”Kirkkaasti turvallisin” -kampanjaraportti: tuulilasit hiukan parantuneet

Huonoiten eteensä näkivät Škoda-kuljettajat, parhaiten maailma näkyi Toyotan ja Audin ratin takaa.

Liikenne | Uutinen | 13.6.2017

Jälleen pääsiäisenä useilla paikkakunnilla järjestetyssä ”Kirkkaasti turvallisin” -tuulilasikampanjassa tarkastettiin tänä vuonna 1 985 tuulilasia henkilö- ja pakettiautoista. Laseista 54% selvisi huomautuksitta, kun vuonna 2016 vastaava osuus oli 51%.

Tarkastetuista tuulilaseista 27% sai korjaussuosituksen ja 19% kohdalla kehoitettiin koko lasin uusimista. Yleisin vika laseissa oli kiveniskemä, joita vastasivat 61% osuutta kaikista lasivioista. Halkeamien osuus oli 22% ja lasin yleinen kuluminen todettiin 12%:ssa viallisista laseista.

Kymmenen suosituimman automerkin joukossa tilanne oli melko tasaista, ehjien tuulilasien osuuden ollessa keskimäärin 53%. Poikkeuksen muodostivat tänä vuonna Škoda-kuljettajat, joista virheetön etunäkymä oli vain kahdella kuljettajalla viidestä. Parhaiten eteensä näkivät Toyota- ja Audi-kuljettajat, joilla lasiasiat olivat kunnossa noin 58%:lla tarkastetuista autoista.

Luonnollisesti tuulilasin kuntoon vaikuttaa myös sen ikä. 0–3-vuotiaiden autojen tuulilaseista vain 5% oli vaihtokunnossa, 15% kaivatessa korjauksia. Korjaushuippu saavutettiin 10–12-vuotiaiden autojen kohdalla, jolloin lasipajalle kannattaisi suunnistaa joka kolmannen. Yli 16 vuotta vanhojen autojen kohdalla oli puolestaan suurin tarve lasin vaihtamiselle, työryhmän arvioidessa 36% tuulilaseista vaihtokuntoisiksi.

Lasitarkastukset suoritettiin ABC-liikenneasemilla pääsiäisenä 2017 Hämeenlinnassa, Turussa, Seinäjoella ja Oulussa. Tarkastuksista vastasivat ryhmät Helsingin Metropoliasta, Turun ammattikorkeakoulusta, Seinäjoen ammattikorkeakoulusta sekä Oulun yliopistosta. Lisäksi projektin yhteistyökumppaneina olivat Saint-Gobain Autover, liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Autoalan keskusliitto, Autoliitto sekä Liikenneturva.

Kampanjaraportin voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Lähde: ”Kirkkaasti turvallisin” -projektiraportti / Metropolia Kuva: Antti Hentinen

Keskustelu