Liikenne | Uutinen | 22.3.2019

Kohulentokone Boeing 737 MAX – menestyksestä ahdinkoon

Kaksi tuhoisaa onnettomuutta samalle konetyypille herättää monia kriittisiä kysymyksiä, joista tärkein on selvittää mitkä tekijät aiheuttivat matkustajakoneiden putoamisen.

Jaa artikkeli

Boeingin konetyypin syöksykierre alkoi lokakuun lopulla 2018. Tuolloin sattui koko vuoden tuhoisin matkustajakoneen turma. Boeing 737 MAX 8 -suihkukone putosi 29.10. alkunousun jälkeen Indonesiassa.

Indonesialaisen Lion Air -yhtiön uudehko Boeing 737 MAX 8 -suihkukoneen turma vaati 189 ihmisen hengen.

Alustavien tietojen mukaan koneen yksi koneen kolmesta kohtauskulma-anturista oli viallinen, mikä aiheutti MCAS-sakkauksenestojärjestelmän aktivoitumisen.

Onnettomuuden jälkeen 6.11.2018 Boeing on toimittanut lentoyhtiöille ja lentäjille lentokäsikirjan täydennyksen ja tiedot MCAS-järjestelmän toiminnasta ja ohjeet sen pois kytkemisestä.

7.11.2018 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkisti EAD-lentokelpoisuusmääräyksen (Emergency Airworthiness Directive), joka koskee Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -koneita.

Maaliskuussa rysähti uudestaan

Kuluvan vuoden maaliskuussa putosi Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX 8. Turmassa kuolivat kaikki koneessa olleet 157 ihmistä. Turma oli jo toinen Boeing 737 MAX 8 -koneelle nousuvaiheessa sattunut onnettomuus muutaman kuukauden välein.

Onko kyseessä koneen MCAS-sakkauksenestojärjestelmän oikuista vai puutteellisesta koulutuksesta uudistuneeseen konetyyppiin? Tätä tutkitaan nyt, koska tutkatietojen ja lennontaltiointilaitteiden mukaan koneen lentotila, korkeuden ja nopeuden muutokset muistuttavat Indonesian onnettomuudessa havaittuja tietoja.

Tarkempi selvitys saadaan, kun koneen mustien laatikoiden tiedot, ohjaamokeskustelu ja lentoarvotiedot (yli 100 parametriä) saadaan selville. Boeing päivittää MCAS-järjestelmän ja kohentaa koneen lentokäsikirjaa tarkemmilla ohjeilla. Yhdysvaltalaisten lehtitietojen mukaan Boeingilla on ollut liikaa valtaa koneiden serttifioinnissa.

Lentokiellot leviävät

Samankaltaiset turmat aiheuttavat maailmalla huolta lentämisen turvallisuudesta ja myös kyseisten konetyyppien lentokieltojen leviämisen maaliskuussa 2019.

10.3. Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 lentokieltoon Etiopiassa ja Kiinassa.

11.3. Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon Singaporessa, Australiassa ja Englannissa. Lisäksi muutamat lentoyhtiöt, esimerkiksi Norwegian, ovat lopettaneet lennot kyseisellä konetyypillä.

12.3. Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon Euroopassa Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn päätöksellä.

13.3. Ensin Kanada ja sitten Yhdysvallat laittoivat Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon.
14.3. Japani ja Venäjä ovat laittaneet Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon.

Lentokiellot jättävät maahan maailmanlaajuisesti erittäin paljon lentokoneita, sillä helmikuun loppuun 2019 mennessä Boeing 737 MAX -matkustajakoneita on toimitettu lentoyhtiöille kaikkiaan 381 kappaletta. Näistä MAX 8 -koneita on 350 ja MAX 9 -koneita 31 kappaletta.

Maailman yleisin matkustajalentokone

Amerikkalainen Boeing 737-sarja on maailman yleisin matkustajalentokone, joka tuli liikenteeseen vuonna 1968. Boeing 737-koneita on valmistettu yli 10 500 kappaletta. Lisäksi tilauksessa on yli 5 100 konetta, joista valtaosa uudistettua MAX-tyyppiä.

Boeing 737:n suunnittelu käynnistettiin 1960-luvun alkupuolella, ensilento tapahtui 9.4.1967. Kaupalliseen lentoliikenteeseen Boeing 737 otettiin ensi kerran 10. helmikuuta 1968, operaattorina Lufthansa.

Boeing 737:n kovin kilpailija on eurooppalainen Airbus A320-sarja. Se tuli liikenteeseen ensi kerran 18.4.1988, operaattorina Air France.  A320-sarjan koneita on valmistettu 8 700 kappaletta ja tilauksessa on 6 000 kpl, niistä valtaosa NEO-mallia (New Engine Option). NEOa on kolmea eri pituutta, A319-, A320- ja A321-NEO, matkustajapaikkoja versiosta riippuen 140–244.

Vanha kone, kolmesti uudistettu

Boeing 737 on perusrakenteeltaan jo yli 51 vuotta vanha konstruktio, jota on vuosikymmenten saatossa uudistettu kolme kertaa. Perusversio on Original, seuraava Classic, kolmas versio NG (Next Generation) ja nykyinen MAX on neljäs versio.

Boeing 737 on ollut vuosikymmeniä luotettava matkustajaliikenteen työjuhta, jota käyttää yli 300 lentoyhtiötä. Erityisesti sen kolmas versio, vuonna 1997 liikenteeseen tullut 737 NG on tunnettu hyvästä taloudellisuudestaan ja turvallisuudestaan.

Uudistuneessa MAX-sarjassa on nyt kaksi eripituista versiota, MAX 8 ja MAX 9. Loppuvuonna tulee lyhyt malli MAX 7 ja ensi vuonna pisin versio, MAX 10. Matkustajapaikkoja on versiosta riippuen 138–230.

Jo vuonna 2006 Boeing alkoi tutkia 737-mallin seuraajaa, mutta luopui ajatuksesta, koska tarvittiin rahaa isomman, täysin uuden 787 Dreamliner-laajarunkokoneen kehittelyyn ja 737 NG kävi vielä hyvin kaupaksi.

Uuden koneen suunnittelu, valmistuksen aloittaminen, sertifiointi ja esittely vievät aikaa useita vuosia, jopa vuosikymmenen. Valmistajan kannalta onkin houkuttelevaa kehittää olemassa olevaa mallia uudistuksilla.

Jaa artikkeli

Keskustelu