26.2.2019

Lentovuosi 2018: takapakkia, silti kolmanneksi turvallisin vuosi

avoimet ovet lentokoneessa

Kaupallisessa lentoliikenteessä tapahtui 15 lentoturmaa, joissa menehtyi 556 ihmistä.

Kaupallisen lentojen turvallisuudessa otettiin viime vuonna hieman takapakkia ennätysvuoden 2017 jälkeen. Hollantilaisen Aviation Safety Network (ASN) tuoreen lentoturvallisuustilaston mukaan viime vuonna kaupallisessa lentoliikenteessä tapahtui 15 lentoturmaa, joissa menehtyi 556 ihmistä.

Tilastossa ovat mukana kaupallisen lentoliikenteen 14-paikkaiset ja sitä suuremmat matkustajalentokoneet ja vastaavat rahtilentokoneet. Sotilasilmailu ei ole tilastossa mukana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi isoa onnettomuutta

Kahdesta isosta, yli sata uhria vaatineesta onnettomuudesta huolimatta vuosi 2018 oli kuitenkin yksi historian turvallisimmista – kaikkien aikojen kolmanneksi turvallisin onnettomuuksien määrällä mitattuna ja yhdeksänneksi turvallisin menehtyneiden määrän suhteen.

Vuonna 2018 turmien ja niissä menehtyneiden määrä oli suurempi kuin viiden viime vuoden keskiarvo, mikä on 14 turmaa ja 480 menehtynyttä.

Vuosi 2017 oli ilmailuhistorian turvallisin vuosi. Tuolloin maailmassa sattui 10 turmaa, joissa menehtyi 44 ihmistä ja lisäksi rahtikoneen turmassa maan pinnalla 35 ihmistä.

Yksikään matkustaja ei menehtynyt kaupallisen lentoliikenteen suihkukoneessa vuonna 2017. Siinä suhteessa saavutettiin tavoitteena ollut nollavisio menehtyneiden suhteen.

Ennätysvilkas lentovuosi

Vuonna 2018 lentomatkustajien ja lentojen määrä kasvoi viime vuonna uuteen ennätykseen. Alustavien tilastotietojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä vuonna 2018 matkusti yli 4,3 miljardia matkustajaa noin 42 miljoonalla lennolla.

Se tarkoittaa keskimäärin lähes 12 miljoonaa lentomatkustajaa ja noin 115 000 lentoa vuorokaudessa.

Matkustajien ja lentojen tarkka määrä saadaan vasta toukokuussa kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n tilastojen valmistuttua. Silloin voidaan tehdä tarkempi analyysi onnettomuusmäärästä matkustajamäärää ja lentomäärää kohden.

Flightradar24-sivuston mukaan kaikkien aikojen lentojen määrän ennätys saavutettiin 30.6.2018, jolloin 202 157 lentokonetta oli ilmassa vuorokauden aikana, niistä valtaosa kaupallisen matkustajaliikenteen lentokoneita. Tuolloin jopa 19 000 lentokonetta oli ilmassa yhtä aikaa.

Matkustajakoneille sattui 12 turmaa

Matkustajakoneille tapahtui 12 turmaa, rahtikoneille kolme turmaa. EU:n kieltolistalla oleville lentoyhtiöille sattui kolme turmaa.

Niin sanotulle lentoliikenteen mustalle listalle joutuu yhtiö, joka ei täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Nämä yhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa.  Tuoreimmalla mustalla listalla on nyt 115 lentoyhtiötä.

Onnettomuuksia sattuu harvoin, poikkeamat eri vuosien välillä korostuvat. Jokainen turma on liikaa, mutta lentoliikenteen valtavaan ja alati kasvavaan määrään verrattuna lentoliikenteen onnettomuuksia tapahtuu todella harvoin.

