Liikenne | 12.3.2019

Miten oma automallisi pärjäsi tiukassa ADAC ekotestissä?

ADAC Ecotest selvitti automallien todellisen kulutuksen ja päästöt. Vähäpäästöisyys ja pieni kulutus eivät ole kiinni vain käyttövoimasta – sähköautot porskuttivat, mutta muillakin käyttövoimilla kuten dieselillä hyviä tuloksia.

Jaa artikkeli

Monet auton ostoa suunnittelevat pohtivat, miten vähäpäästöisiä autouutuudet todella ovat.

Moni epäilee, pitävätkö valmistajien ekolupaukset paikkansa todellisessa ajossa? Mitkä mallit ovat polttoainetaloudellisia ja vähäpäästöisiä ja mitkä mallit puolestaan päästävät ja kuluttavat runsaasti?

Uuden auton ostoa suunnittelevat ovat tulleet varovaisiksi dieselautojen suhteen Volkswagen-konsernin päästöhuijauksen jäljiltä.

Moni epäilee, täyttävätkö harkinnassa olevat dieselmallit päästömääräykset myös käytännössä. Testi osoitti uusimpien dieselien täyttävän kiristyneet päästömääräykset eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Saksalainen autonkäyttäjien etujärjestö ADAC www.adac.de on mitannut pakokaasupäästöt ja kulutuksen vuonna 2016 uudistetun, entistä ankaramman ja käytännönläheisemmän menetelmän mukaan.  Vertailussa on mukana myös sähkön tuotannon ja polttonesteiden valmistuksen ja kuljetuksen hiilidioksidipäästöt (CO₂) energian lähteestä pyöriin (Well-to-Wheel).

Uusin ADAC-ekotesti selvitti tilanteen 109 automallin osalta.

Sähköautot porskuttavat

Sähköautojen kehitys on ollut parin viime vuoden aikana nopeaa. Uusia sähkömalleja on esitelty myös pienempiin kokoluokkiin. Ei siis mikään ihme, että pienet ja pienen keskiluokan sähköautot menestyivät mainiosti ja saivat ylivoimaisesti parhaat pisteet ekotestissä.

BMW i3

ADAC Ecotestin kärjessä: VW e-Golf, VW e-up!, BMW i3, Smart fortwo EQ, Hyundai Kona Electro (64 kWh) Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power (maakaasu) ja  Nissan Leaf (40 kWh)

ADAC Ecotestin häntäpäässä: Chevrolet Camaro Coupé 6.2 V8 A, Jeep Compass 1.4 Multiair 140, Fiat 500X 1.4 MultiAir Start&Stopp 4×2 DCT, Kia Sorento 2.2 CRDi AWD A ja SsangYong Rexton 2.2 Diesel 4WD A.

Moni käyttövoima pärjäsi hyvin

Vähäpäästöisyys ja pieni kulutus eivät ole kuitenkaan vain käyttövoimasta kiinni.

Viiden tähden kärkiseitsikon jälkeen neljän tähden ryhmän kärkisijoilta löytyy useita käyttövoimia, hybridi, vety, maakaasu, sähkö, bensiini ja diesel.

Esimerkiksi Toyota Yaris ja Lexus CT 200 (hybridi, bensiini/sähkö), Hyundai Nexo (vety) Opel Astra ja Volkswagen Caddy (maakaasu), Tesla Model X, Jaguar I-Pace ja Nissan NV 200 Evalia (sähkö), Kia Ceed 1.6 CRDi ja Mercedes-Benz C220d A (diesel) sekä pikkuautot Volkswagen Up! GTI ja Skoda Fabia 1.0 TSI (bensiini).

Mitä mitataan?

Testissä mitataan polttoaineen kulutus eli hiilidioksidipäästöt (CO₂) sekä muut säännellyt päästöt (CO, HC, NOx, PM ja PN).

Lexux CT200h

CO on hiilimonoksidi eli häkä, HC palamattomat hiilivedyt, NOx typen oksidit, PM ja PN ovat pienhiukkaspäästöjä, PM pienhiukkasten massa ja PN pienhiukkasten lukumäärä.

Vuonna 2018 ADAC mittasi ekotestissä 109 automallin pakokaasupäästöt.

Enintään 50 pistettä annettiin pienestä kulutuksesta eli CO₂ -päästöistä. Myös muista säännellyistä päästöistä (CO, HC, NOx, PM, PN) oli mahdollista saada enintään 50 pistettä.

Yhteensä on mahdollista saada enintään 100 pistettä.

Uudet dieselit ovat puhtaita – myös liikenteessä!

Ekotestin mittaukset osoittavat, että luottamus hyvä, kontrolli vielä parempi. Euro 6d-Temp -normi on askel oikeaan suuntaan, sillä useimmat uudet dieselmallit osoittautuivat esimerkillisen vähäpäästöisiksi.

Poikkeuksiakin löytyi: Euro 6d-Temp -normista huolimatta Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI:n NOx-päästöt olivat suuret etenkin kevyellä kuormalla ajettaessa. Pakokaasujen puhdistusjärjestelmän hienosäädössä on puutteita.

Joillakin suurilla ja raskailla automalleilla on kyllä hyvin vähäiset säännellyt päästöt (CO, HC, NOx, PM, PN), mutta suuri kulutus ja suuret kasvihuonekaasupäästöt (CO₂-päästöt), Esimerkkinä Volkswagen Touareg 3.0 TDI ja BMW X4 xDrive 3.0i. Näiden suhteen kannattaa miettiä, tulisiko toimeen pykälää pienemmällä.

Uudistettu testimenetelmä

Kuten aikaisemminkin, pääpaino testissä on kulutuksen (CO₂-päästön) sekä muiden säänneltyjen päästöjen (CO, HC, NOx, PM, PN) mittaaminen.

Testi on myös uudistunut. Laboratoriomittaukset tehdään ADAC:n omalla dynamometrillä uuden, ankaramman WLTP-normin mukaisella uusimmalla WLTC 5.3 -testisyklillä. (Wordwide harmonized Light Duty Vehicles Test Cycle).

Testi ajetaan kahteen kertaan, auto ensimmäisessä lähdössä kylmänä ja toisessa lämpimänä. Sähköautoille ja ladattaville hybrideille on oma, erillinen mittaussykli.

Kaikissa kokeissa ilmastointi ja huomiovalot (tai ajovalot) ovat kytkettynä ja kuormitus on 200 kg. Lisäksi ajetaan täydentävä ADAC -autobahnsykli, jossa muun muassa täyskaasukiihdytyksiä ja ajoa 130 km/h nopeudella.

Parhaille RDE-testi liikenteessä

Laboratoriotestien parhaille neljän ja viiden tähden autoille tehdään lisäksi RDE-mittaus liikenteessä (Real Driving Emission). Siten varmistetaan laboratoriotesteissä hyvin menestyneiden mallien tulosten oikeellisuus.

Euro 6d-Temp (Euro 6.2) on uusi normi päästöjen raja-arvoille. Se tuli voimaan uusille tyyppihyväksyttäville automalleille 1.9.2017 ja koskee 1.9.2019 alkaen kaikkia ensirekisteröitäviä uusia automalleja. Siihen liittyy laboratoriotestin lisäksi liikenteessä ajettava RDE-testi, joka täydentää laboratoriossa suoritettavaa WLTP-testiä.

Euro 6d-Temp-normissa dieselien typenoksidipäästöjen (NOx) -raja-arvo on laboratoriotestissä 80 mg/km ja liikenteessä ajettavassa RDE-testissä 168 mg/km. Vuonna 2020 Euro 6d-Temp-normi tullaan korvaamaan Euro 6d-normilla, jolloin RDE-testin NOx-päästöjen raja-arvo kiristyy arvoon 120 mg/km.

CO₂-päästöt energian lähteestä pyöriin

Eri polttoaineiden ja sähkön kulutukset on saatu vertailukelpoiseksi laskentakaavan perusteella, mikä ottaa huomioon myös sähkön tuotannosta aiheutuvat keskimääräiset päästöt Saksassa. Samoin mukana ovat eri polttonesteiden valmistuksen ja kuljetuksen päästöt, (WTT, Well-to-Tank).

Edellä mainittuun WTT-arvoon lisätään polttomoottoriautoissa polttoaineen kulutus, sähköautoissa sähkön kulutus ja ladattavissa hybrideissä molemmat, (TTW, Tank-to-Wheel).

Näin saadaan eri käyttövoimien kesken (esim. bensiini, diesel, kaasu, sähkö) vertailukelpoiset CO₂ -päästöarvot sisältäen päästöt energian lähteestä aina käyttöön saakka, (WTW, Well-to-Wheel), eli lähteestä pyöriin.

