20.11.2018 Liikenne Maija palvelee pitkään – poliisiylijohtaja huolissaan ajoneuvokaluston tasosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ellei rahoitusta saada lisää, joka kolmas Maija poistuu liikenteestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen nosti esiin poliisityöhön liittyviä huolenaiheita valmistuvien poliisien valajuhlassa Tampereella viime viikolla. Esiin nousi muun muassa vajaa miehitys ja kalustoon käytettävissä olevat varat. – Poliisin tehtävänä on turvata kaikkia ja kaikkina aikoina. Keskeisiä turvallisuuteen ja poliisityöhön vaikuttavia teemoja ovat muun muassa maahanmuutto, kyberturvallisuus, jengiytyminen, syrjäytyminen, terrorismin torjunta ja hybridiuhat. Samalla kun varaudumme uusiin uhkiin, meidän on hoidettava vuosittaiset miljoona hälytystehtävää, 800 000 rikosilmoitusta ja yli miljoona lupapäätöstä. Toimintaympäristön muutos yhdessä koko tämän vuosikymmenen jatkuneen henkilöstömäärän vähenemisen kanssa on vaikuttanut tuntuvasti poliisityön vaatimuksiin. Kansalaisten odotukset poliisin tarjoaman avun suhteen eivät ole kuitenkaan laskeneet. – Ihmiset odottavat, että palvelumme ovat nopeasti saatavissa, rikoksia estetään ennalta ja ne selvitetään tehokkaasti. Tilastojen valossa palvelumme ovat kuitenkin kokonaisuutena heikentyneet. Ihmistä tarvitaan Viime aikoina on kerrottu muun muassa uusista panostuksista liikenteen automaattiseen kameravalvontaan. Pelkän tekniikan varaan ei tulevaisuutta voi kuitenkaan perustaa. – Henkilöstön määrä ja osaaminen ovat edelleen keskeisin suorituskykyyn vaikuttava tekijä, oli kyse sitten toimintavalmiusajasta, rikosten estämisestä tai niiden selvittämisestä. Nyt ja näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa tarvitaan aina myös ihminen avuksi ihmiselle, Seppo Kolehmainen totesi puheessaan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana poliisien määrää on vähennetty yli 600:lla. Saman verran on suunniteltu vähennettävän vuosina 2020 - 2024. – Tällä matematiikalla poliiseja olisi siis pian 1200 vähemmän kuin vuosikymmenen alussa. Samaan aikaan muissa pohjoismaissa poliisien määrää on lisätty, ja lisätään edelleen. Olen aina sanonut, että poliisi ei ole itseään, vaan yhteiskuntaa varten. Poliisi kyllä selviää, mutta selviävätkö kansalaiset? Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen. Rahaa tarvitaan lisää – Olen huolissani poliisin jaksamisesta. Olemme olleet useamman kerran tilanteessa, jossa voimavarat on viritetty äärimmilleen, eikä särkymisvaraa ole enää ollut. Vaikka poliisin henkilöstö on erittäin sitoutunutta työhönsä, vaarana on, että henkilöstö väsyy ja kansalaisten luottamus poliisin kykyyn kantaa päävastuu arjen turvallisuudesta laskee. Oma lukunsa on poliisin toimitilojen ja kaluston korjausvelan kasvu. – Esimerkiksi henkilöpakettiautojen, tuttavallisemmin Maijojen, keskimääräinen vaihtoikä on kuusi vuotta ja noin 400 000 km. Jotta tämä taso säilytetään, tarvitaan vuoteen 2020 mennessä 12 miljoonaa euroa lisää. Ellei rahoitusta saada, joka kolmas Maija poistuu liikenteestä. Poliisin rahoituskehys on ollut pysyvästi alijäämäinen ja tempoileva ja lyhytjänteinen rahoitusrakenne on valitettavasti jatkunut pääosin koko 2000-luvun. – Ensi vuoden budjetissa yllätyksiin on varattu alle kaksi miljoonaa euroa. Yksin presidenttien Trump ja Putin vierailun järjestelyt maksoivat poliisille enemmän. Tavoitteena vuosikymmenen alun taso Suomi on poliisiylijohtajan mukaan eri tutkimusten perusteella maailman vakain, vapain ja turvallisin valtio. Suomen poliisi ja sisäinen turvallisuus ovat kokonaisuutena maailman toiseksi parhaat. – Olen toiveikas ja haluan uskoa, että päättäjät haluavat säilyttää tilanteen yhtä hyvänä vastakin. Olemmekin esittäneet sisäministeriölle, että poliisien määrä Suomessa voitaisiin vakiinnuttaa vuosikymmenen alun tasolle eli 7 850:een. Jos päätös tehtäisiin tänään, tavoite saavutettaisiin vuonna 2025, eli aivan hetkessä jo syntynyttä vajausta ei paikata. – Toivon, että päättäjillä olisi rohkeutta arvioida tilannetta ennakoivasti, jopa niin että ratkaisut tehdään kokonaisturvallisuuden näkökulmasta yli hallituskauden kestäviksi. Poliisi ei ole instituutiona itseään varten, vaan veronmaksajia palvelemassa – kaikkia kansalaisia varten. Lähde: Poliisi Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen, Henri Posa, Roman Razinkov Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku