15.11.2018 Liikenne Mitä taksikyyti maksaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksialan myllerrys on hämmentänyt asiakkaita ja koventanut kilpailua – muitakin uhkia on taivaalla, ennakoi alan suurin toimija Lähitaksi. – Nyt on takana sata päivää uutta aikaa, joten nyt on aika arvioida missä mennään, Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen taustoittaa taksialan syksyä. Hän nostaa keskeisimmäksi ongelmaksi sen, että asiakas on ihmeissään millä hinnalla palvelu on tarjolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ristiriitaisia tyytyväisyystuloksia Pentikäisen mukaan muutoksesta ei ole vielä tehty riippumatonta tutkimusta. Taksiliiton Taloustutkimuksella teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 43 prosenttia taksiasiakkaista kokee, että heidän luottamuksensa suomalaiseen taksijärjestelmän toimivuuteen on heikentynyt. Trafin teettämän aiemman tutkimuksen mukaan kansalaisten mielipiteet taksiuudistuksesta ovat pääosin positiivisia. Asiakkaat ovat Pentikäisen mukaan huolissaan etenkin kolmesta asiasta, jotka ovat asiakaspalvelun laatu, turvallisuus eli voiko taksiin luottaa sekä tietoturva eli mitä kaikkea tietoa tilaussovellukset keräävät. Uhkana harmaa talous Ruotsissa tuli toukokuun alusta lakivelvoite, jonka mukaan kaikissa taksiautoissa tulee olla tekniikkaa, joka mahdollistaa, että sikäläinen verottaja saa riidatonta tietoa autojen kassajärjestelmästä. – Tämä siksi, ettei harmaa talous räjähdä käsiin. Eduskunnassa on esillä esitys, joka heikentäisi taksamittarin asemaa nykyisestäkin. – Se avaa mahdollisuudet harmaan talouden leviämiselle, siitä olen kovasti huolissani. Kiinteitä hintoja lisää – Olemme pyrkineet lisäämään läpinäkyvyyttä hinnoittelussa, jotta asiakas pystyisi etukäteen selvittämään kyytihinnan. Kiinteitä hintoja tullaan lisäämään ja niiden houkuttelevuutta kasvattamaan, Pentikäinen linjaa. – Vapaasta hinnoittelusta on tullut eniten asiakaspalautetta. On haaste, ettei meillä ole kilpailu- ja kuluttajaviraston tulkinnan mukaan oikeutta antaa enimmäishintaa muihin kuin meidän kautta tilattuihin Lähitakseihin. Tämä on brändin rakentamisen kannalta tietty ongelma, tilanne on sama niin meille kuin muillekin alan toimijoille. Kaikista maan taksiajoista keskimäärin 35–40 prosenttia on yhteiskunnan korvaamia kuljetuksia. Yritysten maksamia kyytejä on noin viidennes, loput ovat yksityishenkilöiden itse maksamia taksimatkoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka käy syrjäseutujen? Valtaosa tuhansista uusista taksiluvista on haettu pääkaupunkiseudulle. Pentikäisen avion mukaan Ruotsissa vapautumisen tuoma valitettava ilmiö on nyt käsillä Suomessakin. Takseja on tarjolla siellä, missä on asutuskeskittymiä, taksit siis pakkautuvat keskusta-alueille. – Taksien alueellisen satavuuden mureneminen on merkittävä haaste. Ilmiön mahdollisuutta ei otettu riittävän vakavasti lakia valmisteltaessa, Pentikäinen kritisoi. Nykyään taksiautot ajavat siellä missä haluavat ja silloin kun haluavat. – Viranomaisten näkemyksen mukaan yhtiön kuten Lähitaksin sisällä on yksittäisiä taksiyrittäjiä, jotka kilpailevat keskenään, me haluaisimme nähdä, että eri yhtiöt kilpailisivat keskenään. Tässä on näkemysero. Pentikäinen harmittelee myös sitä, että taksin ulkoisten tunnusten kirjavuus on jo nyt osoittautunut asiakkaita hämmentäväksi asiaksi. Koulutusta tarvitaan Lähitaksissa ollaan pahoillaan pakollisen kuljettajakoulutuksen poistumisesta. Taksiala ammattina on monenlaista asiakaspalvelua, paljon muutakin kuin auton ajamista kuten esimerkiksi vammaiskuljetusten tarpeita. Aluetuntemusvaatimus on niin ikään päätetty poistaa kokonaan. – Se rapauttaa ajan oloon keskeisen ammattitaidon. Kuskit turvautuvat yhä enemmän navigaattoreihin, Pentikäinen uumoilee ja kertoo yhtiönsä jatkavan omien kuljettajiensa monipuolista kouluttamista pakon poistumisesta huolimatta. Uusi sovellus pikkujouluavuksi Ruuhkapiikit ovat haaste juhlakansalla ja kaikille taksitoimijoille. Pentikäinen toivo, ettei alkava pikkujoulukausi nosta taksia vartovien ja metsästävien ihmisten ärtymystä nykyistä enempää. Yhdeksi avuksi Lähitaksi julkisti uuden älykännykällä käytettävän Taksini-tilaussovelluksen. Tavoitteena on, että entistä useampi tilaisi taksinsa itselleen sovelluksella – ja ruuhkia välttäen ennakkoon. Sovelluksen avulla kyytihinnoitteluun tulee läpinäkyvyyttä. Yhtiön tavoitteena on, että kiinteä kyytihinta olisi sovelluksen kautta asiakkaalle edullisempi kuin mittarihinta. Kyydin tilannut voi Sovelluksen karttapohjalta voi ennakolta nähdä missä taksi on tulossa ja kauanko kyydin tulo arviolta kestää. Sovelluksella voi myös maksaa kyydin. Lähitaksin aiemman sovelluksen kautta on tehty noin 40 000 tilausta kuukaudessa. Näin taksi alle pikkujouluaikaan Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen antaa nasevat vinkit, kuinka voi helpottaa pikkujouluaikaista liikkumista taksilla. Vinkkejä on neljä. Tilaa taksikyyti ennakolta esimerkiksi kännysovelluksella, ja sovi kyytihinta etukäteen jos vain mahdollista. Mitä aiemmin ennakkoon tilaat, sen varmemmin kyyti onnistuu toivotusti. Ajoita kulkeminen eli lähde ravintolasta tai muusta juhlapaikasta ennen valomerkkiä – ja kaikkia muita. Pohdi lähtöpiste eli vältä kaikkein suosituimpia paikkoja, joissa moni muukin vartoo kyytiä. Suosi kimppakyytejä, hyppää samaan taksiin kaveriporukalla. Miljardin euron ala Suomessa on yli 10 000 taksiautoa. Alan liikevaihto on noin miljardi euroa, ja ala työllistää noin 30 000 henkilöä. Lähitakseja on noin 2 000, joten yhtiö on automäärällisesti laskien maan suurin tilausmyyntitaksiyhtiö. Yhtiön liikevaihto on noin viidennes alan kokonaisliikevaihdosta eli 200 miljoonaa euroa. Lähitaksi on autoilijoiden vuonna 1965 perustama yhtiö, jonka toiminta-alue on 24 kuntaa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla sekä Riihimäellä. Asukkaita tällä alueella on noin 1,7 miljoonaa. Teksti: Marko Jokela, kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?