Liikenne | 19.4.2018

Nopeusvalvontamaraton: poliisin haaviin yli 5 000 ylinopeutta ajanutta

Valtakunnallisesti kiinnijääneiden määrä on samaa luokkaa kuin edellisvuonna. Helsingissä havaittiin selvä parannus entiseen.

Jaa artikkeli

Vuorokauden mittaisessa nopeusvalvontamaratonissa poliisi tavoitti yhteensä 5 159 ylinopeutta ajanutta kuljettajaa. Heistä automaattivalvonnassa todettiin 3 850 ja poliisimiesten suorittamassa valvonnassa 1 309.

Kiinnijääneiden määrä on Poliisihallituksen poliisitarkastaja Timo Ajasteen mukaan valvonnan määrään suhteutettuna samaa suuruusluokkaa kuin vuosi sitten toteutetussa vastaavassa valvontaoperaatiossa.

Valvonnan yhteydessä tavoitettiin lisäksi 17 etsintäkuulutettua ja todettiin 26 muuta rikosta.

Helsingissä parannusta entiseen

Helsingin poliisilaitos kertoo partioidensa haaviin jääneen 45 ylinopeutta ajanutta autoilijaa. Viime vuonna vastaavassa, samankokoisin resurssein toteutetussa tehovalvonnassa ylinopeudesta jäi kiinni 122 kuljettajaa.

– Olemme viime kuukaudet valvoneet liikennettä näkyvästi erityisesti keskustassa, jossa tapahtuu eniten liikenneonnettomuuksia. Tällä kertaa kaikista sakoista kirjoitettiin keskustassa alle neljäsosa. Uskomme, että tiedottaminen ja muu viime aikojen tehostettu valvontamme ovat vaikuttaneet tulokseen positiivisesti, Helsingin poliisilaitoksen komisario Pasi Tuominen sanoo.

Nopeuksia valvottiin sekä partioiden että automaattivalvonnan voimin. Helsingin luvussa ei ole mukana automaattivalvonnassa kiinni jääneitä kuljettajia.

– Partioiden toteamissa ylinopeuksissa ei ollut yhtään törkeää ylinopeutta, eikä keneltäkään otettu pois ajokorttia. Kaikki kuljettajat selvisivät rikesakoilla ja sakoilla, Tuominen kertoo.

Maraton yli 20 maassa

Valvonta aloitettiin keskiviikkona klo 6 ja se päättyi tänään torstaina klo 6. Valvontaa toteutettiin samaan aikaan yli 20 Euroopan maassa. Valvonnan ja siihen liitetyn tiedottamisen tavoitteena on ennalta estää liikenneonnettomuuksia ja saada kuljettajat kiinnittämään huomiota ajonopeuksiin.

Lähde: Poliisi Kuvitus: Moottorin arkisto/Santeri Petrell

Jaa artikkeli

Keskustelu