17.10.2017

Liikenneturva: ajoneuvon vaihtaminen ei pienennä nuorten kuljettajien onnettomuusriskiä

nopeudenrajoittimella varustettu auto

Nopeusrajoitettua henkilöautoa esitetään vaihtoehdoksi mopoautolle nuorten liikkumismuodoksi. Liikenneturva muistuttaa, että ajoneuvon vaihtaminen ei vaikuta nuorten kuljettajien onnettomuuksien riskitekijöihin.

Sastamalan kahden nuoren kuolemaan johtanut mopoautokolari herätti liikennepoliittisien keskustelun rajoitetun henkilöauton mahdollisuuksista. Onnettomuuden jälkeen europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) jätti Euroopan Unionin sisämarkkinoista ja teollisuudesta vastaavalle komissaari Elżbieta Bieńkowskalle kirjallisen kysymyksen, vastustaako EU yksittäisen jäsenmaan tahtoa sallia nopeusrajoitetut henkilöautot 16–vuotiaiden käyttöön.

Vastaus oli, että nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Bienkowskan mukaan hyväksyminen ja täytäntöönpano ovat jäsenvaltioiden vastuulla. Estettä nopeusrajoitetun ajoneuvoluokan sallimiseen yksittäisessä jäsenvaltiossa ei näyttäisi olevan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liikenne- ja viestintäministeriö: selvitettävä mahdollisuudet ja turvallisuusvaikutukset

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi kesällä selvittävänsä rajoitetun henkilöauton käyttöönoton toteutusmahdollisuuksia ja vaikutuksia.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner suhtautuu nopeusrajoitettuun henkilöautoon varovaisen positiivisesti. Hän korostaa kuitenkin liikenneturvallisuuden merkitystä päätöksissä.

– Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille. Kansallisesti on varmistettava, että liikenneturvallisuustavoitteita ei vaaranneta tekemällä esimerkiksi autojen virityksestä liian helppoa, ministeri Berner sanoi kesällä.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen tuloksia voidaan odottaa loppuvuodesta.

Liikenneturva: samat riskitekijät ajoneuvosta riippumatta

Liikenneturvan mukaan ajoneuvon vaihtaminen ei pienennä nuorten kohonnutta onnettomuusriskiä liikenteessä. Nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa korostuvat Liikenneturvan mukaan usein liian suuri tilannenopeus, turvavyön käyttämättä jättäminen ja alkoholi. Kuljettaja on usein ikätovereidensa seurassa oleva nuori mies.

Liikenneturva kritisoi mopoauton ja ehdotetun rajoitetun henkilöauton nopeuseroa: mopoauton maksiminopeus on 45 km/h, kun se rajoitetussa henkilöautossa ehdotuksen mukaan olisi 60 kilometriä tunnissa.

– Pieneltä tuntuva lähtönopeuksien ero on törmäyksessä jo suuri. Tällä on merkitystä myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden kannalta,  Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo sanoo.

Liikenneturva muistuttaa myös Suomen valtioneuvoston periaatepäätökseen kirjatusta sitoumuksesta liikennekuolemien vähentämiseen. Liikenneturva kannattaa mopoautojen törmäysturvallisuuden parantamista.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan noin joka kymmenes mopoauto joutuu liikennevahinkoon. Seuraukset ovat pääasiassa lieviä.

– Mopoautojen törmäysturvallisuutta tulisi kehittää esimerkiksi korirakenteen osalta turvallisuuden lisäämiseksi, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari sanoi kesällä.

Autoliitto: tarvitaan valvontaa ja vähimmäisvaatimukset

Autoliitto kannattaa rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa.

– Henkilöauto on ilman muuta rakenteeltaan mopoautoa turvallisempi vaihtoehto. Kun rajoitin poistetaan nuoren saadessa henkilöautokortin, on hänellä silloinkin turvallinen ajoneuvo käytössään, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoi kesällä.

Autoliitto allekirjoittaa kuitenkin Liikenneturvan huolen autojen virittämisestä tai rajoittimen poistamisesta salaa.

– Tietenkin on varmistuttava siitä, että säännöksiä noudatetaan. Jos kyseessä on nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto, sen pitää myös sellaisena pysyä, kunnes se virallisesti muuksi muutetaan. Tarvitaan sinetti tai vastaava ratkaisu, jota on helppo valvoa niin katsastuksessa kuin normaalin liikennevalvonnan yhteydessä, Vesalainen kertoi kesällä.

Autoliitto asettaisi myös vaatimuksia rajoitettavan ajoneuvon ominaisuuksille.

– Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut (abs) ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (esc) pitäisi vaatia, Vesalainen kertoi Moottorille  aiemmin kesällä.

Lähteet: Liikenneturva, OTI, Autoliitto, Liikenne- ja viestintäministeriö Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat