9.8.2017 Liikenne Lasten koulumatka pelottaa vanhempia – rehtorit kaipaavat esimerkkejä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lapsen päästäminen koulumatkalle pelottaa lähes puolta 6–10-vuotiaiden lasten vanhemmista. Suurin vaara liikenteessä on vanhempien mielestä autoilijoiden huono käytös, käy ilmi vakuutusyhtiö Ifin tuoreesta kyselytutkimuksesta. Lapsen koulumatkan turvallisuus mietityttää pienten koululaisten vanhempia. Reilu viidennes kaikista vanhemmista pitää lapsensa koulumatkaa suoranaisesti vaarallisena. Joka seitsemäs kertoo lisäksi tietävänsä, että omalle lapselle on vuoden sisällä sattunut yksi tai useampia läheltä piti -tilanteita liikenteessä. Tiedot käyvät ilmi Ifin kyselytutkimuksesta, jossa haastateltiin 6–10-vuotiaiden lasten vanhempia lasten liikenneturvallisuudesta. Ylivoimaisesti suurimpana vaarana vanhemmat pitävät autoilijoiden huonoa käytöstä liikenteessä. Seuraaviksi merkittävimmiksi vaaratekijöiksi vanhemmat arvioivat lapsen huomion herpaantumisen kavereiden kanssa jutellessa sekä leikkimisen tai kilpailemisen esimerkiksi pyörällä tai juosten. Noin joka kymmenes vanhempi pitää vaarallisimpana lapsen uppoutumista kännykkään liikenteen seuraamisen sijaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rehtorit ja vanhemmat eri mieltä keinoista lisätä turvallisuutta Vanhemmat parantaisivat lasten liikenneturvallisuutta ennen kaikkea koventamalla autoilijoiden rangaistuksia suojatierikkeistä, kuten punaisia päin ajamisesta suojatien edessä. Seuraavaksi yleisimmin mainittiin kevyen liikenteen väylien ja alikulkujen lisääminen sekä autoilijoiden valistaminen esimerkiksi koulujen alkaessa. Alakoulujen rehtorit ovat vanhempien kanssa jonkin verran eri mieltä: Yli 60 prosenttia rehtoreista vastasi Ifin kaksi vuotta sitten tekemässä kyselyssä, että vastuu liikenneturvallisuudesta on ensisijaisesti koululaisten vanhemmilla ja vasta toissijaisesti muilla autoilijoilla. – Rehtorit peräänkuuluttivat kyselyssä nimenomaan vanhemmilta parempaa esimerkkiä. Jos toivomme, että lapset oppivat olemaan liikenteessä tarkkaavaisia, meidän aikuisten on näytettävä heille mallia, liikuimmepa sitten autolla, pyörällä tai kävellen, kommentoi Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela. Top 5 -vaaratekijät lapsen koulumatkalla vanhempien mielestä Autoilijoiden huono käyttäytyminen liikenteessä. Lapsen huomion herpaantuminen jutellessa kavereiden kanssa. Lapsen leikkiminen tai kilpaileminen kavereiden kanssa. Huonot liikennejärjestelyt, kuten vaaralliset risteykset Lapsen kännykkään uppoutuminen. Huomioi keltanokka liikenteessä If jakaa elokuussa jo kahdennettatoista kertaa ekaluokkalaisille keltaiset huomiolippalakit, joiden avulla pienet koululaiset näkyvät liikenteessä paremmin. Tänä vuonna Keltanokka-lippiksen saa yli 55 000 koulutiensä aloittavaa. Lippalakkien tavoitteena on kiinnittää aikuisten huomio ekaluokkalaisiin ja kannustaa autoilijoita varovaisuuteen, jotta liikenteeseen tottumattomien keltanokkien koulutie olisi turvallinen. *Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi kesä–heinäkuussa alueellisesti edustavasti 256 vanhempaa, joilla on 6–10-vuotiaita lapsia. Ifin teettämän kyselyn toteutti YouGov Finland Lähde: If Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva Lue lisää koulutielle lähtemisestä: Anna lapselle turvallinen koulutie Valppaana kohti suojatietä Mitä lapset toivoisivat aikuisilta liikenteessä? Lapset ovat taas liikenteessä – aikuinen, muista vastuusi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku