Liikenne | Uutinen | 10.10.2017

Autoklinikka: tässä kuusi vinkkiä onnistuneeseen taskuparkkiin

Osaatko peruuttaa taskuun? Entä pysäköidä halliin ilman peltivaurioita? Taskupysäköinnin kokee haastavaksi lähes joka kolmas ja joka toinen autoilija jännittää pysäköimistä hallissa.

Jaa artikkeli

Mitä muistat ajasta, kun opettelit ajamaan autoa? Mikä oli vaikeinta? Monen vastaus kysymykseen on kahden auton väliin peruuttaminen ja pysäköinti, tuttavallisemmin taskuparkki.

Kuitenkin varsinkin tiheään rakennetulla ja liikennöidyllä kaupunkialueella taskupysäköinnin osaaminen on lähes välttämättömyys: muuten pysäköintipaikka voi jäädä saamatta.

Autoklinikan tilaaman kyselyn mukaan pysäköinti aiheuttaa monelle päänvaivaa. Taskuparkin kokee haastavaksi lähes joka kolmas vastaaja. Joka toinen myöntää jännittävänsä ainakin joskus parkkihalliin pysäköimistä.

Autoklinikan kiinnostus peruutustaitojen hiomiseen on osin liiketaloudellinen. Parkkipaikoilla pelti nimittäin kolisee varsin usein ja vauriot tarvitsevat osaavaa jälkikäsittelyä.

Tilastojen mukaan ruttuja syntyy siinä määrin, että korjauspalvelua tarjoavilta ei työ lopu, vaikka autoilevat suomalaiset oppisivat pysäköimään ahtaaseenkin väliin nykyistä mallikkaammin.

Kansallisen Pysäköintipäivän syyskuun lopussa lanseerannut Autoklinikka antaa kuusi vinkkiä taskuparkkikammoiselle: 

  • Varmista, että autosi pituuden lisäksi sinulla on noin metri tilaa sekä edessä että takana.
  • Aja edessä olevan auton rinnalle. Tarkista, että oman autosi perä on vieressä olevan auton perän kohdalla. Muista vilkku!
  • Käännä ratti ääriasentoon oikealle. Peruuta autoa, kunnes takana oleva auto näkyy kokonaan sivupeilissäsi.
  • Käännä autosi pyörät suoraan ja jatka peruuttamista.
  • Peruuta, kunnes autosi etupuskuri on edellä olevan auton perän kohdalla. Käännä ratti ääriasentoon vasemmalle ja jatka peruuttamista.
  • Kun autosi on kääntynyt paikalleen, suorista renkaat. Tarkista, että takana olevalle autolle jää tilaa poistumiseen. Aja eteenpäin tarvittaessa.

ja sama vielä videoituna suorituksena:

Hallipysäköinti jännittää – vahingon sattuessa jätä yhteystiedot

Noin puolet Autoklinikan teettämään kyselyyn vastanneista jännittää auton pysäköimistä halliin.  18–20-vuotiaista vastaajista jopa 82 prosenttia jännittää hallipysäköimistä. Taito näyttäisi siis karttuvan kertyvien ajokilometrien ja pysäköintikertojen myötä.

Jos varovaisuudesta huolimatta kuitenkin kolahtaa, vastuuntunteva autoilija jättää yhteystietonsa.

– Jos osuu vahingossa toiseen autoon, tärkeintä on ottaa omasta vahingosta vastuu ja jättää yhteystiedot paikalle. Parkkipaikoilla syntyneet maalipinnaltaan ehjät, alle kanamunankokoiset lommot on mahdollista korjata maalaamatta PDR-menetelmällä. Siinä lommo oikaistaan vaurion taustapuolelta erikoistyökalujen avulla, Autoklinikan korjaustyön laatuvastaava Tapio Ikävalko kertoo.

PDR-menetelmän (Paintless Dent Repair) eli koukkuoikaisun hinta on Ikävalkon mukaan noin 150 euroa ja korjaustyö vie noin tunnin. Perinteinen pellinkorjaus kestää Ikävalkon mukaan kaksi päivää ja hinta voi nousta jopa tuhanteen euroon.

Onnettomuustietoinstituutti OTI: kolmasosa liikennevahingoista peruutusvahinkoja

Onnettomuustietoinstituutin laatiman vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilaston mukaan lähes puolet vuoden 2015 liikennevahingoista tapahtui pysäköintialueella.

Yleisin liikennevahinko Onnettomuustietoinstituutin mukaan on peruutusvahinko, jonka voi ehkäistä ajamalla pysäköintiruudun läpi tai peruuttamalla ruutuun. Pysäköintiruudusta poisperuuttaminen on nimittäin tilastojen valossa vaarallisempaa. Kolmasosa liikennevahingoista oli vuonna 2015 peruutusvahinkoja.

Suurin riski liikennevahingolle on lounasaikaan. Pysäköintialueiden lisäksi korkea liikennevahinkoriski on alhaisista nopeuksista huolimatta taajamassa, koska havainnoitavaa liikenteessä on paljon.

Lähde: Autoklinikka & Onnettomuustietoinstituutti Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Lue lisää:

Jaa artikkeli

Keskustelu