ADAC Ecotest 2018: Paremmuusjärjestys

Paras yleisarvosana on viisi tähteä ja huonoin yksi tähti. Paremmuusjärjestys ja tähtien määrä määritellään testitulosten kokonaispisteluvun mukaan, (tasapistein aakkosjärjestyksen mukaan):

90 pistettä tai enemmän = ✶✶✶✶✶

70–89 pistettä = ✶✶✶✶

50–69 pistettä = ✶✶✶

30–49 pistettä = ✶✶

0–29 pistettä = ✶

Viiden tähden automallit (sijat 1.–7.)

Täyssähköautot valtasivat viisi kärkitilaa. Kärjessä ovat pienet ja pienemmän keskiluokan sähköautot, mukana myös yksi katumaasturi, Hyundai Kona.

Kuudenneksi sijoittui Fiat Panda 0.9 TwinAir Natural Power. Se on ainoa polttomoottoriauto, joka ansaitsi täydet viisi tähteä ja sijoittui vähäpäästöisyydessä parhaiden sähköautojen joukkoon. Maakaasukäyttöinen Panda saavutti hyvän tuloksen, vaikka se täyttää vain Euro 6b -päästömääräykset.

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

VW e-Golf sähkö 50 50 100
VW e-up! sähkö 50 49 99
BMW i3s (94 Ah) sähkö 50 48 98
Smart fortwo coupé EQ sähkö 50 48 98
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) sähkö 50 46 96
Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power maakaasu, 6b 49 42 91
Nissan Leaf (40 kWh) sähkö 50 41 91

Neljän tähden automallit (sijat 9.–37.)

Neljän tähden parhaiden ryhmässä on mukana monenlaista käyttövoimaa, sähkö, hybridi, vety, maakaasu, bensiini ja diesel.

Kaikki sähköautot eivät välttämättä saa viittä tähteä. Vaikka sähköauton lähipäästöt on nolla, lähteestä pyöriin -laskennan mukaan sähkön tuotannon päästöt nousevat suuriksi, jos auto kuluttaa paljon sähköä. Siksi Jaguar I-Pace EV S AWD sai vain neljä tähteä.

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

Toyota Yaris 1.5 Hybrid hybridi, 6b 50 39 89
Hyundai Nexo vety 50 38 88
Opel Astra 1.4 CNG maakaasu, 6b 45 42 87
Tesla Model X 100 D sähkö 50 37 87
VW Caddy 1.4 TGI BlueMotion maakaasu, 6b 50 36 86
VW up! GTI bensiini, 6d-TEMP 50 32 82
Lexus CT 200h Automatik hybridi, 6b 47 34 81
Jaguar I-Pace EV400 S AWD sähkö 50 30 80
Kia Ceed 1.6 CRDi diesel, 6d-TEMP 50 30 80
Skoda Fabia 1.0 TSI bensiini, 6d-TEMP 50 30 80
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 7 henkilöä sähkö 50 29 79
Mercedes C 220d 9G-Tronic diesel, 6d-TEMP 50 28 78
Mercedes C 220d T-Modell 9G-Tronic diesel, 6d-TEMP 50 26 76
Mini One bensiini, 6d-TEMP 50 26 76
Opel Astra 1.6 Diesel Start&Stop diesel, 6d-TEMP 50 26 76
Suzuki Swift 1.2 Dualjet Allgrip bensiini, 6c 45 31 76
BMW 218d Active Tourer Steptronic diesel, 6d-TEMP 50 24 74
Peugeot 508 2.0 BlueHDi 160 EAT8 diesel, 6d-TEMP 50 24 74
Renault Clio TCe 90 bensiini, 6b 43 31 74
Volvo V60 D3 diesel, 6d-TEMP 50 24 74
BMW X1 sDrive18d Steptronic diesel, 6d-TEMP 50 21 71
BMW X2 xDrive20d Steptronic diesel, 6d-TEMP 48 23 71
Hyundai i20 1.0 T-GDI bensiini, 6d-TEMP 46 25 71
Mercedes A 200 7G-DCT bensiini, 6d-TEMP 48 23 71
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8 diesel, 6d-TEMP 50 21 71
VW T-Roc 1.5 TSI ACT bensiini, 6c 48 23 71
Kia Ceed 1.4 T-GDI bensiini, 6d-TEMP 46 24 70
Seat Arona 1.0 EcoTSI bensiini, 6b 41 29 70
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT DSG bensiini, 6c 44 26 70
VW Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT DSG bensiini, 6c 42 28 70

Kolmen tähden automallit (sijat 38.–81.)