Vaikka onnettomuuksia ja vaaratilanteita (läheltä-piti-tilanteita) tapahtuu edelleen, on lentoturvallisuuden kehitys ollut nopeata viime vuosikymmeninä – erityisesti ottaen huomioon lentoliikenteen määrän nopean kasvun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuudesti keskikokoinen suihkukone

Kun onnettomuuksien määrä vuositasolla on vähäinen, silloin poikkeamat eri vuosien välillä korostuvat. Vuonna 2017 useimmat turmat sattuivat pienehköille potkuriturbiinikoneille, mutta vuonna 2018 peräti kuusi turmaa (puolet matkustajakoneiden turmista) tapahtui keskikokoisille suihkukoneille, joista neljä Boeing 737- koneille, yksi Boeing 757-koneelle ja yksi Antonov An-148-koneelle.

Kolmessa suihkukoneonnettomuudessa kuoli vain yksi henkilö, mutta kolmessa muussa suihkukoneonnettomuudessa kaikki koneessa olleet menehtyivät.
Vuonna 2019 ei ole toistaiseksi sattunut kaupallisen matkustajaliikenteen lentoturmia 6.2.2019 mennessä. Tämän vuoden toistaiseksi pahin lentoturma tapahtui Iranin ilmavoimien Boeing 707-300-rahtikoneelle, jonka maahansyöksyssä 14. tammikuuta menehtyi 15 ihmistä.

Vuoden 2019 alussa kolme rahtikone-onnettomuutta

Kuluvan vuoden pahin lentoturma tapahtui Iranin ilmavoimien 42-vuotiaalle Boeing 707-300-rahtikoneelle, jota operoi Saha Air. Suihkukone ajautui hätälaskussa pois kiitotieltä, osui aitaan ja syttyi tuleen.  Kone yritti hätälaskua Fat’h-lentokentälle Iranissa 14. tammikuuta. Turmassa menehtyi 15 ihmistä, yksi pelastui. Helmikuun 8. päivänä Conquest Air Cargo-yhtiön Convair C-131 Samaritan -potkurikone putosi Atlantin valtamereen Floridassa lähellä Miamia. Kone oli matkalennolla, miehistö ilmoitti hätätilanteesta ja yrityksestä laskeutua mereen.  Convair-mäntämoottorikone oli otettu käyttöön vuonna 1955. Yksi ihminen menehtyi, yksi pelastui.

Helmikuun 23. päivänä Atlas Air-yhtiön Boeing 767-rahtikone putosi mereen Texasissa 60 kilometriä ennen määränpääkenttää, joka on Houston-George Bush Intercontinental Airport.

Kone syöksyi mereen jyrkässä kulmassa. Kolme ihmistä menehtyi.

Helmikuun 24. päivänä Biman Bangladesh Airlines -yhtiön Boeing 737-800-suihkukone kaapattiin, kun kone oli noussut Dhakan lentokentältä Bangladeshista. Koneessa oli 150 henkilöä. Dubaihin matkalla ollut kone onnistuneesti välilaskupaikkaan Chittagong-lentokentälle Bangladeshissa. Matkustajat evakuoitiin onnistuneesti. Bangladeshin poliisi ja erikoisjoukot ampuivat 25-vuotiaan kaappauksesta epäillyn miehen. 150 henkilöä pelastui.

Lentokone

Alkuvuoden 2019 kaupallisessa lentoliikenteessä rahtikoneiden onnettomuuksissa on menehtynyt 19 ihmistä ja konekaappauksen yhteydessä epäilty koneen kaappaaja. (tilanne 25.2.2019)

Näin onnettomuudet tapahtuivat

Kaupallisen lentoliikenteen matkustajakoneiden 12 lentoturmaa vuonna 2018.

Antonov An-148 -suihkukone putosi nousussa Venäjällä

Moskovan Domodedovon kansainväliseltä lentokentältä 11.2.2018 Orskiin lähtenyt venäläisen Saratov Airlinesin Antonov An-148 putosi nousussa maastoon Stepanovskoyessa. Koneessa olleet 65 matkustajaa ja kuusi henkilökunnan jäsentä, yhteensä 71 ihmistä, menehtyivät. Saratov Airlinesin lentotoimintaa on rajoitettu turvallisuuspuutteiden vuoksi vuonna 2015.

