8.8.2014 Liikenne Onnettomuusharjoitus tunnelissa Vaikeasti loukkaantuneen urhin irrottaminen kasaan painuneesta autosta edellyttää tarkkaa tiimityötä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuvitteellinen auto-onnettomuus ja sitä seurannut pelastusharjoitus uudella Koskenkylä-Kotka -moottoritiellä terävöittää viranomaisyhteistyötä. Onnistunut harjoitus on myös edellytys Markkinamäen tunnelin avaamiseksi liikenteelle. Markkinamäen tunneli Loviisan ja Pyhtään välillä on osa syyskuun alussa liikenteelle avattavaa Koskenkylä–Kotka -moottoritietä. 478 metrinen tunneli ei ole maan suurin tai pisin, mutta mahdollinen pelastustehtävä kallion uumenissa on aina erityisen haastava. Tunnelissa niukka tila, mahdollinen savu ja nopeasti nouseva kuumuus vaikeuttavat pelastustyötä. Toisinaan onnettomuuspaikan tuntumaan pääseminenkin saattaa olla vaikeaa. Markkinamäellä lisähaastetta tuo myös se, että tunneli sijaitsee kahden pelastus- ja poliisilaitoksen sekä hätäkeskuksen toiminta-alueen rajalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteistyö korostuu Pelastusharjoitus on lavastettu tunnelin keskivaiheille. Kahden auton kolarin jäljiltä sakeaa savua on puolen tunnelin mitalla. Loukkaantuneita on kaksi. Tilannetta tarkkaillaan tunneliin asennettujen kameroiden avulla Tampereen tieliikennekeskuksesta. Keravan hätäkeskus välittää tiedon tapahtuneesta viranomaisille. Apuun lähtee pelastuslaitos sekä poliisi. Pelastustehtävän johto kuuluu Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselle, mutta paikalle hälytetään myös Kymenlaakson pelastuslaitos. Liikenteenohjauksesta vastuun ottaa poliisi kaikkiaan neljän partion voimin. Tunnelissa aika hidastuu ja savu sakenee. Odottavan aika on pitkä, vaikka kyse on pelkästä harjoituksesta. Lähin apu saapuu Ruotsinpyhtäältä, sitten Loviisasta ja Kymenlaakson puolelta. Kolari on tapahtunut itään kulkevalla tieosuudella Vaalimaan suuntaan vievässä V-tunnelissa, mutta ambulanssit ja suuri osa palokalustosta ajetaan Helsingin suuntaan vievään H-tunneliin suojaan sakealta savulta ja keulat kohti oikeaa lähtösuuntaa. Harjoitustilanteessa ratkaisu on helppo, sillä tiellä ei ole muuta liikennettä. Tositilanteessa haasteita olisi moninkertaisesti. Tieliikennekeskus laskee tunnelin ulkopuolelle rakennetut puomit alas ja poliisi ryhtyy ohjaamaan liikennettä kiertotielle. Ensimmäisenä paikalle ehtivät palomiehet sammuttavat savuttavia autoja kahden tunnelin välistä yhdyskäytävää hyödyntäen. Vähän myöhemmin varsinaiselle onnettomuuspaikalle ajaa kaksi paloautoa Kymenlaakson suunnasta. Savu kulkee ilmavirran mukana vastakkaiseen suuntaan. Toisen kolariauton kuljettaja on puristuksissa ajoneuvonsa sisällä, joten avuksi tarvitaan järeämpää kalustoa. Onnettomuusautosta leikataan lopulta irti ovet ja katto. Ensihoitajat kuljettavat loukkaantuneet yhdyskäytävän kautta ambulanssiin. Liikennekäyttöön syyskuussa Markkinamäen harjoitus osoittaa, että ajoitus ja toimijoiden yhteistyö on onnistuneen pelastustehtävän kannalta avainasemassa. Kahden hätäkeskuksen rajalla hätäpuhelu yhdistyy tällä kertaa Keravalle. Tunnelin toisessa päästä soitettuun puheluun vastattaisiin todennäköisesti Kuopiossa. Hätäkeskuksen kannalta on tärkeää, että soittaja osaa antaa tarkkaa tietoa tapahtumapaikasta. Sijainnin lisäksi kulkusuunta on pelastustyön sujuvuuden kannalta tärkeä tieto varsinkin tunnelissa ja moottoritiellä. Harjoitus viedään läpi suunnitelman mukaan. Tositilannetta varten päivän aikana kertyy arvokasta kokemusta tunnelista ja yhteistyöstä pelastuslaitosten, tieliikennekeskuksen sekä poliisin välillä. Samalla tarjoutuu tilaisuus testata muun muassa uutta savunpoistolaitteistoa sekä tunneliin rakennettujen palopostien käyttöä. – Harjoituksessa oli toden tuntua. Nopeuden sijaan korostettiin yhteistyötä. Saadun kokemuksen perusteella päivitetään toimintaohjeita tulevan varalle, paloinsinööri Mika Kynsijärvi Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselta kertoo. Markkinamäen tunneli ja viimeistelty moottoritie avataan liikenteelle 1.9 mennessä. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta