1.9.2018 Liikenne Liikenneturva: kypärä kuuluu pyöräilyyn – nuorista vain vajaa kolmasosa käyttää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva selvitti keväällä nuorten käsityksiä pyöräilystä ja pyöräilykypärän käytöstä. Tulokset ovat rohkaisevia ainakin osin. Liikenneturvan teettämän nuorisotutkimuksen* mukaan vajaa kolmasosa nuorista kertoi käyttävänsä kypärää pyöräillessään. Luku ei kenties ole aivan odotusten mukainen, mutta positiivista on se, että yli kaksi kolmasosaa vastanneista piti pyöräilykypärän käyttöä pyöräilijänä tarpeellisena. Tutkimustulosten pohjalta lisävauhtia saanut Liikenneturvan pyöräilykypäräkampanja herättelee nyt nuoria kypärän käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kypärä kuuluu pyöräilyyn Liikenneturvan nuorisotutkimukseen vastanneet 15-20-vuotiaat nuoret kertovat turvallisuuden ja halun suojata päänsä olevan suurin syy kypärän käyttöön. Myös se, että kypärää on käytetty pienestä pitäen ja se, että kypärä kuuluu pyöräilyyn nähtiin syinä käytölle vanhempien toiveiden lisäksi. Suurimmat esteet kypärän käytölle koettiin olevan hankaluudet sen käytössä ja mukana kuljettamisessa: kypärä hiostaa tai sotkee kampauksen. Samat, vähintäänkin kevyet perusteet on vuosien saatossa kuultu myös varttuneemmilta pyöräilijöiltä. Nuorten mukaan kypärää ei myöskään yksinkertaisesti tule käytettyä tai sitä ei edes omisteta. Nuorista 61 prosenttia kertoi, ettei käytä kypärää pyöräillessään ja 29 % kertoi käyttävänsä. Kymmenesosa ei pyöräillyt lainkaan. Turvallista ilman kypärääkin? Vaikka esteitä kypärän käytölle löytyikin, kyselyssä nuorilta kysyttiin myös, mitä mieltä he ovat väitteestä, että kypärän käyttö on pyöräilijänä tarpeetonta, pyöräily on turvallista ilmankin. Useampi kuin kaksi kolmesta nuoresta (68 %) oli jokseenkin tai täysin eri mieltä väitteen kanssa. Samaa mieltä oli vain 27 % nuorista. – Yksilötasolla nuoret suhtautuvat kypärän käyttöön myönteisesti ja näkevät sen hyödyt. Myönteisestä suhtautumisesta huolimatta monella pyöräilevällä nuorella ei kypärää näy päässä. Selittävänä tekijänä voi olla ryhmäpaine ja halu kuulua joukkoon – tai välttää erottautumista vertaisista. Ryhmässä voi tulla toimineeksi vastoin omia asenteita, sillä ulkopuolelle jäämisen pelko ylittää muut kannusteet, pohtii Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen. Kypärästä hyötyä tutkitusti Liikenneturvan koko väestölle suunnatussa kyselyssä** 13 prosenttia suomalaisista kertoi kaatuneensa tai joutuneensa onnettomuuteen pyörällä viimeisen kolmen vuoden aikana. Onnettomuuteen joutuneista yli kolme neljästä kertoi onnettomuuden olleen kaatuminen ilman muita osallisia. – Jos moottoriajoneuvoja ei ole onnettomuudessa osallisina, virallisiin tieliikenneonnettomuustilastoihin päätyvät vain ne onnettomuudet, joihin kutsutaan poliisi paikalle. Pyöräilytapaturmia tapahtuu paljon useammin kuin tilastot osoittavat, Suomessa noin 25 000 vuodessa, Kaistinen huomauttaa. Liikenneturvan mukaan esimerkiksi ajamalla ennakoiden voi vähentää riskiä joutua onnettomuuteen tai kaatua. – Onnettomuuden sattuessa pyöräilykypärän käyttäminen on yksinkertainen tapa ehkäistä päävammaa. Kypärä suojaa päätä tutkitusti myös hiljaisemmilla nopeuksilla. Vaikka onnettomuuksissa päätä useammin kolhiutuvat raajat, päähän kohdistuneet vammat ovat usein laadultaan vakavimpia, tiivistää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kampanja kannustaa pitämään päänsä Liikenneturva kampanjoi kypärän käytöstä kouluvuoden alussa eritoten nuorille. Kypäräkampanjassa ”Pidä pääsi”, rohkaistaan nuoria luottamaan omaan harkintakykyynsä. – Kun kypärän käyttö esitetään yhtä itsestään selvänä kuin leffaillan popparit tai Snapchatin filtterit, pyritään myös madaltamaan kypärän erottavaa leimaa – kypärähän on pyöräilevän normivaruste ikään katsomatta, kertoo viestinnän suunnittelija Minna Saarinen Liikenneturvasta. Mukana kampanjassa ovat myös erilaiset nuorten seuraamat somepersoonat. Tavoitteena yhteistyöllä on herättää keskustelua kypärästä ilman saarnaamista ja rohkaista nuorta kypärän käyttöön vaikuttajien omien kokemusten kautta. Lähde: Liikenneturva Kuvituskuvat: Liikenneturva/Nina Mönkkönen ja Moottorin arkisto/Antti Hentinen *Liikenneturva selvitti nuorten asenteita liikenteessä kyselytutkimuksella maalis-huhtikuussa 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 625 15-20-vuotiasta nuorta. ** Suomalaisten kokemuksia liikenteestä ja pyöräilystä selvitettiin kyselytutkimuksella joulukuussa 2017. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Vastanneita oli yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilevia oli 1212 eli 79 prosenttia. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?