15.4.2018

Näillä vinkein säästät renkaitasi – ja rahojasi!

Etualalla karkeakuvioinen rengas, takana lähes sileäksi kulunut.

Juuri nyt keväisin renkaat ovat kovilla.

Talven jäljiltä paljastuvat teiden routavauriot, teiden urat ja nastarenkaiden karhentamat tienpinnat syövät ahnaasti renkaiden kulutuspintaa.

– Juuri nyt on käsillä pahin ajankohta renkaiden kulumisen kannalta, rengasliikealaa edustavan Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora arvioi.

Nuoran mukaan pahimpia yhtäkkisiä rengasrikkoja aiheuttavat routavauriot eli esimerkiksi teräväreunaiset kuopat tiessä.

– Urat ja karheus ovat kuitenkin ahneita kuminsyöjiä. Urissa ajaminen kuluttaa rengasta.

Jos auton alla on ”viimeisen kesän” kesärenkaat, voi olla syytä juhannuksen tienoilla tarkistaa, ovatko renkaat todella yhä ajokuntoiset, Nuora vinkkaa.

Aika hieman parantaa tilannetta, sillä tienpintojen karheus silottuu keskikesään päästäessä. Ja tällöin myös pahimmat routavauriot ja ainakin osa urista on tullut paikatuiksi ja päällystetyiksi.

Rengasratsia 2016
Esimerkit eri rengassyvyyksistä. Vasemmalla 1,6 millimetrin sakkorajarengas, keskellä suositeltu 4 millimetrin urasyvyys ja oikealla uutta vastaava 8 millimetrin ura.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uraa vähintään neljä milliä

Autoilijalla on aina vastuu omien renkaidensa kunnosta. Nuora muistuttaa, ettei lain edellyttämä kesärenkaiden 1,6 millin vähimmäisurasyvyys takaa turvallisuutta kaikissa ajo-olosuhteissa.

– Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät nimittäin olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä. Näin voidaan mahdollisimman hyvin välttää vesiliirtohaasteet ja märkäpitoa on käytössä riittävästi, Jarmo Nuora muistuttaa.

1,6 millin urasyvyys on laillinen, mutta käytännössä näin kulunut rengas on jo vaihtovalmis.

Löysät kumit käyvät kukkarolle

Ajokaudella on syytä huolehtia säännöllisesti renkaiden oikeasta ilmanpaineesta – paineet tulisi tarkistaa myös muulloinkin, kuin vain renkaanvaihdon hetkellä.

Oikeat ja riittävät rengaspaineet ovat turvallisuutta mutta myös järkevyyttä.

– Liian löysät renkaat kuluvat nopeammin ja myös kuluttavat enemmän polttoainetta.

On arvioitu, että jos kesärenkaassa on viidennes liian vähän ilmaa, alenee renkaan käyttöikä viidesosan.

Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa siten, että renkaan runko taipuu enemmän kuin rengasvalmistaja on suunnitellut. Renkaan rungon eläminen aiheuttaa lämpötilan nousua ja se lisää kulumista. Liian matala ilmanpaine heikentää pitoa ja nostaa vesiliirron riskiä.

Hyväkuntoiset renkaat ylipäätään myös kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin huonokuntoiset. – Moni ostaja kiinnittää nykyisin huomiota renkaiden vierintävastukseen. Jos se on alhainen, säästää se ajan oloon autoilukustannuksia, Nuora vinkkaa.

Kiihdyttely kuluttaa, ennakoija säästää

Jokainen autoilija voi vaikuttaa omiin rengaskuluihinsa. Oma ajotapa vaikuttaa vahvasti renkaiden kulutuskestävyyteen.

Jos osaa ennakoida tilanteita, on mahdollista edetä liikennevirrassa mahdollisimman taloudellisesti. Taloudellinen ajotapa on fiksua kahdella tapaa: se säästää polttoainetta ja renkaita.

Renkaat kestävät ajokuntoisina kauemmin, jos välttää mahdollisuuksien mukaan voimakkaita kiihdyttelyjä ja jarrutuksia. Rajut ohjausliikkeet sekä jyrkkälinjaiset ajolinjat kaarteissa ja käännöksissä syövät renkaita.

– Renkaiden olat kuluvat ja pyöristyvät. Raju kaarreajo kuluttaa myös turvallista urasyvyyttä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat