13.3.2018

Kotoa kohteeseen yhdellä lipulla – lainsäädäntö estää matkaketjuja

Lentokenttä

Eduskunnan käsittelyssä olevan liikennepalvelulain tarkoituksena on helpottaa ovelta ovelle –liikkumista tulevaisuudessa.

Toimiva matkaketju on Finavian mukaan liikennealan tulevaisuutta koskevan keskustelun ytimessä. Liikenne- ja viestintäministeriön markkinayksikön johtaja Laura Eiro kertoo, miten liikkuminen palveluna (MaaS) –ajatteluun kiinteästi liittyvät matkaketjut voivat helpottaa lentomatkustajan elämää.

Eiron mukaan matkaketjulla tarkoitetaan eri kulkumuotoja yhdistäviä liikennepalveluja, joiden avulla matkustaja pääsee ovelta ovelle vain yhdellä lipulla.

– Olennaista on käytön helppous: koko matkaketjun varaus, maksaminen ja tiedonsaanti matkaan liittyen tapahtuu yhden luukun periaatteella, entistä enemmän mobiilialustojen kautta, Eiro sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkaketjujen etuja helppous ja hinta

Eiron mukaan matkaketjut voivat näkyä tavalliselle matkailuharrastajalle sekä matkustamisen helppoudessa että hinnassa.

– Matkustajan ei siis tarvitse miettiä usean eri lipun hankkimista, ja voidaan puhua myös rahallisista säästöistä, kun hän ei tarvitse omaa autoa tai koko matkaa ei kuljeta taksilla. Matkustajaliikenteen lisäksi matkaketjuihin voidaan lisätä myös muita palveluita, kuten matkatavaroiden sisään kirjaaminen ja siirtäminen jo ennen lentokentälle pääsyä, Eiro kertoo.

Suomessa kehitys kohti matkaketjuja on jo alkanut: ovelta ovelle –kokonaisuudet ovat jo mahdollisia – teknisesti jopa maailmanlaajuisesti. Eiro uskoo Euroopan sisäisten matkaketjujen yleistyvän nopeasti. Pisimmällä matkaketjuajattelussa ollaan Eiron mukaan Wienissä ja Berliinissä.

Tulevaisuus: yhteinen liikenteen lainsäädäntö?

Matkaketjujen haasteena on Eiron mukaan liikennesektorin lainsäädännön yhtenäistäminen.

– Esimerkiksi lippu- ja maksujärjestelmien on toimittava yhteen eri maiden välillä, mikä vaatii, että EU-lainsäädäntö ei aseta rajoitteita datan liikkuvuudelle, rajapintojen avaamiselle tai MaaS-operaattoreiden rajat ylittävälle toiminnalle, Eiro kertoo.

Suomessa matkaketjujen kehittymistä edistetään liikennepalvelulain kautta. Lain ensimmäinen osa on hyväksytty eduskunnassa ja toinen osa annettiin eduskunnan käsiteltäväksi viime syksynä.

– Kun laki on säädetty, varmistamme ja valvomme että liikennesektori kehittyy lain hengen mukaisesti, Eiro sanoo.

Lähde: Finavia

Luetuimmat