Liikenne | Uutinen | 22.2.2019

Kuoppa tiessä rikkoi auton renkaan, kuka korvaa?

Teiden rapautuminen on kovertanut ilkeitä kuoppia ­– kovilla ovat renkaat, vanteet ja autoilijoiden hermot. Korvausta voi hakea, mutta se vie kuukausia.

Jaa artikkeli

Edessä aukeaa moottoritielle eli Kehä III:lle viettävä ramppi Koivuhaan kohdalla Vantaalla. Ja sitten kolahtaa ilkeästi.

Tömäytän oikean eturenkaan tiessä olevaan teräväreunaiseen kuoppaan ja sadattelen ääneen itseäni, etten tällä kertaa muistanut tutun ajoreitin peräkkäisiä ongelmakohtia tien oikeassa laidassa.

Olisi tullut muistaa valita sivukaidetta hipova ajolinja vasemmalta, jotta olisi välttynyt ajamasta tiehen kovertuneeseen kuoppaan.

Meniköhän rengas tai vanne? Pysähdyn tarkistamaan oikean eturenkaan ja vanteen kunnon seuraavan liittymän bussipysäkille. Tällä kertaa jysäytyksestä selvittiin ilman näkyviä vahinkoja.

Väistelypakkoa ympäri maan

Tiet ovat rapautuneet paikoin hyvin kehnoon kuntoon. Asvalttipäällysteissä on monenlaisia vaurioita kuten kuoppia, painumia ja irtopalasia, joita autojen renkaat lennättävät.

Tiessä olevan vauriokohdan väistely toistuu omalla kohdalla ihan päivittäin eri puolilla pääkaupunkiseutua. Väistelypakko on tuttu monilukuiselle joukolle autoilijoita – ympäri maan.

Ongelma on käynyt ilmi myös Väylävirastolle tulleissa autoilijoiden lukuisissa yhteydenotoissa – ja myös vahinkoja on jo sattunut.

Asvaltissa olevan reiän ei tarvitse olla suuren suuri, kun siihen kovaa ajaminen voi tehdä pahaa jälkeä auton renkaalle ja vanteelle.

routavaurio

Ongelmana yhteisvaikutus

Päällysteiden vaurioitumisen syynä on niiden ikä ja huono kunto sekä jäätymisen, sulamisveden ja liikenteen aiheuttaman kuormituksen yhteisvaikutus.

Väylän kunnossapito-osaston johtajan Magnus Nygårdin mukaan alkutalvi on osoittautunut hankalaksi runsaiden lumimäärien vuoksi.

– Päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asfaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asvaltista.

Ilmiötä synnyttää etenkin nollan molemmin vaihteleva lämpötila.

– Juuri nyt teiden varrella on vielä paljon sulavia lumikasoja. Pahinta on, kun reikiintyminen on päässyt alkuun, vesi ja liikenne voivat hakata tiehen suuremman reiän hyvinkin nopeasti. Ne sitten voivat aiheuttaa vaurioita autoille, Nygård kertoo.

Talvella käytettävä hätäpaikkausta

Talvi on haasteellista aikaa tievaurion korjaamisen kannalta.

– Tiehen syntynyt reikä joudutaan talviolosuhteissa paikkaamaan tilapäisellä paikalla. Oikeaa materiaalia pysyvien paikkojen tekemiseen ei ole tähän aikaan vuodesta saatavilla eivätkä olosuhteetkaan ole siihen otolliset, Väylän tieliikennejohtaja Pekka Rajala kertoo.

Rajala kertoo, että vilkkailla tieosuuksilla päällystyskierto on sen verran tiheää, että väliaikaiset paikat on ainakin tässä saakka saatu hoidettua samana vuonna.

– Alemmalla tieverkolla on riski, että tilapäinen paikka voi olla tiellä aika pitkäänkin.

vanne

Edessä hankala ajokevät

Kevään ajo-olosuhteet riippuvat paljolti siitä, kuinka paljon ilman lämpötilat heittelevät nollan molemmin puolin ja kuinka paljon sataa. Haasteena ovat niukat määrärahat. Euroja teiden kunnossapitoon on vähemmän kuin milloinkaan.

– Koko tälle vuodelle teiden päällystykseen on luvattu rahoitusta noin 1 500 kilometrin matkalle. Se on vähemmän kuin koskaan ennen, Rajala taustoittaa.

Ja kun rahaa on liian vähän, on kierre valmis: jos päällysteiden huononeminen jatkuu, teiden rappeutuminen kiihtyy ja toimenpiteitä tarvitaan yhä enemmän.

– Päällystämiseen budjetoidun rahamäärän pitäisi olla yli kaksi kertaa suurempi, jotta se olisi edes kohtuullisella tasolla, Rajala linjaa.

Ilmoita vauriokohdasta

Ajattelevainen kuski ilmoittaa havaitsemastaan vauriokohdasta.

Tiepäällysteiden kuntoa koskevat huomiot, kuten kuopat, reiät, tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu tai liukkaus, kannattaa ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle soittamalla numeroon 0200 2100 (24 h/vuorokaudessa). Tieliikennekeskus välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, jotta mahdolliset korjaustoimet voidaan käynnistää. Jos autoilija on ladannut kännykkään hätänumeron 112-sovelluksen, löytyy sen  päivystysnumeroiden joukosta myös tienkäyttäjänlinjan numerot. Sovelluksella soitetusta puhelusta vastaanottaja näkee heti ongelmapaikan sijainnin.

routavaurio

Kuinka haen korvausta?

Jos auto vahingoittuu tien huonon kunnon vuoksi, kannattaa käynnistää pikimmiten tapahtuman jälkeen korvauksen hakeminen. ELY-keskukset vastaavat alueellaan maanteiden kunnosta. Tienkäyttäjälle maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta, on mahdollista hakea vahingonkorvausta.

Sähköisen vahingonkorvauslomakkeen täyttäminen onnistuu ELY-keskuksen nettisivuilla.

On huomionarvoista, että yksistään tien huono kunto ei oikeuta korvaukseen. Autoilija voi saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on tiedossa mahdollisimman tarkasti.

Autoilijan tekemästä korvaushakemuksesta tulee ilmetä tarkka vahinkotapahtuman kuvaus, tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen korvausvaatimus. Hakemukseen tulee liittää vahinkotapauksesta riippuen korjauskustannuslaskelma (vahinkotarkastajan laskelma suuremmissa vahingoissa), valokuvat, kartat ja piirrokset vahinkopaikasta ja vahingoista, poliisin tutkintailmoitus, vahinkotapahtuman silminnäkijöiden lausunnot ja yhteystiedot, mahdolliset lääkärinlausunnot, selvitys ansionmenetyksestä sekä selvitys vakuutuksen omavastuuosuudesta.

Käsittely vie puolisen vuotta

Korvaushakemukset ratkaistaan tapauskohtaisesti. Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on 5–6 kuukautta, hakemusten ruuhkautuessa kenties pidempäänkin.

Hakemukseen ei liitetä kuitteja tai tositteita, autoilijan tulee säilyttää alkuperäiset kuitit ja tositteet itsellään. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa. Korvaushakemuksen teosta saa lisätietoa Liikenteen asiakaspalvelukeskuksesta puhelin 0295 020 600 (ma–pe klo 9–16) sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen nettisivuilta. 

Yli 5 000 euron vahinko – vanteet ja vakuutusyhtiö vaihtoon

vanne

Rengasliike Vianorin Vantaa Airportin toimipisteelle on viime viikkoina tullut tämän tästä renkaansa ja/tai vanteensa tievaurioiden vuoksi rikkoneita autoilijoita. Liikkeen asiakaspalvelusta arvioidaan, että rengasrikkoasiakkaita on käynyt 6–7 kertaa viimeisen kahden viikon aikana. Eräs heistä oli tiskillä kertonut omalta kohdaltaan, että ELY-keskuksesta oli kerrottu korvaushakemuksen käsittelyn vievän aikaa yli kuusi kuukautta.

Eräs liikkeessä asioiva miesautoilija puolestaan kertoo, että hänen autolleen sattui varsin tyyris vahinko Kulomäentiellä Sipoon ja Korson välillä hieman yli viikko sitten. Teräväreunaiseen kuoppaan osuneen auton vanne rikkoutui korjauskelvottomaksi. Vahinko oli sikälikin harmittava, että auton alla oli 22-tuumaiset erikoisvanteet.

– Tyystin samanlaisia, yksittäisiä vanteita tai vannesarjaa tuskin enää löytyy, mies sadattelee.

Hän kertoo kyseisenkaltaisen vannesarjan maksavan noin 5 500 euroa. Vaikka tapauksesta on jo vireillä korvaushakemus ELY-keskukselle, joutuu autoilija käyttämään osana korvausprosessia myös omaa vakuutusyhtiötään. Ja se taas laskee autovakuutuksen bonuksia 20 prosentilla.

– Vanteiden lisäksi menee vakuutusyhtiö vaihtoon. Eiköhän kova kilpailu hoida sen, että säilytän bonustasoni vakuutusyhtiötä vaihtamalla.

Jaa artikkeli

Keskustelu