19.9.2017 Liikenne Länsimetro alkaa kulkea – ehkä pian! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittava ja haastava, kallis ja aikasyöppö, odotettu ja tarpeellinen. Tätä kaikkea on länsimetro. Berliinin uusi lentokenttä, Olkiluoto 3 -ydinvoimala ja Länsimetro. Kaikille näille suurhankkeille on yhteistä, etteivät ne ole valmistuneet alkuperäisessä aikataulussa – läheskään. Länsimetron tilanne näytti jo lupaavalta alkusyksyn suhteen, mutta sitten tuli taas takapakkia. Rakennustyöt ja erilaisten metrojärjestelmien testaus on viivyttänyt hanketta. Länsimetron matkustajaliikenne alkaa HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken julkisuudessa kertoman mukaan aikaisintaan lokakuussa. Liikenteen aloittamisen ajankohdaksi oli tätä aiemmin lupailtu syyskuuta, ja aiemmin tätä varhempia ajankohtia. Epäilevien tuomaiden korvissa lokakuu kuulostaa pahaenteisesti marraskuulta. Viimeisimmän viivytyksen syynä on ollut paloilmoitinjärjestelmän toimintakuntoon saattaminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 13 uutta asemaa Alkuvaiheessa liikennöinti yltää Espoon Matinkylään, mutta myöhemmin metro jatkaa aina Kivenlahteen saakka. Jossain vaiheessa ahdistus lopulta helpottaa ja oranssi mato voi vihdoin aloittaa liikennöintinsä Espooseen ja Espoosta. Uutuuttaan hohtavat ja komeat uudet metroasemat sijoittuvat Helsingissä Lauttasaareen ja Koivusaareen sekä Espoossa Keilaniemeen, Otaniemeen Aalto-yliopistolle, Tapiolaan, Urheilupuistoon, Niittykumpuun ja Matinkylään. Ruoholahti-Matinkylä-osuuden pituus on 14 kilometriä. Ykkösvaiheen metroyhteys vie jo aika syvälle Espooseen, mutta toinen rakennusvaihe kurkottaa vielä pidemmälle. Kakkosvaihe tarkoittaa seitsemän kilometriä pitkää ratalinjaa ja viittä uutta asemaa, jotka ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Kakkosvaiheen louhinnoista on tehty jo yli 90 prosenttia. Lopulta länsimetro tarkoittaa kolmeatoista uutta asemaa. Tapiolan metroasema Kaksi tunnelia rinnakkain Metrolinjaus valmistuessaan Kivenlahteen saakka tarkoittaa 21 kilometrin matkaa maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa. Asemien lisäksi rakennetaan myös kuiluja, jotka on suunniteltu paineentasausta, ilmanvaihtoa ja savunpoistoa varten. Kuilut toimivat myös hätäpoistumisteinä. Maanalainen metrovarikko rakennetaan maan uumeniin Sammalvuoreen. Länsimetron ykkösvaihe lukuina: 28 kilometriä rataa (kaksi rinnakkaista tunnelia) 8 metroasemaa 15 pystykuilua 9 raiteenvaihtohallia 54 yhdystunnelia 46 hissiä 72 liukuporrasta 40 pumppaamoa 32 savunpoistopuhallinta 8 varavoimakonetta Lauttasaaren metroasema 1 186 miljoonaa euroa Länsimetro on vaativa talotekniikka- ja automaatiohanke ja Suomen suurin infrahanke kautta aikain. Länsimetron ykkösvaiheen kustannukset ovat sen mukaiset eli mittavat. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 1 186 miljoonaa euroa. Tästä valtion avustus on 249 miljoonaa euroa. Alun perin kustannukset oli budjetoitu 849 miljoonaksi euroksi, mutta pidempi rakennusaika ja lisätyöt nostivat kustannuksia. Hintalappu kilometriä kohden 14 kilometrin matkalla 84,71 miljoonaa euroa. Kustannusten nousun taustalla ovat olleet myös ennakoitua vaikeammat louhintaurakat, muutokset rakennusmääräyksissä, savunpoisto ja esteettömyyden toteuttaminen asemien molemmilla sisäänkäynneillä. Kakkosvaiheen Matinkylä–Kivenlahti aikataulu ja kustannusarvio ovat vielä tarkistettavana omistajalla ja hankesuunnitelman laatineella taholla eli Espoon kaupungilla. Kaupungit ovat sopineet keskinäisestä kustannusjaosta rajalta poikki -periaatteen mukaisesti eli kumpikin maksaa omalla alueellaan syntyvät rakennuskustannukset. Kaupunkien osuudet jakautuvat niin, että Espoon osuus on noin 85 prosenttia ja Helsingin 15 prosenttia. Urheilupuiston metroasema Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvavan väestön tarpeisiin Miksi länsimetro ylipäätään päätettiin rakentaa? Tautalla on sujuvan joukkoliikenteen turvaaminen, kaupungistuminen eli väestön pakkautuminen eteläisen Suomen kasvukeskuksiin – ja myös kansainvälistyminen. Metron uskotaan osaltaan luovan kansainvälisesti kilpailukykyiset toimintaedellytykset Aalto-yliopistoon ja Otaniemen tiedeyhteisöön tukeutuville osaamis- ja tietointensiivisille yrityksille ja työpaikoille. Arvioiden mukaan Espoo myös kasvaa kohisten: vuoteen 2070 mennessä 70 000 uudella asukkaalla. Keilaniemen metroasema Metro aloitti 1982 Metroliikenne alkoi Helsingissä vuonna 1982 välillä Rautatientori–Itäkeskus. Sen jälkeen metrolinjasto on laajentunut vaiheittain, Ruoholahteen vuonna 1993 ja Vuosaareen vuonna 1998. Uusin metroasema on vuonna 2007 avattu Kalasatama. Länsimetron rakentaminen Espoon puolella alkoi 1.5.2010. Metrohankkeen kuulumisia voit seurata Länsimetron kotisivuilta www.lansimetro.fi Teksti Marko Jokela Kuvat: Länsimetro Oy, HKL/Timo Ojala Tiheä vuoroväli, lyhyemmät laiturit Länsimetron liikenteen alkaessa siirrytään Espoon osuuden laituripituuksien vuoksi koko metrossa 90 metrin mittaisiin kahden vaunuparin juniin. Helsingissä vanhan metron laiturien pituus on 135 metriä. Ruuhkaliikenteessä vuoroväliksi tulee 2,5 minuuttia, jolloin tunnin aikana on käytössä 96 vaunua nykyisen 90 vaunun sijaan. Vuorovälin tihentämisellä uskotaan olevan liikenteen palvelutasoa kohentava vaikutus. Mutta kuinka kauan aikaa vie metromatka Kivenlahdesta Helsinkiin? Länsimetro Oy:n julkistamien arvioiden mukaan matka-ajat ovat seuraavat: Kivenlahti–Matinkylä: noin 10 minuuttia Kivenlahti–Tapiola: noin 15 minuuttia Kivenlahti–Rautatientori: noin 29 minuuttia Kivenlahti–Hakaniemi: noin 31 minuuttia Kivenlahti–Itäkeskus: noin 43 minuuttia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?