Suuri CO₂-päästö eli suuri kulutus voi heikentää merkittävästi arvosanaa, vaikka muut päästöt ovat vähäisiä. Esimerkkinä 59. sija: Opel Grandland X 2.0 Diesel Automaatti. Vain kolme tähteä, vaikka täyttää Euro 6d-TEMP -normin.

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

BMW 230i Coupé Steptronic bensiini, 6c 49 20 69
Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDi DCT diesel, 6d-TEMP 47 22 69
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI bensiini, 6b 38 31 69
Audi A3 Sportback 1.5 TFSI cod S tronic bensiini, 6c 43 25 68
BMW 520d Touring Steptronic diesel, 6d-TEMP 50 18 68
Ford Fiesta 1.5 TDCi Start/Stopp diesel, 6b  32 36 68
Mazda 6 Kombi Skyactiv-D 184 diesel, 6d-TEMP 41 27 68
Mercedes C 200 9G-Tronic bensiini, 6d-TEMP 47 21 68
Mercedes S 400d 9G-Tronic diesel, 6c 49 19 68
Peugeot 508 1.6 PureTech 180 EAT8 bensiini, 6d-TEMP 48 20 68
BMW i8 Roadster pistokehybridi, 6d-TEMP 44 22 66
Ford Focus 1.5 EcoBoost bensiini, 6d-TEMP 47 19 66
Mini Clubman Cooper Steptronic bensiini, 6d-TEMP 50 16 66
Opel Combo Life 1.2 DI Turbo Start/Stop bensiini, 6d-TEMP 49 17 66
Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet bensiini, 6d-TEMP 40 26 66
Citroën Berlingo PureTech 110 Stop&Start bensiini, 6d-TEMP 49 16 65
Mazda MX-5 Skyactiv-G 184 bensiini, 6d-TEMP 39 26 65
Volvo V90 D3 Automatik diesel, 6d-TEMP 49 16 65
Ford Ka+ Active 1.2 bensiini, 6d-TEMP 43 21 64
Seat Leon ST 1.8 TSI Start&Stop DSG bensiini, 6b 45 19 64
Ford EcoSport 1.5 EcoBlue neliveto diesel, 6d-TEMP 42 20 62
Opel Grandland X 2.0 Diesel Automatik diesel, 6d-TEMP 50 11 61
BMW 630d Gran Turismo Steptronic diesel, 6c 42 18 60
BMW X3 xDrive20d Steptronic diesel, 6c 46 14 60
Honda Jazz 1.5 i-VTEC bensiini, 6b 32 28 60
Hyundai Kona 1.0 T-GDI bensiini, 6b 39 21 60
Mercedes CLS 400d 4Matic 9G-Tronic diesel, 6d-TEMP 48 12 60
Infiniti Q30 1.6t DCT bensiini, 6d-TEMP 49 10 59
Suzuki Jimny 1.5 Allgrip bensiini, 6d-TEMP 47 10 57
Mercedes GLC 220d 4Matic 9G-Tronic diesel, 6b 35 21 56
Volvo V60 D4 Geartronic diesel, 6d-TEMP 38 18 56
BMW 218i Active Tourer Steptronic bensiini, 6d-TEMP 42 13 55
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI DCT bensiini, 6b 33 22 55
Volvo XC40 T3 bensiini, 6d-TEMP 40 15 55
VW T-Roc 2.0 TDI 4Motion DSG diesel, 6b 35 20 55
Dacia Duster SCe 115 2WD bensiini, 6c 44 10 54
Kia Sportage 2.0 CRDi 185 AWD Automatik diesel, 6d-TEMP 44 9 53
Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 bensiini, 6d-TEMP 34 19 53
Fiat 500 0.9 8V TwinAir Turbo Start&Stopp bensiini, 6b 25 27 52
BMW X3 xDrive20i Steptronic bensiini, 6d-TEMP 49 2 51
DS 7 Crossback BlueHDi 180 Automatik diesel, 6d-TEMP 37 14 51
Honda Civic 1.6 i-DTEC diesel, 6d-TEMP 19 32 51
Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi diesel, 6b 25 26 51
VW T6 Multivan 2.0 TDI BMT DSG diesel, 6b  50 0 50

Kahden tähden automallit (sijat 82.–104.)

