112 Suomi -sovelluslatauksia lähes 1,5 miljoonaa

Liikenne Uutinen 20.2.2018

Lisänä tienkäyttäjän linja: 112 Suomi -sovelluslatauksia lähes 1,5 miljoonaa

Suositun apusovelluksen päivystysnumeroista löytyy nyt myös Tienkäyttäjän linja, johon voi ilmoittaa ongelmista tiestöllä.

Turvallisuuspalveluiden apu- ja hyötysovellus 112 Suomi on ladattu erilaisille älylaitteille jo lähes 1,5 miljoonaa kertaa.

– Se on osoitus siitä, että ihmiset haluavat turvallisuuspalvelut lähemmäksi itseään. Koska paikantamiseen liittyvät työkalut ovat lisääntyneet, suositusta 112 Suomi -sovelluksesta kehitetään vaihe kerrallaan suurempaa palvelukokonaisuutta, mistä muodostuu väylä tiedon välittämiselle. Uuden datan on tarkoitus tuottaa viranomaisille ja kansalaisille lisäarvoa esimerkiksi riskitekijöiden havaitsemiseen, rikoksen selvittämiseen tai hätätilanteen tunnistamiseen, Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen arvioi.

Nyt mukana myös Tienkäyttäjän linja

Tienkäyttäjän linjan numero on nyt lisätty 112 Suomi -sovelluksen yhteystietolistalle. Puhelinnumero löytyy päivystysnumerot-välilehdeltä, jossa ovat myös muun muassa Kansalaisneuvonnan, Meripelastuksen ja Myrkytystietokeskuksen numerot. Sovelluksen on kehittänyt Digia.

Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle voi ilmoittaa maanteiden kunnosta ja liikenteen ongelmista. Puhelu ohjautuu Liikenneviraston tieliikennekeskuksen päivystäjälle, joka puolestaan välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle. Sovelluksen kautta soitettaessa myös ongelmakohdan sijainti tulee tarkasti selväksi.

– Tienkäyttäjän linjalle soitettaessa soittajan sijaintitieto välittyy samalla, kun puhelu tehdään sovelluksen kautta. Tästä on suurta hyötyä esimerkiksi sellaisissa tilanteissa, joissa tie vaatii kunnossapitoa, mutta soittaja ei tiedä tarkkaa sijaintiaan, Liikenneviraston tieliikenteen palveluiden asiantuntija Jani Laiho taustoittaa.

Lähde ja kuva: Liikennevirasto

Jaa artikkeli