1.3.2019 Liikenne Nopeusrajoittimet pakollisiksi uusiin henkilöautoihin? Digitaalimittariston toinen teema. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC ehdottaa älykkäitä nopeudenrajoittimia pakollisiksi. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC kannattaa kamera- tai paikkatietoon perustuvia nopeudenrajoittimia pakollisiksi uusiin henkilöautoihin. Neuvosto perustelee näkemystään nopeuden merkittävällä vaikutuksella liikennekuolemiin – Euroopan laajuisesti nopeus on ollut päätekijä jopa kolmanneksessa liikennekuolemia. Älykkääksi nopeusassistentiksi, ISA:ksi, lyhennetty järjestelmä ei ole tulevaisuutta. Monet nykyautot ilmoittavat mittaristossa (avauskuvassa Mercedes-Benz C-sarjan näkemys) tai heijastusnäytössä vallitsevan nopeusrajoituksen, joka saadaan navigaattorin karttatiedosta ja kamerapohjaisesti liikennemerkkejä lukemalla. Osa autoista varottaa kuljettajaa ylinopeudesta, ja osaavatpa älykkäimmät vaihtaa vakionopeudensäätimllä asetetun nopeuden rajoituksen mukaiseksi, mikäli kuljettaja niin haluaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuljettaja päättää yhä Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto on kannattanut vastaavia järjestelmiä pakolliseksi uusiiin autoihin jo jonkin aikaa. Kyse olisi järjestelmästä, joka alkaa rajoittaa moottoritehoa, mikäli ajoneuvon nopeus ylittää rajoituksen. Järjestelmän halutaan estävän tahattomat ylinopeudet, kuljettajalle annetaan edelleen mahdollisuus valita nopeutensa painamalla kaasupoljinta syvemmälle – ainakin toistaiseksi. Vaikka ISA-järjestelmät eivät tulisikaan pakollisiksi, yleistynevät ne silti vapaaehtoisesti. Euro NCAP -törmäystestiohjelma antaa järjestelmistä arvokkaita lisäpisteitä, mikä houkuttaa autonvalmistajia. Toistaiseksi nämä, kuten muutkin aktiivisen turvallisuuden avustimet, voi myös kytkeä pois päältä. Suomessa se ei olisi haitaksi, sillä maamme lähes uniikki talvinopeusrajoitus sekoittaa useimpia järjestelmiä, koska karttatietoon ei ole syötetty kaksia nopeusrajoituksia. Auton kamera ja karttatieto voivat siis viestiä eri rajoituksesta – pahimmillaan molemmat näistä viestitään kuljettajalle! Mihin kehitys vie? Toki älykäs nopeusassistentti olisi vain avustin, lopullinen vastuu on yhä kuljettajalla. Kuten ETSC itsekin toteaa, monelle järjestelmistä on hyötyä jo turhien sakkojenkin välttämisen muodossa. Toisaalta taustalla piilee jatkuvasti kasvava riski holhoamisen kasvattamisesta: vielä tänään ehdotetaan passiivista järjestelmää, joka saa nopeustietonsa navigaattorilta ja kameroilta, mutta kuinka pitkä tie tästä olisi paikannusjärjestelmään, joka aktiivisesti tarkkailee ja holhoaa kuljettajan ajosuoritusta? Toistaiseksi älykkäiden nopeusassistenttien ottaminen pakolliseksi varusteeksi on vasta Euroopan komission ehdotus, joka on matkalla Euroopan parlamentille hyväksyttäväksi tai hylättäväksi. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?