28.3.2018 Liikenne Lentoturvallisuuden synkkä alkuvuosi – kolme pahaa lentoturmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime vuosi oli ennätysturvallinen, mutta alkuvuoden aikana tapahtuneiden lentoturmien myötä herää kysymys, oliko kyseessä onnenkantamoinen. Kaupallisilla lennoilla menehtyi vuonna 2017 vain 44 ihmistä – suihkulentokoneessa ei kuollut yhtään matkustajaa. Vuosi 2017 saattoi silti olla onnenkantamoinen, sillä läheltä piti-tilanteita sattui kymmeniä. Brittiläinen Flight International -lehti listasi viime vuodelta kaikkiaan 48 vakavaa vaaratilannetta kaupallisessa lentoliikenteessä. Lentomatkustuksessa vuosi 2017 oli ennätysvilkas. Alustavien tilastotietojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti vuonna 2017 neljä miljardia matkustajaa 36,8 miljoonalla lennolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Surkea alkuvuosi Menneisyys ei kuitenkaan ole tae tulevaisuudesta. Kuluva vuosi alkoi lentoturvallisuuden kannalta kehnosti. Maaliskuun 12. päivään mennessä on sattunut jo kolme isoa lentoturmaa: Venäjällä, Iranissa ja Nepalissa. Venäjällä Moskovan Domodedovon kansainväliseltä lentokentältä 11.2.2018 Orskiin lähtenyt venäläisen Saratov Airlinesin Antonov An-148 putosi pian nousun jälkeen. Koneessa olleet 65 matkustajaa ja kuusi henkilökunnan jäsentä menehtyivät. Antonov An-148 on Ukrainassa valmistettu, kahdella suihkumoottorilla varustettu matkustajakone, jossa on versiosta riippuen 68–99 paikkaa. Saratov Airlinesin lentotoimintaa rajoitettiin turvallisuuspuutteiden vuoksi vuonna 2015. Alustavien tietojen mukaan onnettomuuskoneen nopeusanturien lämmitys ei ollut toiminnassa. Mahdollinen pitot-putkien jäätyminen antoi ohjaamomiehistölle virheellisiä nopeustietoja. Kone törmäsi vuoreen Iranissa Kaikkiaan 66 ihmistä menehtyi kun iranilaisen Iran Aseman Airlines -yhtiön kaksimoottorinen ATR 72-200 -potkuriturbiinikone törmäsi Dena-vuoreen lähes neljän kilometrin korkeudessa paikallislennolla Iranissa 18.2.2018. Kone oli matkalla Teheranista Yasujiin. Koneessa oli 60 matkustajaa, neljä miehistön jäsentä ja kaksi turvamiestä. Iran Aseman Airlines on EU:n kieltolistalla eli ”mustalla listalla”. ATR 72 on ranskalais-italialaisena yhteistyönä valmistettava 68–74-paikkainen kaksimoottorinen potkuriturbiinikone. Onnettomuuskone on valmistettu vuonna 1993 ja se oli pitkään varastoituna varaosien puutteiden vuoksi. Kone tuhoutui laskeutumisessa Nepalissa US-Bangla-lentoyhtiön Bombardier Dash DHC-8 Q400 -potkuriturbiinikone epäonnistui laskeutumisessa Kathmandun Tribhuvanin lentoasemalla Nepalissa. Se oli tulossa Dhakasta Bangladeshistä. Koneessa oli 71 matkustajaa. Kone liukui oikealle 300 metriä kiitotien sivuun rinnettä alas jalkapallokentälle. Koneen runko hajosi ja kone ja syttyi tuleen. Ainakin 49 ihmistä kuoli onnettomuudessa. Koneessa oli kaikkiaan 71 henkilöä, 67 matkustajaa ja neljän hengen miehistö. 22 on kuljetettu sairaalaan. Julkisuuteen tulleen epävirallisen radiotallenteen mukaan lennonjohdon ja koneen miehistön välisessä viestinnässä oli epäselvyyttä, mitä kiitotietä koneen piti lähestyä. Bombardier Dash DHC-8 (De Havilland Canada 8) Q400 on kaksimoottorinen Kanadassa valmistettu potkuriturbiinikone, jossa on enintään 80 matkustajapaikkaa. Onnettomuuskone oli valmistunut vuonna 2001. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila: turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä ja joka lennolla uudestaan! Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellinen paine tai aikataulupaine voivat aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?