15.3.2018 Liikenne Lemmikki autossa – tarjoa vettä, taukoja ja turvavyö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autolla matkustettaessa monella on mukana myös perheen lemmikki. Ei kuitenkaan ole aivan yhdentekevää miten eläin reissaa. Lemmikki autossa on tuttu näky, mutta Liikenneturvan tuore kysely kertoo, että suomalaisten tavat kuljettaa koiria tai kissoja autossa ovat moninaiset – ja parannettavaakin löytyy. Lemmikkiä kuljetettaessa pitää muistaa sekä eläimen että matkustajien turvallisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suurin osa muistaa turvallisuuden Liikenneturva kysyi joulukuussa 2017 suomalaisilta, miten he kuljettavat koiraa tai kissaa henkilöautossa. Kyselyyn vastanneista kaksi kolmasosaa (66 %) oli ylipäätään kuljettanut lemmikkiä autossa, ja heistä suurin osa oli tehnyt sen turvallisesti, Liikenneturva kertoo. Noin joka kuudes vastaajista kertoi kuljettavansa lemmikkiään kuljetuskopassa tai -häkissä auton penkillä, häkki kiinni turvavöissä. Yhtä moni kertoi kuljettavansa eläintä auton avoimessa takatilassa, joko verkon takana tai häkissä. Osa kertoi myös vyöttävänsä eläimen turvavyövaljaisiin etu- tai takapenkille. – Kaikki nämä vaihtoehdot ovat hyviä. Tärkeintä on, että lemmikki matkustaa siten, ettei se pääse häiritsemään kuljettajaa ajon aikana. Eläin ei myöskään saa päästä tavaratilasta matkustamon puolelle eikä karkaamaan ulos ovia tai ikkunoita avattaessa, kertaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen. Lemmikki autossa – ei asiaa syliin Kyselyyn vastanneet raportoivat myös huonoista, jopa vaarallisista tavoista kuljettaa lemmikkejään. Joka kymmenes vastaaja piti eläintään häkissä penkillä, mutta ei kytkenyt häkkiä kiinni esimerkiksi turvavöihin. Osa lemmikeistä puolestaan matkusti kokonaan irti matkustamotilassa. Hajavastauksia kertyi myös paikalle kuljettajan sylissä tai umpinaisessa takakontissa. – Kytkemisessä on lemmikin lisäksi kyse myös muiden matkustajien turvallisuudesta. Muutaman kilon painoisen pikku koirankin törmäyspaino on jo 50 kilometrin tuntinopeudella 40-kertainen. Jokaisen tulisi viimeistään nyt painaa mieleensä sekin, että lemmikki ei saa matkustaa kuskin sylissä eikä umpinaisessa tavaratilassa, muistuttaa Taskinen. Totuttamalla rauhalliseksi matkustajaksi Koira tai kissa kannattaa opettaa autossa matkustamiseen jo pienestä pitäen, jolloin eläin tottuu rooliinsa rauhallisena matkustajana. Kiire on hyvä jättää pois kyydistä, oli lemmikkejä kyydissä tai ei. – Matkaan kannattaa varata reilusti aikaa. On myös syytä ajaa rauhallisesti ja välttää äkillisiä jarrutuksia. Pidemmällä matkalla on hyvä pitää taukoja ja tarjota lemmikillekin juotavaa. Eläimen hyvinvoinnista on huolehdittava matkan aikana, kiteyttää Taskinen. Vaikka kevätkin vielä tekee tuloaan, on kesä jo kulman takana. Silloin lemmikin kanssa liikkuessa on vielä huolehdittava siitä, ettei koira, kissa tai mikään mukaan eläin jää kuumaan autoon missään tilanteessa. – Toisaalta kun talvikelit vielä jatkuvat, on katsottava myös, ettei murre tai mirri jää kovilla pakkasilla autoon liian pitkäksi aikaa, muistuttaa Taskinen. Liikenneturvan neljä vinkkiä lemmikin turvalliseen kuljettamiseen: - Kytke koira tai kissa kunnollisilla turvavaljailla tai laita lemmikki kuljetuslaatikkoon tai tukevaan kuljetushäkkiin, joiden paikallaan pysyminen ajon aikana on varmistettu. - Eläin ei saa päästä häiritsemään kuljettajaa tai karkaamaan esimerkiksi ovea avattaessa. - Umpinaisessa tavaratilassa ei saa kuljettaa eläimiä. - Huolehdi lemmikkisi hyvinvoinnista matkan aikana – muista tarjota sillekin vettä ja taukoja. Lähde: Liikenneturva Kuvat: Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku