18.11.2017 Liikenne Näön vaatimukset korostuvat pimeällä – pelkkä tarkka kaukonäkö ei riitä liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pimeä vuodenaika on haaste monen kuljettajan näkökyvylle. Ei liene yllätys, että kova vauhti ja nopeasti muuttuvat tilanteet vaikuttavat ajonautintoon ja -turvallisuuteen. Kuljettaja on parhaimmillaan ja pystyy todennäköisesti reagoimaan tilanteissa nopeasti silloin, kun hän on levännyt, rauhallinen ja syönyt riittävästi. Pinna kireällä tai nälkäisenä harva on parhaimmillaan autossakaan. Olennainen turvallisuustekijä on myös näkö, mutta liikenteessä ei riitä, että kuljettaja näkee tarkasti kauas. Instrumentariumin optikko Henna Agbonogieva nostaa esiin kuljettajan näön vaatimuksia, jotka korostuvat etenkin hämärällä ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkka kaukonäkö ei yksin riitä Katseen kohteen etäisyydet vaihtelevat autolla ajettaessa yllättävän paljon. Kuljettajan on nähtävä kauas, jotta hän havaitsee ajotien, kyltit ja muut tiellä liikkujat ajoissa. Kuljettajan katse hakeutuu säännöllisesti myös auton mittareihin ja esimerkiksi navigaattoriin ja silloin näöntarkkuuden on mukauduttava nopeasti lähelle katsomiseen. Kuljettajan katse ei voi harhailla tiestä välttämätöntä vilkaisua pidemmäksi ajaksi, joten kaukonäkötarkkuuden tulisi palautua katseen palattua mittareista tiehen. Nopeiden muutostarpeiden myötä silmän sopeutumiskyky on Instrumentariumin asiantuntijan mukaan koetuksella. Kuten arvata saattaa, optikkoliike kannustaa näöstään huolestunutta tarkastuttamaan silmät ja näönkorjausta tarvitsevaa autoilijaa harkitsemaan esimerkiksi monitehosilmälaseja ja -piilolinssejä, jotka auttavat osaltaan minimoimaan näön sopeutumisaikaa. Nykyaikaiset monitehopiilolinsit ovat kehittyneet siinä määrin, että ne ovat varteenotettava vaihtoehto silmälaseille. Aina ei näin välttämättä ole ollut ja aiemmat pettymykset saattavat vähentää mielenkiintoa piilolinssejä kohtaan. Optikkoliike kannustaa kuitenkin kokeilemaan ja arvioimaan sen jälkeen itse. Optikko Henna Agbonogieva vakuuttaa, että näkökenttä pysyy mahdollisimman laajana, eikä näkökentän reunoille tule häiritseviä vääristymiä. Moniteholasien tai -piilolinssien kanssa ajamisen luvataan olevan miellyttävää ja rasittavan silmiä vain vähän. Vähäinen valo on haaste näöntarkkuudelle Hämärässä ja pimeässä pupilli laajenee, jotta silmään pääsisi suurin mahdollinen määrä valoa. Silmä siis sopeutuu valaistuksen muutoksiin, mutta sopeutumisaika on varsin yksilöllinen. – Joillakin voi sopeutumiseen mennä useita minuutteja, mikä on ajaessa pitkä aika, Agbonogieva summaa. Kun valo vähenee, silmä siis yrittää imeä itseensä enemmän valoa. Samalla silmän taittovirhe voi muuttua, sillä alue, jolta valo taittuu silmään, on suurempi kuin valoisalla. Tämä tarkoittaa sitä, että tarvittava linssien vahvuus voi vaihdella. – Päivällä linssien vahvuus voi olla esimerkiksi -2.0 ja hämärässä ajettaessa korjauksen tarve voi ollakin -2.25. Kuljettajan terävä näkökokemus jää siis saavuttamatta, jos silmän mahdollinen miinuskorjauksen tarve on vajaa tai tarvittavaa lasikorjausta ei ole lainkaan käytössä. Linsseillä lisää kontrastia Kontrastiherkkyys viittaa silmän kykyyn erottaa harmaan eri sävyjä, ja varsinkin hämärässä ajettaessa kyky on tarpeellinen. Jos silmä ei suoriudu tehtävästä kiitettävästi itse, voidaan sitä auttaa. Optikko tarjoaa kontrastien erottelukyvyn kohennusta silmälaseja käyttävälle linssin pinnoitteen avulla. Sopivasta pinnoitteesta on apua myös silmälasien käyttöiän venyttämisessä. Autoilijan silmälasien linsseihin suositellaan heijastamatonta pintaa, jotta vastaantulevien ajovalot tai katuvalot eivät tee häiritseviä heijastuksia kuljettajan kiusaksi. Lähde: Instrumentarium Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku