20.9.2018 Liikenne Liikennevakuutuksen laajennusaie uhkaa nostaa autoilijoiden kustannuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU:n halu muuttaa direktiiviä ja ulottaa vakuutusturva sähköavusteisiin kulkupeleihin tuo muutospaineita myös suomalaiseen käytäntöön. Euroopan parlamentissa valmisteltava direktiivimuutos vaikuttaisi uusien sähköavusteisten kulkupelien liikennevakuuttamiseen – sen seurauksena autoilijoiden ja motoristien maksamat liikennevakuutusmaksut uhkaavat nousta. Komissio ajaa linjausta, jossa uudet sähköavusteiset kulkupelit kuten sähköpotkulaudat, Segwayt ja sähköavusteiset polkupyörät saisivat liikennevakuutuksen suojan. Vahinkojen korvauskustannukset uhkaavat kuitenkin jäädä muiden kulkijoiden kontolle, mikäli Suomen suunnittelema kansallinen linjaus asian ratkaisemiseksi toteutetaan. Autoliiton mielestä linjaus sotisi yhdenvertaisuutta vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: kestämätön linjaus Suomi eli valtioneuvosto on harkitsemassa liikenne- ja viestintäministeriön valmistelun pohjalta kuitenkin omaa linjausta asian ratkaisemiseksi. Sen mukaan sähkökulkupeleihin mahdollisesti sovellettaisiin liikennevakuutusta mutta niiden käyttäjät kuitenkin vapautettaisiin vakuuttamisvelvollisuudesta eli vakuutusmaksuista. Ja korvauksista vastaisi Liikennevakuutuskeskus, jonka toiminta rahoitetaan liikennevakuutusmaksuista. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu valmisteltavana olevaa tulkintaa yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Niemisen mielestä on kestämätöntä, että jokin liikkujaryhmä on liikennevakuutusturvan piirissä, mutta vapautettu vakuutusmaksuista. – Ei se ole hyväksyttävää, sillä tällöinhän muut eli tavalliset autoilijat ja motoristit joutuvat maksumiehiksi muista kuin omista liikennevahingoistaan, Nieminen huomauttaa. Nieminen pitää kestämätöntä käytäntöä, jossa toisten liikkumisvälineiden käytöstä aiheutuneet vahingot tulevat muiden vakuuttamisvelvollisten ajoneuvolajien maksettavaksi. Yhdenvertaisuutta ja suuria korvauksia Kyse on paitsi periaatteesta ja yhdenvertaisuudesta, myös merkittävistä rahasummista. Suomessa liikennevakuutuksen korvaavuus on eurooppalaisessa mitassa erittäin kattava. Lakisääteisestä liikennevakuutuksesta maksetaan liikennevahingoista henkilöille koituvat hoito- ja kuntoutuskulut. Suomessa ajoneuvon kuljettaja voi saada korvauksen oman ajoneuvon liikennevakuutuksesta. Näiden kulujen kattamisen suhteen Autoliiton Pasi Niemisellä on selkeä näkemys. – Lähtökohtaisesti kaikkien vakuutettujen tulee myös osallistua liikennevakuutusjärjestelmän rahoittamiseen. Näin erityisesti, jos korvattavuuteen kuuluu myös kuljettajien itselleen aiheuttamat vahingot. – Asiassa on kysymys vakuutusmaksuista eikä verottamisesta, Nieminen tähdentää. Vakava loukkaantuminen kuten kaatumisen aiheuttama pysyvä aivovamma, voi johtaa pysyvään työkyvyttömyyteen. Jos tapauksessa ei ole kyse törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisuudesta, korvaa liikennevakuutus tyypillisesti uhrin toimeentulon 65-vuotiaaksi – ja maksaa eläkettä tämän jälkeen. Liikennevahingossa pysyvästi vammautuneen ammatista ja koulutuksesta riippuen, korvaussummat, esimerkiksi 40 vuoden työuran ajalta laskettuna, voivat tarkoittaa yhtä tapausta kohden usean miljoonan euron korvauksia. Teksti: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku