sähköpölkupyörä

Liikenne Uutinen 19.3.2018

Ministeriö ehdottaa sähköpyörille 400 euron hankintatukea – rahat pois sähköautoilta

Sähköpolkupyöräilystä voi tulla hyvinkin edullinen, jos uusi lakiesitys menee läpi.

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa 400 euron hintaista hankintatukea sähköpolkupyörille. Ehdotuksen mukaan tukea myönnettäisiin vuosina 2018–2021. Tuen ehdotetaan astuvan voimaan 1. heinäkuuta 2018, mutta tukea voisi hakea takautuvasti jo 1. huhtikuuta ostetuista polkupyöristä. Tuen myöntämisestä vastaisi Trafi.

Ministeriön mukaan tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt, ja sitä voisi hakea kerran kalenterivuodessa. Siis suomeksi 400 euroa pois sähköpyörästä joka vuosi.

Tuki olisi pois sähköautojen hankintatukeen ja muuntotukiin (etanoli- ja kaasukonversiot) varatusta vuosittaisesta kuudesta miljoonasta eurosta. Alle 50 000 euron sähköauton ostoon voi hakea Trafilta 2 000 euroa, ja muuntotukea voi hakea 1 000 euroa kaasukonversiolle ja 200 euroa etanolikonversiolle.

Esityksessä hallitus perustelee uutta hankintatukea sillä, etteivät arvoiden mukaan varatut varat kulu täysimääräisesti avustusten maksuun. Hallitus mainitsee esityksessään tiedostavansa polkupyöräilyn mahdollisen kasvun muut vaikutukset verokertymään: polttoaineverokertymä, ja auto- ja ajoneuvoverokertymä voivat laskea.

Millaisen pyörän tuella saisi ostaa?

Sähköpyörien hankintatuen ehdoiksi hallitus esittää pyörää, jonka on varustettu polkimin ja jonka sähkömoottorin teho on enintään 250 wattia. Moottori saa toimia vain poljettaessa ja ajonopeuden pysyessä alle 25 kilometriä tunnissa.

Miksi tukea pyörille?

Motiivi sähköpolkupyörien hankintatukeen tulee kansallisista ilmastotavoitteista, joissa on lisätty tavoitteeksi käveyn ja pyöräilyn lisäämistä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Sähköpyörän hankintatuen käyttöönotto vaatii lakimuutosta. Lausuntoja pyydetään 3.4. mennessä. Pyöräilyn ja kävelyn edistämistoimenpiteitä koskeva laki on tarkoitus julkistaa 23. maaliskuuta.

Sähköpyörien houkutus kasvaisi

Voimaan astuessaan laki tekisi sähköpolkupyöristä varsin houkuttelevia, sillä malleja saa reilun 500 euron hintaluokastakin. Tällöin sähköpolkupyörän hinnaksi jäisi vain muutama satanen. Jos Suomi innostuu sähköpyöräilemään oikein kunnolla, palaa alun perin ympäristöystävällisempään autoiluun varattuja varoja tehokkaasti pyöräilyyn.

Pois sähköautoilta?

Hankintatuki tuskin silti loppuu kesken, sillä hallitusesityksessä mainittujen laskelmien perusteella sähköauton hankinta-avustusta on arvioitu kuluvan vain 7,7 miljoonaa euroa vuosina 2018–2021, joten vielä 16,246 miljoonaa euroa jäisi sähköpolkupyörille. Se riittäisi 40 615 sähköpolkupyörään.

Jaa artikkeli