14.2.2014 Liikenne Musta vai punainen – Anna apuvirtaa oikein Hinausautokeskuksen Jommi Humalajoki opastaa, kuinka hyytyneeseen autoon annetaan apuvirtaa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri alkavalla hiihtolomakaudella moni ajaa kotipaikkakunnalta kylmempiin oloihin, jolloin heikkokuntoinen auton akku alkaa oireilla. Kylmällä säällä erityisesti lyhyitä matkoja ajettaessa auton akku ei ehdi latautua kunnolla ajon aikana, eli virtaa kuluu enemmän kuin lataamalla saadaan talteen. Varaustaso laskee vähitellen ja lopulta akku tyhjenee tyystin. Usein ongelma havaitaan vasta kun auto ei suostu käynnistymään. Ilman apuvirtaa tai akun vaihtoa matka ei jatku. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Apuvirtaa, mutta miten? Uudesta autosta ei kannata antaa apuvirtaa toiseen autoon, turvallisempaa on käyttää apukäynnistintä tai irrallista akkua. Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala neuvoo tarkistuttamaan akun kunnon säännöllisesti autoa huollettaessa ja vaihtamaan sen noin viiden vuoden välein. Auton esilämmitystä käyttämällä auto käynnistyy pakkasilla helpommin, vaikka akun varaustila olisi alhainen. Kovilla pakkasilla myös öljy- ja jäähdytinvuodot ovat tavallisia vaivoja. Luomalan mukaan paras ennaltaehkäisevä keino molempiin ongelmiin on auton säännöllinen huoltaminen. Näin annat apuvirtaa oikein: Tutustu valmistajan ohjeisiin auton käynnistämisestä apuvirralla. Käyttöohjekirjasta yleensä selviää myös apuvirtakaapeleiden kiinnikkeiden sijainti. Uusissa autoissa akku on usein tavaratilassa, mutta apuvirtakaapeleille tarkoitetut kiinnikkeet ovat moottoritilassa. Jotkut autonvalmistajat kieltävät omistajaa antamasta tai vastaanottamasta apuvirtaa. Anna harkiten apuvirtaa autosta toiseen. Turvallisempaa on käyttää irrallaan olevaa akkua. Toinen vaihtoehto on käyttää apukäynnistintä. Kannattaa satsata laadukkaisiin, paksuihin käynnistyskaapeleihin. Kun kytket käynnistyskaapelit, pidä molemmat autot sammutettuina. Kytke ensin punainen apuvirtakaapeli virtaa antavaan akkuun tai virtaa antavan auton plusnapaan. Kytke punaisen apuvirtakaapelin toinen pää virtaa vastaanottavan auton akun plusnapaan. Kytke musta käynnistyskaapeli ensin virtaa antavan akun miinusnapaan tai virtaa antavan auton maadoituspisteeseen. Kytke musta käynnistyskaapeli virtaa vastaanottavan auton maadoituspisteeseen tai auton runkoon. Varmista, että maadoitus on puhdas. Varo kiinnittämästä käynnistyskaapelia auton teknisiin laitteisiin. Käynnistä virtaa antava auto. Anna virtaa antavan auton käydä ainakin muutama minuutti, ennen kuin yrität käynnistää hyytynyttä autoa. Pura käynnistyskaapeleiden kytkentä käänteisessä järjestyksessä. Mikäli mahdollista, mittaa jännitemittarilla virta käynnistyneen auton akusta. Jännitettä mitattaessa kytke pois päältä kaikki sähkölaitteet, kuten penkinlämmittimet ja ilmastointi. Mittaamalla saa selville, toimiiko auton laturi. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?