämän jälkeenkään olla ikää kymmentä vuotta enempää. Tällä varmistettaisiin se, että kevytautojen turvallisuus kehittyisi muun ajoneuvokannan mukana.

Suurin sallittu omamassa kevytautolla olisi 1 500 kiloa, mikä rajaisi kaikkein kookkaammat autot, kuten suuremmat katumaasturit, pois nuorten käsistä. Mielenkiintoinen sivujuonne etenkin tulevaisuutta silmällä pitäen on se, että tämä painorajoitus ei koskisi lainkaan sähköautoja.

Esityksen mukaan nopeuden rajoittaminen tulisi tehdä siten, että rajoitusta ei olisi helppo purkaa ja että sitä olisi yksinkertaista valvoa. Kevytautoja verotettaisiin kuten henkilöautoja, ja tällöin myös muuttaminen takaisin henkilöautoksi olisi simppeliä, kun siihen ei liittyisi veroseuraamuksia.

Kevytautoja saisi kuljettaa samalla AM-ajokortilla kuin mopoautojakin, ja myös teoria- sekä ajokoevaatimukset olisivat identtiset.

Autoliitto kannattaa

Kun nopeusrajoitetut henkilöautot nousivat viime kesänä puheenaiheeksi Suomessa, muun muassa Autoliitto kannatti ideaa, eikä mielipide ole tuosta mihinkään muuttunut. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mielestä kevytauto olisi turvallinen ja taloudellisesti järkevä vaihtoehto mopoautolle.

– Henkilöauto on ilman muuta rakenteeltaan mopoautoa turvallisempi vaihtoehto. Kun rajoitin poistetaan nuoren saadessa henkilöautokortin, on hänellä silloinkin turvallinen ajoneuvo käytössään. Perhe tulee näin ostaneeksi nuorelleen kerralla yhden ajoneuvon, joka täyttää nykytilanteeseen verrattuna kaksi tarvetta. Nykyisellään hankitaan ensin mopoauto, sitten 18-vuotiaana henkilöauto, Vesalainen vertaa.

Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 10. heinäkuuta, minkä jälkeen lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Lakimuutosten ehdotetaan tulevan voimaan marraskuussa 2019.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eila Parviainen

Luetuimmat