3.1.2018 Liikenne Kukaan ei kuollut suihkukoneessa: 2017 oli kaupallisen lentoliikenteen historian turvallisin vuosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhteensä kaupallisilla lennoilla menehtyi vuonna 2017 vain 44 ihmistä – suihkulentokoneessa ei matkustajalennoilla kuollut ketään. Vuosi oli lentoliikenteen historian turvallisin myös sotilaskuljetuslennoilla ja ei-kaupallinen liikenne huomioiden. Vuonna 2017 kaupallisessa lentoliikenteessä kuoli kaikkiaan 44 ihmistä. Yhteensä kuolonuhreja vaatineita onnettomuuksia sattui kymmenen, kertoo hollantilaisen Aviation Safety Networkin (ASN) julkaisema lentoturvallisuustilasto. Lisäksi ison rahtikoneen turman yhteydessä kuoli 35 maan pinnalla ollutta ihmistä. Matkustajakoneissa menehtyi kaikkiaan 31 ihmistä, rahtikoneissa 13 ihmistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakavin turma viimeisenä päivänä Matkustajakoneille sattui viisi turmaa, niistä vakavin tapahtui vuoden viimeisenä päivänä. Turmakoneet olivat pienehköjä potkuriturbiinikoneita. Suihkukoneille ei matkustajaliikenteessä tapahtunut yhtään kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Lentoturvallisuuden kehitys on ollut huikeaa verrattuna alati kasvaviin lentomääriin. Vuonna 2016 ASN raportoi 16 onnettomuudesta, joissa menehtyi 303 ihmistä. ASN-tilaston mukaan viiden vuoden keskiarvo on 17 onnettomuutta ja 495 menehtynyttä vuodessa. Vuosi 2017 on toistaiseksi kaupallisen lentoliikenteen kaikkien aikojen turvallisin vuosi. Tilastossa ovat mukana kaupallisen lentoliikenteen 14-paikkaiset ja sitä suuremmat matkustajalentokoneet ja vastaavat rahtikoneet. Sotilasilmailu ei ole tilastossa mukana. Ennätysvilkas lentovuosi Lentomatkustuksen viime vuosi oli ennätysvilkas. Alustavien tilastotietojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti vuonna 2017 neljä miljardia matkustajaa 36,8 miljoonalla lennolla. Vertailun vuoksi vuonna 2016 matkustajia oli noin 3,8 miljardia. Kun matkustajakoneiden viisi turmaa vuonna 2017 suhteutetaan lentojen määrään, tapahtui yksi kuolonuhreja vaatinut lento-onnettomuus 7 360 000 lentoa kohti. Vuoden 2016 osalta vastaava suhdeluku oli 3 200 000. Jokainen turma on liikaa, mutta lentoliikenteen valtavaan määrään verrattuna kaupallisen lentoliikenteen onnettomuuksia tapahtuu harvoin. – Lento-onnettomuuksien vähäinen määrä ei kuitenkaan ole yllätys, toteaa ASN:n johtaja Harro Ranter. Vuodesta 1997 lähtien onnettomuusluvut ovat olleet laskussa, kiitos ilmailualan organisaatioiden, viranomaisten, järjestöjen, lentokonevalmistajien ja lentoyhtiöiden tekemän turvallisuustyön. Turvallisuuskulttuuri on kohentunut ja tulokset näkyvät. Vuoden 2017 kuolemaan johtaneista lentoturmista viisi tapahtui matkustajakoneille ja viisi rahtikoneille. Lentoonlähdössä ei tapahtunut yhtään onnettomuutta. Nousussa ja laskeutumisessa sattui kummassakin kaksi turmaa. Reittilentovaiheessa ja lähestymisessä tapahtui kummassakin kolme turmaa. Potkuriturbiinikoneilla eniten onnettomuuksia Euroopassa, Australiassa ja Etelä-Amerikassa ei sattunut kuluneen vuoden aikana yhtään lentoturmaa kaupallisessa lentoliikenteessä. Vuoden 2017 suurin matkustajakoneiden turma tapahtui vuoden viimeisenä päivänä: Nature Air -yhtiön 14-paikkainen yksimoottorinen Cessna 208B Grand Caravan -potkuriturbiinikone putosi maastoon Costa Ricassa. Turisteja kuljettaneessa koneessa menehtyi 12 ihmistä. Myös toiseksi pahimmassa turmassa kone oli Cessna 208B Grand Caravan. Coastal Aviation-yhtiön potkuriturbiinikone tuhoutui Tansaniassa, 