moottoripyörät bussikaistoille

Liikenne Uutinen 25.2.2018

Motoristin matka on yhä turvallisempi – vaara vaanii taajaman ulkopuolella

Moottoripyöräilijä joutuu onnettomuuteen yhä harvemmin. Motoristille suurin riskitekijä on nuoruus, eikä kunnollisista ajovarusteistakaan ole haittaa.

Moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuus on parantunut merkittävästi. Liikenneturva kertoo, että lähivuosina motoristien kuolemat ovat vähentyneet pahimmista vuosista tuntuvasti. Prosentteina pudotusta on kirjattu tuoreimpiin tilastoihin yli 50.

Viime vuonna liikenteessä kuoli 12 ja loukkaantui 392 motoristia. Kuolleista ja loukkaantuneista noin puolet oli 15–24-vuotiaita. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä ja loukkaantuneista ihmisistä moottoripyöräilijöitä oli seitsemän prosenttia.

– Viimeksi olimme näin hyvällä tasolla vuosituhannen vaihteessa. Siitä moottoripyöräkanta on yli kaksinkertaistunut. Motoristin turvallisuuteen vaikuttavat pitkälti omat valinnat ja vaikuttaakin siltä, että teillä kulkee valveutunutta moottoripyöräilijäkansaa. Suunta ainakin on hyvä, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo sanoo.

Ulosajoja taajaman ulkopuolella

Moottoripyöräilijä joutuu onnettomuuteen usein poissa kaupungista: kolme neljästä kuolonkolarista ja puolet loukkaantumisista tapahtuu Liikenneturvan mukaan taajaman ulkopuolella.

Kolmannes kuolonkolareista ja neljännes loukkaantumisista tapahtui viime vuonna ulosajoonnettomuuksissa. Toinen merkittävä onnettomuustyyppi on kohtaamisonnettomuus.

Onnettomuuksien syynä ajonopeus ja riskinotto

Liikenneturvan mukaan onnettomuuksien taustalla on usein tilanteeseen sopimaton nopeus ja turha riskinotto.

– Moottoripyörän kuljettajan omalla toiminnalla on suuri merkitys onnettomuuksien lopputulokseen myös niissä onnettomuuksissa, joissa motoristi ei ole ollut pääaiheuttaja. Sopivien ajovarusteiden ja moottoripyörän hankkiminen ovat valintoja, jotka ovat tapahtuneet jo paljon ennen liikenteeseen lähtöä, Vuoristo muistuttaa.

Vuoriston mukaan tärkeintä on suojata erityisesti pää asianmukaisella kypärällä sekä rintakehän alue.

Lähde: Liikenneturva Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Jaa artikkeli