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

Subaru Impreza 2.0i Lineartronic bensiini, 6c 32 17 49
Land Rover Discovery Td6 Automatik diesel, 6b 48 0 48
Volvo XC60 D5 AWD Geartronic diesel, 6d-TEMP 37 9 46
Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD bensiini, 6c 35 8 43
Subaru XV 2.0i Lineartronic bensiini, 6c 32 11 43
Audi Q7 e-tron quattro tiptronic pistokehybridi, 6b 34 8 42
BMW X4 xDrive30i Steptronic bensiini, 6d-TEMP 42 0 42
Subaru Outback 2.5i Lineartronic bensiini, 6d-TEMP 32 10 42
Volvo V90 D4 AWD Automatik diesel, 6d-TEMP 31 11 42
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI bensiini, 6d-TEMP 33 8 41
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 T 2WD bensiini, 6b 21 20 41
Audi A8 50 TDI quattro tiptronic diesel, 6c 33 7 40
Porsche Panamera Sport Turismo 4S PDK bensiini, 6b 40 0 40
Volvo XC40 D4 AWD Geartronic diesel, 6d-TEMP 28 12 40
Volvo XC40 T5 AWD Geartronic bensiini, 6d-TEMP 34 6 40
Volvo XC60 T5 Geartronic bensiini, 6b 34 5 39
Dacia Sandero Stepway TCe 90 Start&Stop bensiini, 6c 18 20 38
Renault Espace TCe 225 EDC bensiini, 6b 26 12 38
VW Golf 1.6 TDI BMT diesel, 6b 7 31 38
Mazda 2 Skyactiv-G 90 bensiini, 6d-TEMP 5 32 37
Fiat Panda 1.2 8V LPG nestekaasu, 6b 0 35 35
VW Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic diesel, 6d-TEMP 35 0 35
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD diesel, 6d-TEMP 24 10 34

Yhden tähden automallit (sijat 105.–109.)

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

Chevrolet Camaro Coupé 6.2 V8 Automatik bensiini, 6 27 0 27
Jeep Compass 1.4 Multiair 140 bensiini, 6b 9 13 22
Fiat 500X 1.4 MultiAir Start&Stopp 4×2 DCT bensiini, 6b 4 13 17
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Automatik bensiini, 6b 0 0 0
SsangYong Rexton 2.2 Diesel 4WD Automatik diesel, 6b 0 0 0

Typenoksidipäästöjen (NOx) haitat terveydelle

Tieliikenteen typenoksidipäästöt (NOx) ovat vähentyneet tiukempien päästönormien ja puhdistuslaitteistojen ansiosta.  Suurin ongelma ovat typpidioksidi (NO₂) -päästöt. Ne eivät ole vähentyneet vaan jopa lisääntyneet.

Typenoksidipäästöistä terveyshaittoja tuottaa eniten typpidioksidi (NO₂), joka tunkeutuu syvälle hengitysteihin ja aiheuttaa oireita erityisesti lapsille ja astmaatikoille. Typenoksidit tuottavat myös alailmakehän otsonia, joka aiheuttaa silmien, limakalvojen ja hengityselinten ärsytystä.

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko: ”Päästökokeessa mitataan typen oksidipäästöjä (NOx), joiden kokonaispäästöt on saatu alenemaan. Ilman laadun kannalta tärkeämmät ovat kuitenkin typpidioksidipäästöt (NO₂), jotka ovat kaupungeissa kasvaneet dieselautojen yleistyessä. Dieselautojen hiukkassuodatin vähentää hiukkaspäästöjä, mutta lisää NO₂ -päästöjä. Pakokaasupäästöistä mitataan NOx-päästöt, mutta ilmanlaatuvaatimukset koskevat NO₂ -päästöjä.”

Mikä on ADAC?

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, perustettu vuonna 1903. Jäseniä yli 20 miljoonaa. Suomen Autoliitto on ADACin sisarjärjestö.

ADAC-tiepalvelu on toiminut 63 vuotta. Vuonna 2018 lähes neljä miljoonaa avustustehtävää, yli 10 000 avustusta vuorokaudessa.  1 737 ADAC-tiepalveluautoa. Lisäksi 1 000 yhteistyökumppania, joilla 5 000 tiepalveluautoa.

ADACin pelastushelikoptereilla oli vuonna 2018 yli 54 000 pelastustehtävää, keskimäärin 150 tehtävää päivässä.

Lähde: ADAC Ecotest 2018ADAC Ecotest -testimenetelmä

Jaa artikkeli

Keskustelu