11 menehtyi. Kolmanneksi pahin lentoturma tapahtui Khabarovsk Avia -yhtiön Let L-410 UVP E20 -koneelle, joka putosi 1 200 metriä ennen kiitotietä Venäjän Khabarovskissa. Kuusi ihmistä menehtyi. Let L-410 on 19 -paikkainen kaksimoottorinen potkuriturbiinikone. Sen turvallisuustilasto on kehno. Länsimaissa yksi turma suurehkolla koneella Ainut länsimaiselle suuremmalle matkustajakoneelle sattunut turma tapahtui Kanadassa 13. joulukuuta. West Wind Aviation -yhtiön ATR 42-320 törmäsi puihin ja maastoon heti alkunousun jälkeen Fond-du-Lacissa. Kuusi matkustajaa ja yksi miehistön jäsen loukkaantui vakavasti, ja yksi matkustaja menehtyi. ATR 42 on 50 -paikkainen kaksimoottorinen potkuriturbiinikone. Viides matkustajakoneelle tapahtunut turma tapahtui Yhdysvalloissa. Paikallislentoja hoitavan Grant Aviation -yhtiön Cessna 208B Grand Caravan -kone törmäsi vuoreen Alaskassa. Koneen ohjaaja menehtyi. Koneessa ei ollut matkustajia. Rahtikoneiden onnettomuuksista mainittakoon vuoden 2017 pahin turma 16. tammikuuta kun turkkilaisen ACT Airlines (MyCargo)-yhtiön Boeing 747-400F -rahtikone syöksyi kylään epäonnistuneen ylösvedon jälkeen lähellä lähellä Biškek-Manasin lentokenttää Kirgisiassa. Kone syöksyi päin taloja. Onnettomuus tapahtui yöllä. Alueella vallitsi sankka sumu. Neljä koneessa ollutta ja 35 henkilöä maassa menehtyivät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ennätyspitkät ajanjaksot ilman suuria lentoturmia Vuoden vaihteessa oli kulunut ennätysmäiset 398 päivää ilman suihkumoottoreilla varustettujen matkustajakoneiden onnettomuutta. Viimeisin suihkukoneturma matkustajakoneelle tapahtui 28. lokakuuta 2016, kun LaMia -yhtiön Avro RJ85 tuhoutui Kolumbiassa polttoaineen loppumisen vuoksi. 71 ihmistä menehtyi. Edellisestä yli 100 kuolonuhria vaatineesta lentoturmasta oli 31.12.2017 kulunut 792 päivää. 31. lokakuuta 2015 venäläisen Metrojet-yhtiön Airbus A321 -kone putosi Siinain aavikolle koneessa olleen pommin räjähtäessä ilmassa. Pommin epäillään päätyneen koneeseen sen lähtökentän, Egyptin Sharm-el-Sheikh -lentoaseman turvatarkastuksen puutteiden vuoksi. Koneessa menehtyi 224 ihmistä. Tilastoissa ei sotilaskuljetuksia Edellämainitut tilastot käsittävät kaupalliset lennot vähintään 14-paikkaisilla lentokoneilla. Tilastossa ei ole mukana 7. kesäkuuta Myanmarin ilmavoimien Y-8F-kuljetuskoneen turmaa, missä menehtyi 122 ihmistä. Mikäli tilastoa laajennettaisiin koskemaan sotilaskuljetuslentoja ja ei-kaupallisia lentoja, nousisi menehtyneiden määrä 230 henkilöön 24:ssä kuolemaan johtaneessa lento-onnettomuudessa. Nämäkin mukaan luettuna kyseessä on modernin ilmailuhistorian turvallisin vuosi. Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila: turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä ja joka lennolla uudestaan! Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellinen paine tai aikataulupaine voivat aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus. Korjaus 3.1.2018 klo 14.12: otsikossa viitataan matkustajalentoihin, MyCargo Airlinesin onnettomuudessa menehtyi 4 Boeing 747-400F -suihkulentokoneessa ja 35 maassa. Lähteet: https://news.aviation-safety.net/2017/12/30/preliminary-asn-data-show-2017-safest-year-aviation-history/ https://airlineratings.com/news/commercial-aviation-chalks-safest-year-ever/ https://lentoposti.fi/uutiset/vuosi_2017_oli_kaupallisen_ilmailuhistorian_turvallisin_vain_viisi_turmaa_matkustajalennoilla Teksti Timo Turkula, Kuvat Lauri Ahtiainen & Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku