Miten käy mopoauton? Nuorten liikkuminen herättää keskustelua

Nopeudeltaan rajoitetun henkilöauton tarjoaminen vaihtoehdoksi mopoautolle ravistelee säädösviidakkoa.

Liikenne | Uutinen | 15.7.2017

Nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto on nostettu esiin jo lukuisia kertoja mopoautoa turvallisempana vaihtoehtona nuorten liikkumiseen. Kerta toisensa jälkeen esitys on tyrmätty Suomen virkamiesten toimesta käyttäen syynä sitä, että Euroopan Unioni ei salli tällaista ratkaisua.

Esiin nostajina on ollut yhteensä neljä eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtajaa, liikenneministeri Paula Risikko (kok), useat kansalaiset ja järjestöt ja nyt myös europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas).

Kun heinäkuun 10. päivä selvisi, ettei EU vastustaisi yksittäisen jäsenmaan tahtoa sallia nopeusrajoitetut henkilöautot 16-vuotiaiden käyttöön, kiehahti kesä-Suomessa vilkas keskustelu. Mopoautossa nähdään paljon huonoa, mutta silti se ei ole niin paha kuin äkkiseltään ajatellaan. Nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto taas on nopeasti ajatellen ilmiselvä ja parempi vaihtoehto. Mutta jo viikon aikana aihetta pohtineet asiantuntijat löysivät paljon kysymyksiä, joita joudutaan pohtimaan ennen päätöstä siitä, sallitaanko Suomessa nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttö mopoautojen rinnalla.

nopeudenrajoittimella varustettu auto

Unionin kieltoa on käytetty suomalaisten virkamiesten toimesta syynä nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönoton estämiseksi. Kaksi kuolonuhria vaatineen mopoauto-onnettomuuden jälkeen europarlamentaarikko Merja Kyllönen jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen sisämarkkinoista ja teollisuudesta vastaavalle komissaari Elżbieta Bieńkowskalle.

– Jäsenvaltiot voivat rajoittaa ajoneuvojen nopeutta. Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Hyväksyminen ja täytäntöönpano kuuluvat jäsenvaltioiden vastuualueeseen, Bieńkowska vastasi.

Bieńkowskan mukaan mopoautojen osuus tieliikenneonnettomuuksissa on Euroopassa varsin alhainen eikä komissio siksi aio ryhtyä edistämään nopeudeltaan rajoitettujen autojen asiaa. Estettä edellä mainitun ajoneuvoluokan sallimiseen yksittäisessä jäsenvaltiossa ei sen sijaan vaikuttaisi olevan.

Mitä kysyttiin?

Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen toppuuttelee virkamiehiin kohdistuvia syytöksiä.

– Pitäisi tietää, mihin kysymykseen komissaari vastasi. Jos kysyttiin vain olemassa olevan ajoneuvoluokan nopeuden rajoittamisesta, ei siihen tietenkään ole estettä. Kysymykseen nopeusrajoitetusta henkilöautosta mopoauton rinnalla liittyy kuitenkin niin paljon muitakin kysymyksiä, että asia vaatii vielä lisäselvityksiä, Pohjonen sanoo.

Tätä selvitystyötä tehdään nyt virkamiesten toimesta.

nopeudenrajoittimella varustettu auto

Kenelle rajoitettu henkilöauto on vaihtoehto?

Keskustelu käynnistyi ensin nuorten mopoautoilun näkökulmasta, mutta pian rinnalle nousi myös mahdollisuus ratkaista iäkkäiden liikkumistarpeita.

– Kysymys on erityisesti ajokorttivaatimuksista. Jos nopeudeltaan rajoitetun henkilöauton ajamiseen vaaditaan ajokortti, jolla on samat terveysvaatimukset kuin henkilöauton ajokortilla, niin miten rajoitettu nopeus ratkaisisi mitään iäkkäiden liikkumisen pulmia, kysyy koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta.

– Iäkkäiden autoilijoiden kolareissa nopeus näyttelee harvoin mitään roolia.

Mopoautoja rekisteröidään vuosittain noin 600 kappaletta. Kesäkuun lopussa mopoautoja oli rekisterissä yhteensä 8 054 kappaletta. Entä jos hitaiden henkilöautojen osuus liikennevirrassa kasvaakin merkittävästi suuremmaksi?

nopeudenrajoittimella varustettu auto

– Mopoautoilijoista varmasti moni valitsisi tällaisen henkilöauton mopoauton sijasta. Mutta entä ketä muita siirtyisi nopeudeltaan rajoitetun henkilöauton käyttäjiksi? Jos käyttäjiä tulee lisää mopoilijoista tai kevytmoottoripyörällä ajavista, uuden ajoneuvoryhmän määrä voi nousta huomattavasti nykyistä mopoautojen määrää isommaksi. Silloin pitää miettiä sitä, millaisia vaikutuksia tällä on liikenneturvallisuuteen, pohtii toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen Liikenneturvasta.

– Ainakin nämä ajoneuvot pitää merkitä selvästi hitaamman ajoneuvon tunnuksin. Onko se sitten iso punainen kolmio mopoautojen tapaan, vai jotain muuta. Seuraavaksi herääkin sitten kysymys, miten muu liikenne näihin ajoneuvoihin suhtautuu.

– Siirtyminen muista ajoneuvoryhmistä ei välttämättä olisi huono asia. Hidas henkilöauto on varmasti matkustajilleen turvallisempi kuin vaikkapa kevytmoottoripyörä. Lisäksi kerran hankittu rajoitettu henkilöauto on helppo palauttaa aikanaan normaaliksi henkilöautoksi. Tässä säästyy rahaa ja lopputulos voi olla, että nuorella onkin sitten turvallisempi auto käytössään 18-vuotiaana, Tarvainen jatkaa.

Myös ajokokemuksen karttuminen jo ennen 18 vuoden ikää nousee monen asiantuntijan puheissa esiin. Pari vuotta liikenteessä hitaalla henkilöautolla liikkunut on todennäköisesti valmiimpi täysimittaisen henkilöauton kuljettajaksi, kuin ensimmäistä kertaa auton rattiin tarttuva. Toisaalta asiantuntijoiden kesken puhutaan kiivaasti myös siitä, minkä ikäisenä tällaisen rajoitetun auton käyttö voidaan aloittaa, ja mitä muita rajoituksia tällaiselle kuljettajalle pitää asettaa.

– Saako ajoneuvossa olla mukana esimerkiksi avattua alkoholipulloa? Saako tällaisella ajoneuvolla tai ajoluvalla ajaa öiseen aikaan? Tällaisiakin rajoituksia muista maista löytyy. Pitäisikö niitä ottaa meilläkin käyttöön, jos nopeusrajoitetut henkilöautot tulevat meillä liikenteeseen, kysyy Anna-Liisa Tarvainen.

nopeudenrajoittimella varustettu auto

SuomiAreenassa Porissa oli mahdollisuus koeajaa niin mopoautoa kuin rajoitetun nopeuden henkilöautoa. 60 km/h nopeuteen rajoitettu Opel Karl osoitti selvän eron mopoauton ja rajopitetun henkilöauton välillä. Kun rajoitettu nopeus saavutetaan, kiihtyvyys päättyy tasaisesti, eikä rajoittimen toimintaa käytännössä edes huomaa.

Traktori vai henkilöauto?

Komissaarin vastauksen perusteella näyttäisi olevan mahdollista luoda kansallisesti oma ajoneuvoluokkansa hitaille henkilöautoille. Vaihtoehtona on rakenteelliset muutokset. Niiden myötä henkilöauto voitaisiin siirtää sellaiseen ajoneuvoluokkaan, johon jo nykyisellään sisältyy rajoituksia.

– Eräs ratkaisumalli nopeusrajoitetun henkilöauton käyttöönotolle voisi olla muutoskatsastaminen traktoriksi, jonka kuljettamiseen riittäisi T- tai LT-kortti. Tämä saattaa edellyttää esimerkiksi vetokoukun asentamista ja takapenkin poistoa. Myöskään mopoautoissa ei ole takapenkkejä, esittää Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

– Jotta nopeusrajoitetut autot olisivat mahdollisimman turvallisia, tulisi niissä olla ajonvakautusjärjestelmä (ESC). Myös autojen maksimiteho voisi olla perusteltua rajata esimerkiksi 100 kilowattiin ja merkintä hitaammasta ajoneuvosta on tehtävä riittävän näkyväksi. Traktoriksi muutetun henkilöauton maksiminopeus voisi olla 60 km/h, kuten liikennetraktorilla nykyisinkin. Näin vaikutus muun liikenteen sujuvuuteen jäisi pienemmäksi kuin 45 km:n tuntinopeuteen rajoitetulla mopoautolla. Sopiva alaikäraja nopeusrajoitetun auton ajamiselle voisi olla 15 tai 16 vuotta, Kallio hahmottelee.

Selvitys valmistuu loppuvuodesta

Liikenne- ja viestintäinisteriö selvittää nyt käytännön toteutusvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa.

Ministeriö selvittää vaikutuksia myös laajemmin, jotta voidaan varmistua siitä, että mahdollisten muutosten seurauksena liikenneturvallisuus paranee ja ympäristönsuojelusta huolehditaan, eikä muutos johda epätoivottuihin muutoksiin nuorten liikkumisessa.

Selvitystyön alustavia tuloksia voidaan odottaa loppuvuodesta.

Esimerkkivertailu: pieni henkilöauto vs. mopoauto

Opel Karl Enjoy
-henkilöauto

Aixam City Evo
-mopoauto

Manuaalinen ilmastointi vakio 1 639 €
Kaupunkiajotila vakio  –
Lämmitettävä ohjauspyörä ja etuistuimet vakio  –
Vakionopeudensäädin vakio  –
Radio vakio vakio
Vanteet 15″ teräs 14″ alumiini
Ovien lukumäärä 4 2
Istuinten lukumäärä 5 2
Radio multimedia värikosketusnäytöllä 289 € 378 €
Bluetooth, Apple CarPlay ja Android Auto Sisältyy edelliseen 630 €
Navigointijärjestelmä ja TMC-liikennetieto 589 €  –
Euro NCAP 4 tähteä 1 tähti
ABS vakio 629 €
ESP-ajonvakautus vakio  –
Turvatyynyt 6 kpl  –
Rengaspaineenvalvonta vakio  –
Mäkilähtöavustin vakio  –
Turvavöiden esikiristimet edessä vakio  –
MOOTTORI:
Teho 55 kW / 6500 rpm 6 kW / 3200 rpm
Vääntö 96 Nm / 4500 rpm 21 Nm / 2500 rpm
Kulutus (l/100 km) 4,5 3,1
Omapaino 859 kg 425 kg
Polttoaine bensiini diesel
Päästöt Euro 6 Euro 4
Vaihteisto Robotti + automaatti CVT-automaatti
Hinta veroineen
(+ toimituskulut)
14 797 € 12 690 €
Lähde: Opel Finland Oy
Henkilöauton ja mopoauton tekniset erot ovat selvät. Kun pienen nykyaikaisen henkilöauton ja uuden mopoauton hinta asettuu hyvin lähelle toisiaan, nopeudeltaan rajoitetun henkilöauton voi ennustaa ylittävän mopoautojen myyntiluvut helposti.

 

Lue myös:

Joka kymmenes mopoauto kolaroi – vahingot kuitenkin lieviä

Ministeri Berner: Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille

Autoliitto kannattaa rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa

Keskustelu