Taksitolppa

Liikenne Uutinen 15.11.2018

Mitä taksikyyti maksaa?

Taksialan myllerrys on hämmentänyt asiakkaita ja koventanut kilpailua – muitakin uhkia on taivaalla, ennakoi alan suurin toimija Lähitaksi.

– Nyt on takana sata päivää uutta aikaa, joten nyt on aika arvioida missä mennään, Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen taustoittaa taksialan syksyä.

Hän nostaa keskeisimmäksi ongelmaksi sen, että asiakas on ihmeissään millä hinnalla palvelu on tarjolla.

Ristiriitaisia tyytyväisyystuloksia

Pentikäisen mukaan muutoksesta ei ole vielä tehty riippumatonta tutkimusta.

Taksiliiton Taloustutkimuksella teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 43 prosenttia taksiasiakkaista kokee, että heidän luottamuksensa suomalaiseen taksijärjestelmän toimivuuteen on heikentynyt. Trafin teettämän aiemman tutkimuksen mukaan kansalaisten mielipiteet taksiuudistuksesta ovat pääosin positiivisia.

Asiakkaat ovat Pentikäisen mukaan huolissaan etenkin kolmesta asiasta, jotka ovat asiakaspalvelun laatu, turvallisuus eli voiko taksiin luottaa sekä tietoturva eli mitä kaikkea tietoa tilaussovellukset keräävät.

Uhkana harmaa talous

Ruotsissa tuli toukokuun alusta lakivelvoite, jonka mukaan kaikissa taksiautoissa tulee olla tekniikkaa, joka mahdollistaa, että sikäläinen verottaja saa riidatonta tietoa autojen kassajärjestelmästä.

– Tämä siksi, ettei harmaa talous räjähdä käsiin.

Eduskunnassa on esillä esitys, joka heikentäisi taksamittarin asemaa nykyisestäkin.

– Se avaa mahdollisuudet harmaan talouden leviämiselle, siitä olen kovasti huolissani.

Kiinteitä hintoja lisää

– Olemme pyrkineet lisäämään läpinäkyvyyttä hinnoittelussa, jotta asiakas pystyisi etukäteen selvittämään kyytihinnan. Kiinteitä hintoja tullaan lisäämään ja niiden houkuttelevuutta kasvattamaan, Pentikäinen linjaa.

– Vapaasta hinnoittelusta on tullut eniten asiakaspalautetta. On haaste, ettei meillä ole kilpailu- ja kuluttajaviraston tulkinnan mukaan oikeutta antaa enimmäishintaa muihin kuin meidän kautta tilattuihin Lähitakseihin. Tämä on brändin rakentamisen kannalta tietty ongelma, tilanne on sama niin meille kuin muillekin alan toimijoille.

Kaikista maan taksiajoista keskimäärin 35–40 prosenttia on yhteiskunnan korvaamia kuljetuksia. Yritysten maksamia kyytejä on noin viidennes, loput ovat yksityishenkilöiden itse maksamia taksimatkoja.

Kuinka käy syrjäseutujen?

Valtaosa tuhansista uusista taksiluvista on haettu pääkaupunkiseudulle. Pentikäisen avion mukaan Ruotsissa vapautumisen tuoma valitettava ilmiö on nyt käsillä Suomessakin. Takseja on tarjolla siellä, missä on asutuskeskittymiä, taksit siis pakkautuvat keskusta-alueille.

­– Taksien alueellisen satavuuden mureneminen on merkittävä haaste. Ilmiön mahdollisuutta ei otettu riittävän vakavasti lakia valmisteltaessa, Pentikäinen kritisoi.

Nykyään taksiautot ajavat siellä missä haluavat ja silloin kun haluavat.

– Viranomaisten näkemyksen mukaan yhtiön kuten Lähitaksin sisällä on yksittäisiä taksiyrittäjiä, jotka kilpailevat keskenään, me haluaisimme nähdä, että eri yhtiöt kilpailisivat keskenään. Tässä on näkemysero.

Pentikäinen harmittelee myös sitä, että taksin ulkoisten tunnusten kirjavuus on jo nyt osoittautunut asiakkaita hämmentäväksi asiaksi.

Koulutusta tarvitaan

Lähitaksissa ollaan pahoillaan pakollisen kuljettajakoulutuksen poistumisesta. Taksiala ammattina on monenlaista asiakaspalvelua, paljon muutakin kuin auton ajamista kuten esimerkiksi vammaiskuljetusten tarpeita.

Aluetuntemusvaatimus on niin ikään päätetty poistaa kokonaan.

– Se rapauttaa ajan oloon keskeisen ammattitaidon. Kuskit turvautuvat yhä enemmän navigaattoreihin, Pentikäinen uumoilee ja kertoo yhtiönsä jatkavan omien kuljettajiensa monipuolista kouluttamista pakon poistumisesta huolimatta.

Uusi sovellus pikkujouluavuksi

Ruuhkapiikit ovat haaste juhlakansalla ja kaikille taksitoimijoille. Pentikäinen toivo, ettei alkava pikkujoulukausi nosta taksia vartovien ja metsästävien ihmisten ärtymystä nykyistä enempää.

Yhdeksi avuksi Lähitaksi julkisti uuden älykännykällä käytettävän Taksini-tilaussovelluksen. Tavoitteena on, että entistä useampi tilaisi taksinsa itselleen sovelluksella – ja ruuhkia välttäen ennakkoon.

Sovelluksen avulla kyytihinnoitteluun tulee läpinäkyvyyttä. Yhtiön tavoitteena on, että kiinteä kyytihinta olisi sovelluksen kautta asiakkaalle edullisempi kuin mittarihinta.

Kyydin tilannut voi Sovelluksen karttapohjalta voi ennakolta nähdä missä taksi on tulossa ja kauanko kyydin tulo arviolta kestää. Sovelluksella voi myös maksaa kyydin.

Lähitaksin aiemman sovelluksen kautta on tehty noin 40 000 tilausta kuukaudessa.

Näin taksi alle pikkujouluaikaan

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen antaa nasevat vinkit, kuinka voi helpottaa pikkujouluaikaista liikkumista taksilla. Vinkkejä on neljä.

  1. Tilaa taksikyyti ennakolta esimerkiksi kännysovelluksella, ja sovi kyytihinta etukäteen jos vain mahdollista. Mitä aiemmin ennakkoon tilaat, sen varmemmin kyyti onnistuu toivotusti.
  2. Ajoita kulkeminen eli lähde ravintolasta tai muusta juhlapaikasta ennen valomerkkiä – ja kaikkia muita.
  3. Pohdi lähtöpiste eli vältä kaikkein suosituimpia paikkoja, joissa moni muukin vartoo kyytiä.
  4. Suosi kimppakyytejä, hyppää samaan taksiin kaveriporukalla.

Miljardin euron ala

Suomessa on yli 10 000 taksiautoa. Alan liikevaihto on noin miljardi euroa, ja ala työllistää noin 30 000 henkilöä.

Lähitakseja on noin 2 000, joten yhtiö on automäärällisesti laskien maan suurin tilausmyyntitaksiyhtiö. Yhtiön liikevaihto on noin viidennes alan kokonaisliikevaihdosta eli 200 miljoonaa euroa.

Lähitaksi on autoilijoiden vuonna 1965 perustama yhtiö, jonka toiminta-alue on 24 kuntaa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla sekä Riihimäellä. Asukkaita tällä alueella on noin 1,7 miljoonaa.

Jaa artikkeli