2.4.2019 Liikenne Kesärenkaina vanhat talvirenkaat – vaikka muuta vannotaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysely: liki puolet on nyppinyt nastat pois ja käyttänyt vanhoja talvikumeja kesärenkaina. Tuore kysely rengasasioista suomalaisille miesautoilijoille paljastaa karun kahtiajaon tietämyksen ja toiminnan välillä. Suomalaismies on kyllä huolissaan oman autonsa rengasturvallisuudesta, mutta silti peräti 45 prosenttia vastaajista on käyttänyt kesärenkaina talvirenkaita, joista on ensin nyppinyt kuluneet nastat pois. Niin tehdään, vaikka kaksi kolmesta ei koe moisia turvallisiksi. Kyselyn vastaajista 43 prosenttia uskoo kitkarenkaiden olevan turvalliset kesärenkaat. Käsitykset rengasturvallisuudesta selviävät Tori-kauppapaikan maaliskuussa toteutetun kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselyyn vastasi 1 598 suomalaista miestä, joilla on ajokortti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ristiriita puheissa ja teoissa Vastaajista 70 prosenttia sanoo olevansa huolestunut autojen rengasturvallisuudesta. – Miesten puheissa ja teoissa on ilmiselvää ristiriitaa. Kyselystä ilmenee, että liki 60 prosenttia autoilevista miehistä sanoo ajattelevansa autojen rengasturvallisuuden erittäin tärkeäksi seikaksi. 38 prosenttia vastaa melko tärkeäksi. Silti joka kolmas kesäautoilisi tyytyväisenä nastattomiksi nypityillä talvirenkailla ja 43 prosenttia uskoo kitkarenkaiden olevan turvalliset kesärenkaat, Torin autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto sanoo. Talvirengas kesällä turvallisuusriski Tori muistuttaa, että talvirenkaaksi suunniteltu rengas on kumiseokseltaan kesärengasta selvästi pehmeämpi. Talvirengas voi olla arvaamaton kesäkäytössä. Sen märkäpito-ominaisuudet eivät vastaa kesärenkaan vastaavia. Nypityillä nastarenkailla ajaminen on riskialtista myös siksi, että nastoista jääneisiin koloihin kertyy herkästi kiviä, jotka saattavat syvälle työntyessään vaurioittaa rengasta. Vältä ikäloppuja renkaita Autonrenkaan kyljen numerosarja kertoo, milloin rengas on valmistettu. Sarja on yleensä nelinumeroinen. Kaksi ensimmäistä numeroa ilmaisevat valmistusviikon, kaksi jälkimmäistä vuoden. Valmistusajankohta on olennainen tekijä renkaan käyttöturvallisuuden kannalta: kumi kovettuu ikääntyessään. Kovettunut kumi ei ole turvallinen ajettava. Suomessa uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin kertoa renkaan ostajalle, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älä hosu vaihtamisen kanssa Pääasiallinen kesärenkaiden vaihtokuukausi on huhtikuu. Laillista vaihtaminen on ollut maaliskuun alusta saakka. Kesärenkaiden alle laiton kanssa ei kuitenkaan kannata hosua. – Suomi on maantieteellisesti iso maa, ja kevät tulee yleensä aikaisin vain aivan etelään. On siis ehdottomasti hyvä ottaa talvirenkaiden kanssa varman päälle. 55 prosenttia kyselyn vastaajista sanoo olevansa keväisin liikenteessä huolestunut, että liian aikaisin vaihdetut kesärenkaat aiheuttavat vaaratilanteita, Tuomisto kertoo. Uraa mielellään neljä milliä Ennen renkaiden vaihtoa on syytä tarkastaa niiden kunto. Kesärenkaan minimiurasyvyys on lain mukaan 1,6 millimetriä. Rengasalan turvasuositus on kuitenkin neljä millimetriä. Torin tuoreen kyselyn mukaan valtaosa miehistä tarkastaa oman autonsa kesärenkaiden rengaspaineet kuukausittain tai joka toinen kuukausi. Teksti: Moottori Lähde: Tori, kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku