12.12.2017

Mercedes-Benz ja vompatti: jotta liikenne olisi tulevaisuudessa onnellisempaa

Intelligent World Drive

Autonomisen ajoneuvon on hallittava valtava määrä erilaisia ajotilanteita, kulttuureja ja ympäristöjä. Mercedes-Benz kerää tähän tarvittavaa tietoa Intelligent World Drive -maailmankiertueella.

Autonomisen ajoneuvon suunnittelijaa ei käy kateeksi. Liikenneympäristö on loputtomasti muuttuva, ja aivan yhtä arvaamaton on ihmisen uteliaisuus: uuden tekniikan rajoja koetellaan, vaikka ei saisikaan.

Ja autonomisen ajoneuvon tulee toimia kaikkialla maailmassa: järjestelmien on mukauduttava eri kulttuurien liikennemerkkeihin, tiemerkintöihin ja luontoon.

Intelligent World Drive
Auton kamerajärjestelmän on kyettävä erottamaan erilaisia liikennemerkkejä erilaisilla kielillä.

Eilen saksalainen Mercedes-Benz ilmoitti testaavansa autonomiseksi rakennettua S-sarjaansa ja keräävänsä tietoa Intelligent World Drive -maailmankiertueella. Viisivaiheinen projekti on edennyt Australiaan asti. Prototyypillä on jo ajettu Kiinassa, ja loppupisteenä siintää tammikuussa Las Vegasissa järjestettävät CES-kuluttajaelektroniikan messut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koalat, vompatit, kengurut…

Australian luonto asettaa kuljettajille ja autoille omat haasteensa. Kauan eristyksissä olleen mantereen erikoinen eläinkunta aiheuttaa samanlaisia haasteita kuin muuallakin. Vompattien ja koalojen lisäksi autonomisen ajoneuvon on kyettävä reagoimaan kenguruihin: pomppivat 1,5-metriset eläimet syöksyvät parhaimmillaan 60 kilometrin tuntinopeudella autojen alle, joten tilanteeseen reagointi laittaa robottiauton kamerat ja anturit koetukselle. Tietysti saman järjestelmän tulee toki hallita myös kotimaiset porot ja talviolosuhteet.

Intelligent World Drive
Tekstipohjaiset merkit ovat selkeitä ihmisille, mutta jatkuvasti muuttuvat tilanteet asettavat tietokoneet ahtaalle.

…ja liikennemerkit…

Australiassa haastetta aiheuttavat myös liikennemerkit: perinteisten merkkien sijaan maassa suositaan sähköisiä liikennetauluja. Ledeilä tehdyt näytöt kertovat nopeusrajoitusten lisäksi tietoa autoilijoille symbolein ja kirjainmerkein. Tietoa voidaan levittää myös peräkkäisin näyttöruuduin, joiden sisältö vaihtuu nopeasti. Se aiheuttaa suuria haasteita konenäölle.

…sekä koukkukäännös

Toki autonomisen auton täytyy hallita paikalliset liikennetavat – ja erityisen vaikeaa tämä on pakollisen murrosvaiheen aikana, jolloin liikutaan ihmisten ja robottien ajamassa sekaliikenteessä.

Hyvä esimerkki aiheesta on Melbournessa käytettävä koukkukäännös (eng. hook turn). Kun (vasemmalla ajavassa) liikenteessä haluaa kääntyä oikealle, tehdään temppu ryhmittymällä vasemmalta risteävän liikenteen eteen, ja tietä lähdetään ylittämään vasta, kun risteävälle liikenteelle syttyy vihreät valot. Erikoinen temppu selviää oheiselta videolta.

Tämäkin on niitä lukemattomia yksityiskohtia, joita autonomisen ajoneuvon on hallittava, ihan siltä varalta, jos se joskus Melbourneen päätyy. Kuten todettua, ei käy autonomista autoa ajavien tietokoneiden kehittäjiä kateeksi!

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz, video: VicRoads

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat