8.1.2019 Liikenne Kokenut Qantas paras kaikista – välteltäviä lentoyhtiöitä seitsemän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava tutkimus paljastaa erot lentoyhtiöiden turvallisuudessa. Arvostetun www.airlineratings.com -sivuston tutkimus erottelee lentoyhtiöiden jyvät akanoista turvallisuuden näkökulmasta. Tuoreessa tutkimuksessa ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama verkkosivusto on vertaillut kaikkiaan 405 lentoyhtiön turvallisuutta useasta eri näkökulmasta. Lentoyhtiöistä 242 on saanut täyden seitsemän tähden arvosanan. Kokenut, 98-vuotias australialainen Qantas-lentoyhtiö on kaikkein paras. Kolmen tähden yhtiötä on 15, kahden tähden yhtiöitä seitsemän. Niitä yhtiöitä lentomatkustavan kannattaa välttää. Turvallisuuden lisäksi vertaillaan myös lentoyhtiöiden palvelutasoa, mille on oma, täysin erillinen pisteytyksensä. Kaupallisten lentoyhtiöiden vertailusivusto on perustettu kesäkuussa 2013 ja turvallisuusvertailu julkistettiin nyt kuudennen kerran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Finnair – puhdas tili 55 vuotta Tuorein tulos on suomalaisittain varsin mairitteleva: Finnair on taas kärkijoukossa – kuten kaikissa aikaisemmissakin vertailuissa. Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: puhtaat paperit jo 55 vuotta, eikä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 55 vuoteen. Viimeisin turma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3 -mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963. 20 turvallisinta lentoyhtiötä Listauksen perusteella 20 turvallisinta lentoyhtiötä aakkosjärjestyksessä ovat: Air New Zealand, Alaska Airlines, All Nippon Airways, American Airlines, Austrian Airlines British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, EVA Air, Finnair, Hawaiian Airlines, KLM, Lufthansa, Qantas, Qatar Airways, SAS Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Swiss, United Airlines ja Virgin-konsernin yhtiöt Virgin Atlantic ja Virgin Australia. Edellisvuoden listalta ovat pudonneet Etihad, Japan Airlines ja Royal Jordanian. Tilalle ovat nousseet Yhdysvaltojen kaksi suurta lentoyhtiötä, American Airlines ja United Airlines sekä Qatar Airways ja Austrian Airlines. Tilalle nousseita on yksi poistuneita enemmän, sillä nyt Virgin-konsernin lentoyhtiöt, Virgin Atlantic ja Virgin Australia on nyt mainittu yhtenä Virgin-konsernina, edellisvuonna erikseen. Parhaat erottuvat – Parhaat lentoyhtiöt erottuvat edukseen turvallisuuden edelläkävijöinä ottamalla käyttöön uusimmat turvallisuusinnovaatiot ja uusimmat lentokonemallit, airlineratings.com -verkkosivuston päätoimittaja Geoffrey Thomas taustoittaa vertailua. Listaus nostaa ykköseksi australialaisen Qantas-lentoyhtiön. Kokenut 98-vuotias Qantas on ollut johtava lentoyhtiö lähes kaikkien oleellisten turvallisuusparannusten käyttöönotossa jo yli 60 vuotta. Qantasille ei ole sattunut ainuttakaan kuolonuhreja vaatinutta onnettomuutta suihkukoneiden aikakautena. 20 turvallisimman yhtiön listalle pääsyn edellytyksenä airlineratings.com tutkii esimerkiksi lentoyhtiön lentokonelaivaston keskimääräistä ikää. Parhaimpien valintaryhmään otetaan vain sellaisia yhtiöitä, joiden lentokonelaivaston keski-ikä on enintään 10 vuotta. Sivusto ottaa arvostelussa huomioon kuolemaan johtaneet onnettomuudet, muttei läheltä-piti-tilanteita (vaaratilanteita), koska niiden raportointi on puutteellista joissakin maissa, mikä voisi puolestaan vääristää turvallisuuden arvosanoja. Onnettomuuksiin verrattuna vaaratilanteita tapahtuu useammin. Useimmat vaaratilanteet ovat kuitenkin vähäisiä. Onnettomuustutkinnan lisäksi vaaratilanteiden raportointi ja vakavien vaaratilanteiden tutkinta on toki osa hyvää turvallisuuskulttuuria, minkä avulla ilmailuyhteisö voi oppia tulevaisuudessa välttämään vastaavia tilanteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukana myös halpalentoyhtiöt Verkkosivusto listasi myös kymmenen turvallisinta halpalentoyhtiötä aakkosjärjestyksessä: Flybe, Frontier, HK Express, Jetblue, Jetstar Australia/Asia, Thomas Cook, Volaris, Vueling, Westjet ja Wizz Air. Listalle nousivat Jetstar Asia, Volaris ja Wizz Air. Listalta putosivat Aer Lingus ja Virgin America. Toisin kuin monet muut halpalentoyhtiöt, edellä mainitut ovat läpäisseet Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) vaativan IOSA-auditoinnin (IATA Operational Safety Audit), jossa tarkastetaan 1 067 kohtaa joka toinen vuosi. Edellä mainituilla yhtiöillä on myös erinomainen turvallisuustilasto. IOSA-auditoinnin puute rankaisi monia isojakin halpalentoyhtiötä, kuten Ryanair, Easyjet ja Norwegian. Eurooppalaiset suuret halpalentoyhtiöt Ryanair ja Norwegian eivät hyvästä turvallisuustilastosta huolimatta yllä kärkijoukkoon, koska niiltä siltä puuttuu edellä mainittu IOSA-auditointi. Easyjet poistettiin omasta toivomuksestaan tilastosta. Easyjetillä on myös hyvä turvallisuustilasto, mutta IOSA-auditointi puuttuu, mikä aiheuttaa kolmen tähden menetyksen. Yhtiö aikoi uhata oikeustoimilla, mikäli sen tulos julkaistaan. Tilastot eivät kerro kaikkea Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus. Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuden vuoksi täytyy ponnistella jatkuvasti. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä, joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellisen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia. Huonoimmat lentoyhtiöt Kahden tähden yhtiöt aakkosjärjestyksessä: Air Asia Thailand (Indonesia), Airlines PNG (Papua-Uusi Guinea), Ariana Afghan Airlines (Afganistan), Blue Wing Airlines (Suriname), Iragi Airways (Irak), Kam Air (Afganistan), Nok Air (Thaimaa). Kolmen tähden yhtiöt aakkosjärjestyksessä: Aerocaribbean (Kuuba), Air Panama (Panama), Air Asia India (Intia), Avia Traffic Company (Kirgisia), Avior Airlines (Venezuela), Conviasa (Venezuela), Drukair Royal (Bhutan), Fastjet (Tansania), First Air (Kanada), Maldivian (Malediivit), Novoair (Bangladesh) Southwest Airlines (USA), Somon Air (Tadžikistan), Spice Jet (Intia), Tajik Air (Tadžikistan). Huonoimpien yhtiöiden listalla on useita EU:n kieltolistalla olevia lentoyhtiöitä. Marraskuussa 2018 päivitetty EU:n kieltolista on julkaistu jo aiemmin Moottorissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä tekee lentoyhtiöstä turvallisen? Lentoyhtiöllä on mahdollisuus saada AirlineRatings.com -sivuston luokituksessa turvallisuudesta enintään seitsemän tähteä. Huonoin arvosana on yksi tähti. Turvallisuutta arvioidaan viiden eri pääkohdan avulla: Ne ovat 1) IOSA-auditointi, 2) hyväksytty EU:ssa (ei kieltolistalla), 3) Ei onnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana, 4) hyväksytty Yhdysvalloissa (ei FAA:n kieltolistalla), 5) ICAO-auditointi. Asteikkoa on hiukan muutettu edellisvuodesta: IOSA-auditoinnista saa nyt kolme tähteä, aikaisemmin kaksi tähteä. ICAO-auditoinnista saa yhden tähden, aikaisemmin kaksi tähteä. Nyt IOSA-auditointi antaa kolme tähteä, muut arvostelukriteerit yhden tähden. Auditoinneilla suuri merkitys Airlineratigs.com painottaa tuloksissaan voimakkaasti Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n ja Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n auditointeja. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi teettää, vaikka ei olisikaan IATA:n jäsen. Perusteellinen auditointi käsittää peräti 1 067 eri kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen. Jos auditoinnin tulosta ei yhtiöllä ole, joko auditointia ei ole hyväksytty tai auditointia ei ole tehty. Täysin hyväksytystä IOSA-auditoinnista saa kolme tähteä ***. https://iata.org/whatwedo/safety/audit/iosa/Pages/index.aspx EU:n hyväksymä (Ei EU:n kieltolistalla) (EU Allowed) Onko yhtiö EU:n hyväksymä vai onko se EU:n kieltolistalla turvallisuuspuutteiden vuoksi? EU:n hyväksymästä saa yhden tähden *. Uusin, marraskuussa 2018 päivitetty kieltolista. Onnettomuudet Viimeiset 10 vuotta ilman kuolemaan johtanutta lentoturmaa antaa yhden tähden*. Lentoyhtiöiden kuolemaan johtaneet lento-onnettomuudet viimeisen 10 vuoden aikana, onnettomuusvuosi mainittu. (Terrorismi, kaappaus, itsemurha ja lentoyhtiöstä riippumaton kiitotiepoikkeama eivät mukana tilastossa). Lentoyhtiön kotimaan FAA-hyväksyntä. (FAA Endorsed) Hyväksyntä antaa yhden tähden*. USA:n ilmailuvirasto FAA (Federal Aviation Administration) voi kieltää tiettyjen maiden yhtiöitä lentämästä USA:n ilmatilassa yhtiön kotimaan turvallisuuspuutteiden vuoksi. Lentoyhtiön kotimaan ICAO -auditointi Lentoyhtiön kotimaan ICAO -auditointi: kahdeksan turvallisuusparametriä Hyväksyntä antaa yhden tähden*. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP -ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin: Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat. ICAO-auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vaaratilanteen jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytä suunnitteluapuna Kesäkuussa 2013 perustettu ja usein päivitetty www.airlineratings.com -verkkosivusto on hyvä tarkistuslista matkaa suunnittelevalle – etenkin silloin, jos on menossa johonkin eksoottiseen kohteeseen paikallislennolla. Listalta voi tarkistaa, ovatko edes lentoyhtiön perusasiat kunnossa. Klikkaamalla lentoyhtiön nimeä saa turvallisuuden lisäksi runsaasti tietoa myös lentoyhtiön historiasta, vahvuuksista, palvelutasosta, mukavuudesta sekä viihdejärjestelmistä. Turvallisuutta arvostavalle matkustajalle on kehitetty uusi sovellus, mikä painottaa turvallisuutta lentoja vertailtaessa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto/Marko Jokela, Antti Hentinen Lisää lentoturvallisuudesta: https://airlineratings.com/ https://airlineratings.com/app-landing/ www.airlineratings.com/news/exciting-airlineratings-app-uses-safety-quickly-book-flights/ Turvallisimmat lentoyhtiöt: https://airlineratings.com/news/worlds-safest-airlines-named-for-2019/ 405 lentoyhtiön turvallisuustiedot taulukkona, pisteytys: https://airlineratings.com/safety-rating-tool/ Turvallisuuskriteerit: https://airlineratings.com/safety-rating-criteria/ EU:n kieltolista lentoyhtiöistä: https://moottori.fi/matkailu/jutut/valta-naita-lentoyhtioita-115-yhtiolla-turvallisuuspuutteita/ Vuoden 2018 lentoturvallisuus https://moottori.fi/liikenne/jutut/kolmanneksi-turvallisin-lentovuosi-2018-vaati-556-uhria/ 14 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen https://moottori.fi/liikenne/jutut/nain-lennat-turvallisesti-14-vinkkia-turvalliseen-lentomatkustamiseen/ Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku