20.11.2017

Nopeus 50 km/h – tämä moottoritie muuttuu kaduksi

Helsingin kaupunki on päättänyt Suomen ensimmäisestä kaduksi alennettavasta moottoritiestä, kertoo Ilta-Sanomat.

Helsingin kaupunki on juuri hyväksynyt kaupunkistrategian, jonka mukaan osa tiestä 45 eli Tuusulanväylästä muutetaan kaduksi. Muutoksen on tarkoitus ulottua Helsingin Käpylästä jopa Kehä 1:lle asti. Asiasta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Varsinaista päätöstä tien muuttamisesta ei ole vielä tehty, vaan kyse on strategisesta suunnittelusta. Kyseessä olisi Suomen ensimmäinen kaduksi alennettava moottoritie.

Kaupunkibulevardisoinniksi kutsuttu hanke tarkoittaa sitä, että tien välityskykyä vähennetään poistamalla kaistoja ja osin myös purkamalla ramppeja ja laskemalla nopeusrajoitus 50 kilometriin tunnissa. Nykyiset moottoritien melualueet rakennetaan asuinkortteleiksi ja lisäksi alueelle rakennetaan pikaraitiotie.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

8000 ajoneuvoa vuorokaudessa

Tällä hetkellä Tuusulanväylää käyttää vilkkaimmilta osiltaan jopa noin 80000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kaduksi alennettavalla osuudella määrä on noin 60000 autoa päivässä.

Tuusulanväylä on Helsingin seudun toiseksi vilkkain säteittäinen moottoritiemäinen tieyhteys heti Länsiväylän jälkeen. Lisäksi sen varrella sijaitsevan Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärä ylitti viime vuonna jo 17 miljoonan matkustajan rajan. Vielä muutama vuosi sitten Tuusulanväylää suunniteltiin muutettavaksi kuusikaistaiseksi moottoritieksi.

Vihdintiestä kaupunkibulevardi, Länsiväylä suunnitteilla

Tuusulantien ohella Helsingin tuoreessa kaupunkistrategiassa on päätetty niin ikään seudun säteittäisväyliin kuuluvan Vihdintien muuttamisesta kuvatun kaltaiseksi kaupunkibulevardiksi. Sen osalta toteuttaminen on käytännössä jo päätetty.

Muut kaupunkibulevardeiksi Kehä 1:n sisäpuolella suunnitellut ulosmenotiet ovat ensi vaiheeseen mukaan päässeiden Tuusulanväylän sekä Vihdintien ohella Länsiväylä (tie 51), Turunväylä (tie 1), Hämeenlinnanväylä (tie 3) sekä Lahdenväylä (tie 4) ja Itäväylä (tie 170).

Helsinki: myös muita henkilöautoilua rajoittavia toimenpiteitä

Helsingin kaupungin julkaiseman bulevardisointiselvityksen mukaan Tuusulanväylän ja muiden moottoritiemäisten väylien bulevardisointi ei ole mahdollista, ellei samalla tehdä henkilöautoilua rajoittavia toimenpiteitä.

Tällaisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi ajoneuvoliikenteen hinnoittelun käyttöönotto sekä pysäköinnin hinnan korottaminen.

Lähde: Ilta-Sanomat Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat