17.1.2018 Liikenne Mikä matkustajalentokone on turvallinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kymmenelle suihkukonetyypille ei ole sattunut kuolemaan johtaneita lentoturmia. Jokaista lentokonematkustajaa kiinnostaa varmasti tietää, onko matkanteko varmasti turvallista. Eri lentokonetyypit ovat erottuvat tuoreessa turvallisuuslistauksessa. Arvostettu ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama www.airlineratings.com -verkkosivusto on koonnut tietoja kaupallisessa lentoliikenteessä käytettävien suihkukonemallien turvallisuudesta. Ne tiedot perustuvat Boeing-lentokonevalmistajan tekemään selvitykseen suihkukoneiden onnettomuuksista vuosina 1959–2016. Boeingin raportti koskee ainoastaan kaupallisessa liikenteessä käytettäviä suihkukoneita, joiden suurin lentoonlähtöpaino on enemmän kuin 60 000 paunaa (27,2 tonnia). Raportti ei sisällä potkuriturbiinikoneiden eikä mäntämoottorilla varustettujen potkurikoneiden tietoja. Raportti ei myöskään sisällä Venäjällä, Neuvostoliitossa eikä itäblokin maissa valmistettuja koneita niistä saatavien puutteellisten tilastotietojen vuoksi. Seuraaville 10 konetyypille ei ole sattunut kuolemaan johtaneita lentoturmia lainkaan (mallit aakkosjärjestyksessä): Airbus A320 NEO -sarja (New Engine Option), Airbus A340, Airbus A350, Airbus A380, Boeing 717 (MD 95), Boeing 737 MAX, Boeing 747-8, Boeing 787, Bombardier CRJ 700/900/1000 regional jet ja Bombardier C Series. On huomattava, että uudistetut Airbus A320 NEO -sarja ja Boeing 737 MAX sekä täysin uusi Bombardier C Series ovat tulleet liikenteeseen vasta vähän aikaa sitten, joten niiden lentotuntimäärät ovat vielä varsin vähäisiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suositut konetyypit, joilla on hyvä turvallisuustilasto Seuraavilla suosituilla ja kauan liikenteessä olleilla konetyypeillä on paras turvallisuus, vähiten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia miljoonaa lähtöä kohti: Embraer E-sarja (E170/ E175 / E190) (0,07), Boeing 737 NG (Next Generation) eli Boeing 737 -600/-700/800-900, liikenteessä vuodesta 1997 alkaen (0,09), Boeing 767 (0,10), Airbus A320-sarja (A318/A319/A320/A321) (0,11), Boeing 777 (0,20), Boeing 757 (0,20) ja Airbus A330 (0,21). Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syynä on useimmiten jokin muu kuin tekninen vika, esimerkiksi tahallinen teko (terrorismi) tai inhimillinen tekijä tai virhe. Uusi kalusto lisää turvallisuutta Lentoturvallisuus on kohentunut merkittävästi aina kun on otettu käyttöön uudemman sukupolven kalustoa. Uusimmissa koneissa on lukuisia tietokoneiden avustamia suoja- ja varoitusjärjestelmiä epätoivottujen lentotilojen (esim. sakkauksen) ehkäisemiseksi. Esimerkkinä ensimmäisen sukupolven suihkukoneesta matkustajaliikenteessä mainittakoon aikoinaan turvallisen maineessa ollut nelimoottorinen Boeing 707, jonka liikennöinti käynnistyi vuodesta 1958 alkaen: Boeing 707:lle sattui 4,28 kuolemaan johtanutta onnettomuutta miljoonaa lähtöä kohti. Nykyisille turvallisimmille suihkukoneille tapahtuu vakavia onnettomuuksia vain murto-osan verran, vain 0,00–0,21 kuolemaan johtanutta onnettomuutta miljoonaa lentoonlähtöä kohti. Esimerkiksi turvallisuuskehityksestä sopii myös Boeing 747 ”Jumbojet”. Ensimmäisen sukupolven Boeing 747 -100/200/300/SP-mallien onnettomuussuhde on 1,46, toisen sukupolven Boeing 747-400-mallin 0,49. Sama hyvä turvallisuuskehitys koskee myös kaupallisen liikenteen suosituinta suihkukonetta, Boeing 737-mallistoa: Ensimmäisen sukupolven Boeing 737-100/-200-malleilla onnettomuussuhde on 0,89, toisen sukupolven Boeing 737-300/-400/-500-malleilla 0,25, kolmannen sukupolven Boeing 737 NG (-600/-700/800-900) -malleilla 0,09. Viime vuosi ennätysturvallinen Vuosi 2017 oli kaupallisessa liikenteessä ennätysturvallinen. Suihkukoneille ei sattunut matkustajaliikenteessä yhtään kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Yksikään matkustaja ei kuollut suihkukoneessa viime vuonna. Mukana tarkastelussa on kaupallinen liikenne 14-paikkaisilla ja sitä suuremmilla lentokoneilla. Matkustajaliikenteessä kuoli vuonna 2017 kaikkiaan 31 henkilöä viidessä eri onnettomuudessa. Turmakoneet olivat pienehköjä potkuriturbiinikoneita. Vuonna 2017 suihkukoneille sattui kaupallisessa liikenteessä vain yksi turma ja sekin rahtikoneelle: Boeing 747-400F -rahtikoneen turmassa menehtyi 4 koneessa ja 35 maassa ollutta ihmistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljä miljardia matkustajaa Turvallisuustaso oli viime vuonna erinomainen verrattuna matkustajien ja lentojen määrään: Alustavien tilastotietojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti vuonna 2017 neljä (4) miljardia matkustajaa 36,8 miljoonalla lennolla (36 800 000 lentoa). Se tarkoittaa lähes 11 miljoonaa lentomatkustajaa ja yli 100 000 lentoa päivässä. Maailmassa kaupallinen lento lähtee vajaan sekunnin välein. Teksti: Timo Turkula Lähteet ja lisätietoja: Airlineratings.com The annual Boeing Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents Worldwide Operations 1959 – 2016, sivu 19. Airbus: A Statistical Analysis of Commercial Aviation Accidents 1958–2016 Airsafe.com: Tietoja potkuriturbiinikoneiden turvallisuudesta verrattuna suihkukoneisiin Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta