17.10.2017 Liikenne Liikenneturva: ajoneuvon vaihtaminen ei pienennä nuorten kuljettajien onnettomuusriskiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusrajoitettua henkilöautoa esitetään vaihtoehdoksi mopoautolle nuorten liikkumismuodoksi. Liikenneturva muistuttaa, että ajoneuvon vaihtaminen ei vaikuta nuorten kuljettajien onnettomuuksien riskitekijöihin. Sastamalan kahden nuoren kuolemaan johtanut mopoautokolari herätti liikennepoliittisien keskustelun rajoitetun henkilöauton mahdollisuuksista. Onnettomuuden jälkeen europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) jätti Euroopan Unionin sisämarkkinoista ja teollisuudesta vastaavalle komissaari Elżbieta Bieńkowskalle kirjallisen kysymyksen, vastustaako EU yksittäisen jäsenmaan tahtoa sallia nopeusrajoitetut henkilöautot 16–vuotiaiden käyttöön. Vastaus oli, että nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Bienkowskan mukaan hyväksyminen ja täytäntöönpano ovat jäsenvaltioiden vastuulla. Estettä nopeusrajoitetun ajoneuvoluokan sallimiseen yksittäisessä jäsenvaltiossa ei näyttäisi olevan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenne- ja viestintäministeriö: selvitettävä mahdollisuudet ja turvallisuusvaikutukset Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi kesällä selvittävänsä rajoitetun henkilöauton käyttöönoton toteutusmahdollisuuksia ja vaikutuksia. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner suhtautuu nopeusrajoitettuun henkilöautoon varovaisen positiivisesti. Hän korostaa kuitenkin liikenneturvallisuuden merkitystä päätöksissä. – Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille. Kansallisesti on varmistettava, että liikenneturvallisuustavoitteita ei vaaranneta tekemällä esimerkiksi autojen virityksestä liian helppoa, ministeri Berner sanoi kesällä. Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen tuloksia voidaan odottaa loppuvuodesta. Liikenneturva: samat riskitekijät ajoneuvosta riippumatta Liikenneturvan mukaan ajoneuvon vaihtaminen ei pienennä nuorten kohonnutta onnettomuusriskiä liikenteessä. Nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa korostuvat Liikenneturvan mukaan usein liian suuri tilannenopeus, turvavyön käyttämättä jättäminen ja alkoholi. Kuljettaja on usein ikätovereidensa seurassa oleva nuori mies. Liikenneturva kritisoi mopoauton ja ehdotetun rajoitetun henkilöauton nopeuseroa: mopoauton maksiminopeus on 45 km/h, kun se rajoitetussa henkilöautossa ehdotuksen mukaan olisi 60 kilometriä tunnissa. – Pieneltä tuntuva lähtönopeuksien ero on törmäyksessä jo suuri. Tällä on merkitystä myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden kannalta, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo sanoo. Liikenneturva muistuttaa myös Suomen valtioneuvoston periaatepäätökseen kirjatusta sitoumuksesta liikennekuolemien vähentämiseen. Liikenneturva kannattaa mopoautojen törmäysturvallisuuden parantamista. Onnettomuustietoinstituutin mukaan noin joka kymmenes mopoauto joutuu liikennevahinkoon. Seuraukset ovat pääasiassa lieviä. – Mopoautojen törmäysturvallisuutta tulisi kehittää esimerkiksi korirakenteen osalta turvallisuuden lisäämiseksi, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari sanoi kesällä. Autoliitto: tarvitaan valvontaa ja vähimmäisvaatimukset Autoliitto kannattaa rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa. – Henkilöauto on ilman muuta rakenteeltaan mopoautoa turvallisempi vaihtoehto. Kun rajoitin poistetaan nuoren saadessa henkilöautokortin, on hänellä silloinkin turvallinen ajoneuvo käytössään, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoi kesällä. Autoliitto allekirjoittaa kuitenkin Liikenneturvan huolen autojen virittämisestä tai rajoittimen poistamisesta salaa. – Tietenkin on varmistuttava siitä, että säännöksiä noudatetaan. Jos kyseessä on nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto, sen pitää myös sellaisena pysyä, kunnes se virallisesti muuksi muutetaan. Tarvitaan sinetti tai vastaava ratkaisu, jota on helppo valvoa niin katsastuksessa kuin normaalin liikennevalvonnan yhteydessä, Vesalainen kertoi kesällä. Autoliitto asettaisi myös vaatimuksia rajoitettavan ajoneuvon ominaisuuksille. – Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut (abs) ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (esc) pitäisi vaatia, Vesalainen kertoi Moottorille aiemmin kesällä. Lähteet: Liikenneturva, OTI, Autoliitto, Liikenne- ja viestintäministeriö Kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?