Onnettomuuskoneen nopeusanturien lämmitys ei ollut toiminnassa, mikä johti virheelliseen nopeusnäyttöön ja miehistö menetti koneen hallinnan. Turman jälkeen Venäjän ilmailuviranomainen Rosaviatsia määräsi Saratov Airlines-yhtiön lopettamaan kaikki lennot An-148-kalustolla ja rajoitti yhtiön lentotoimintalupaa (AOC) kunnes tarvittavat turvallisuusparannukset on tehty. Koska parannuksia ei tehty, viranomainen peruutti yhtiön lentotoimintaluvan ja yhtiö ajettiin alas 30.5.2018.

Antonov An-148 on Ukrainassa valmistettu, kahdella suihkumoottorilla varustettu matkustajakone, jossa on versiosta riippuen 68–99 paikkaa.

ATR-72 -potkuriturbiinikone törmäsi vuoreen Iranissa

Kaikkiaan 66 ihmistä menehtyi, kun iranilaisen Iran Aseman Airlines -yhtiön kaksimoottorinen ATR 72-200 –potkuriturbiinikone törmäsi pilvessä Dena-vuoreen lähes neljän kilometrin korkeudessa paikallislennolla Iranissa 18.2.2018. Kone oli matkalla Teheranista Yasujiin. Koneessa oli 60 matkustajaa, neljä miehistön jäsentä ja kaksi turvamiestä. Iran Aseman Airlines on edelleen EU:n kieltolistalla eli ”mustalla listalla”.

ATR 72 on ranskalais-italialaisena yhteistyönä valmistettava 68–74-paikkainen kaksimoottorinen potkuriturbiinikone. Onnettomuuskone on valmistettu vuonna 1993 ja se oli pitkään varastoituna varaosien puutteiden vuoksi.

DHC-8 Q-400 -potkuriturbiinikone tuhoutui laskeutumisessa Nepalissa

US-Bangla-lentoyhtiön Bombardier Dash DHC-8 Q400 -potkuriturbiinikone epäonnistui laskeutumisessa Kathmandun Tribhuvanin lentoasemalla Nepalissa. Se oli tulossa Dhakasta Bangladeshistä. Koneessa oli 71 matkustajaa.

Kone liukui oikealle 300 metriä kiitotien sivuun rinnettä alas jalkapallokentälle. Koneen runko hajosi ja kone ja syttyi tuleen. 51 ihmistä kuoli onnettomuudessa. Koneessa oli 71 henkilöä, 67 matkustajaa ja neljän hengen miehistö. 20 matkustajaa selvisi hengissä. Lennonjohdon ja koneen miehistön välisessä viestinnässä oli epäselvyyttä, mitä kiitotietä koneen piti lähestyä. Vaikuttavia tekijöitä muun muassa puutteellinen koulutus, miehistön väsymys ja ”jyrkkä hattukulma” eli auktoriteettigradientti: käskyttävä kapteeni ja alistuva perämies.

Bombardier Dash DHC-8 (De Havilland Canada 8) Q400 on kaksimoottorinen Kanadassa valmistettu potkuriturbiinikone, jossa on enintään 80 matkustajapaikkaa. Onnettomuuskone oli valmistunut vuonna 2001.

Boeing 737-700 -suihkukoneen moottorivika aiheutti yhden matkustajan kuoleman.

Yhdysvaltalaisen Southwest Airlines-yhtiön Boeing 737-700-koneen vasen CFM56-suihkumoottori hajosi kesken lennon ja moottorista lensi irtonaisia osia kohti koneen runkoa. Kone suuntasi kohti Philadelphiaa matkustamon paineistuksen heikentyessä. Moottorin irto-osat osuivat istuinrivin 14 ikkunaan, joka kehyksineen irtosi. Ikkunan vieressä istunut matkustaja todettiin menehtyneeksi miehistön suorittaman onnistuneen laskeutumisen jälkeen. Tämä oli Southwest Airlines-yhtiön ensimmäinen kuolemaan johtanut lentoturma ja Yhdysvalloissa ensimmäinen 12 vuoteen.

Boeing 737-200 -suihkukone putosi alkunousussa Kuubassa

Vuoden 2018 toiseksi tuhoisin lento-onnettomuus tapahtui Kuubassa. Kuubalaisen Cubana de Aviación -yhtiön Boeing 737-200-suihkukone putosi alkunousussa 18. toukokuuta 2018. Silminnäkijöiden mukaan kone oli kallistunut jyrkästi nousun aikana, sakannut ja pudonnut lähelle Havannan lentokenttää. 112 ihmistä menehtyi. Tutkinta on kesken eikä onnettomuuden syy ole vielä selvillä, onko kyseessä tekninen vika, lentäjien virhe tai joki muu syy.

Onnettomuuskoneen omisti meksikolainen lentoyhtiö Aerolineas Damojh, joka operoi Global Air-nimellä. Cubana-lentoyhtiö oli vuokrannut koneen miehistöineen (wet-leasing) lentämään Cubanan lentoa. Onnettomuushetkellä koneen ikä oli 38 vuotta ja 11 kuukautta.

Cessna 208B Grand Caravan -potkuriturbiinikone putosi matkalennolla Keniassa

Kesäkuun 5. päivänä Fly-Sax-yhtiön Cessna 208B Grand Caravan putosi Keniassa matkalennolla Kitalesta Nairobiin. Kone löytyi Aberdaren vuoristoalueelta. 10 ihmistä menehtyi. Onnettomuuden syy ei ole vielä selvillä. Cessna 208 Grand Caravan on Yhdysvalloissa valmistettu yksimoottorinen potkuriturbiinikone, joka kuljettaa enintään 14 matkustajaa.

Convair CV340 -potkurikone putosi Etelä-Afrikassa

Rovos Air-yhtiön Convair CV-340-potkurikoneen vasen moottori syttyi tuleen ja kone teki hätälaskun lähellä Pretoria-Wonderboom-lentoasemaa Etelä-Afrikassa kesäkuun 10. päivänä 2018.
Yksi miehistön jäsen menehtyi, kaksi miehistön jäsentä ja 16 matkustajaa selvisivät hengissä. Convair CV-340 on kaksimoottorinen, mäntämoottorein varustettu lentokone, joka kuljettaa enintään 52 matkustajaa. Onnettomuuskone oli valmistettu vuonna 1954.

Lentokoneklassikko Junkers Ju52 putosi matkalennolla

Elokuun 4. päivänä 2018 Ju-Air-yhtiön lentokoneklassikko Junkers Ju52/3m g4e putosi sightseeing-lennolla vuoristoon Sveitsissä Piz Segnasissa. Kaikki koneessa olleet 20 henkilöä menehtyivät.
Alustavassa tutkinnassa on löydetty merkittäviä korroosio- eli ruostevaurioita koneen rungon ja siipien kantavissa osissa. Marraskuussa Sveitsin ilmailuviranomainen asetti Ju-Air yhtiön Ju52-koneet toistaiseksi lentokieltoon. Junkers Ju52 on kolmella BMW-mäntämoottorilla varustettu lentokone, jota on valmistettu vuosina 1932–1952. Matkustajamäärä enintään 17. Onnettomuuskone oli valmistettu vuonna 1939.

Let L-410 -potkuriturbiinikone putosi matkalennolla Etelä-Sudanissa

Ukrainalaisen Slaver Company-yhtiön omistama Let L-410-kone lensi South West Aviation-yhtiön lentoja wet-leasing sopimuksella. Slaver Company hankki koneen huhtikuussa 2018. Se oli huollettu vuosina 2016-2017 oltuaan sitä ennen varastoituna kahdeksan vuotta. Kone putosi lähelle Yirol-järveä Etelä-Sudanissa 9.9.2018. Koneessa olleista 23 henkilöstä 20 menehtyi. Onnettomuussyy ei ole vielä tiedossa. Tšekkiläisvalmisteinen Let L-410 on 19-paikkainen kaksimoottorinen potkuriturbiinikone. Sen turvallisuustilasto on kehno.

Boeing 737-800 -suihkukone putosi veteen 0,5 km ennen kiitotietä

Air Niugini-yhtiön Boeing 737-800 oli lähestymässä Chuukin lentokenttää Mikronesiassa. Kone putosi veteen 460 metriä ennen kiitotien alkua 28. syyskuuta 2018. Sää oli pilvinen ja sateinen. Koneessa oli 47 henkilöä, joista suurin osa pelastui. Sukeltaja löysi yhden kadonneen ja kuolleen matkustajan kolme päivää onnettomuuden jälkeen.

Boeing 737 MAX 8 -suihkukone putosi alkunousun jälkeen Indonesiassa

Vuoden 2018 tuhoisin matkustajakoneen turma tapahtui lokakuun 29. päivänä. Indonesialaisen Lion Air-yhtiön uudehko Boeing 737 MAX 8-suihkukone putosi alkunousun aikana Indonesiassa. 189 ihmistä menehtyi. Alustavien tietojen mukaan koneen yksi koneen kolmesta kohtauskulma-anturista oli viallinen, mikä aiheutti MCAS-sakkauksenestojärjestelmän aktivoitumisen. MCAS-suojajärjestelmä pyrkii ehkäisemään sakkausta painamalla koneen nokkaa alaspäin ilmanopeuden kasvattamiseksi, siiven nosteen lisäämiseksi ja sakkauksen eliminoimiseksi. Kone pyrki laskemaan nokkaa eikä miehistö saanut konetta hallintaansa lukuisista yrityksistä huolimatta. Lentokone syöksyi mereen 13 minuuttia lentoonlähdön jälkeen Jakartan lähistöllä Indonesiassa.

Boeing 787 MAX-koneissa on entistä isommat ja halkaisijaltaan suuremmat moottorit, jotka täytyi asentaa aikaisempaa edemmäksi siivestä koneen pienen maavaran vuoksi. Moottorien sijoituksen muutos vaikuttaa koneen lento-ominaisuuksiin. Siksi koneisiin on asennettu uusi MCAS-turvajärjestelmä (Maneuvering Characteristics Augmentation System) estämään liian suuri kohtauskulma (koneen nokan nousu liian pystyyn).

MCAS-järjestelmän ominaisuuksista ei kuitenkaan oltu kerrottu riittävästi lentäjille eikä lentoyhtiölle. Kohtauskulma-anturivian yllättäessä MCAS-pitäisi kytkeä pois, lentää käsin ja käyttää manuaalista korkeusvakaajan trimmiä. Onnettomuuden jälkeen 6.11.2018 Boeing on toimittanut lentoyhtiöille ja lentäjille lentokäsikirjan täydennyksen ja tiedot MCAS-järjestelmän toiminnasta ja ohjeet sen pois kytkemisestä. 7.11.2018 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkisti EAD-lentokelpoisuusmääräyksen (Emergency Airworthiness Directive), joka koskee Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -koneita.

Onnettomuuskoneessa oli ollut vakavia hallintaongelmia jo neljällä aikaisemmalla lennolla. Huolto ilmoitti korjanneensa kaikki viat, mikä ei pitänyt paikkaansa. Lion Air-yhtiön turvallisuuskulttuuri on heikko, koska viallinen, lentokelvoton kone päästettiin liikenteeseen.

Boeing 757-200 -suihkukone tuhoutui hätälaskussa Guyanassa

Fly Jamaica Airways-yhtiön Boeing 757-200 -kone liukui laskeutumisen jälkeen yli kiitotien ja osui aitaan. Georgetown-Cheddi Jagan-lentoasemalla Guyanassa 9. marraskuuta 2018. Lentokoneen nousu keskeytettiin noin 65 metrin korkeudessa, koska lentäjät olivat ilmoittaneet viasta koneen hydraulijärjestelmässä. Kone tuhoutui pahoin hätälaskussa, mutta suurin osa koneessa olleista 128 henkilöstä pelastui. Yksi 68-vuotias matkustaja menehtyi sairaalassa viikko onnettomuuden jälkeen.

 

Teksti: Timo Turkula

Lähteet: Flight International 15-21 January 2019, Aero International nro 2/2019

Jacdec

Aviation-safety.net

Avherald

Traficom 

Liikennefakta.fi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat