Liikenne | Uutinen | 9.3.2018

Kesärengastestien kiinnostavat tulokset – Falken ja Pirelli yllättäjinä

Puolueeton kesärengastesti on kuluttajalle luotettava lähde ostopäätöksen tueksi. Yllätyksiä ja hurjia eroja löytyi kun, Tekniikan Maailma ja Tuulilasi testasivat kesärenkaat.

Jaa artikkeli

Kuivien kelien hitaasti lähestyessä uutta rengaskierrosta kaipaavalle kuluttajalle autolehtien kesärengastestit ovat arvokas tietolähde. Tällä kertaa pakka hieman sekoittui eikä järjestys ollut arvattavissa. Silti kärjessä komeilevat tutut valmistajat.

Tekniikan Maailman vertailun viimeiseksi jäänyt merkki on totuttu näkemään korkeammalla. Lisäksi Falkenin ja Pirellin sijoitukset saattavat yllättää. Tuulilasin mukaan halpamerkit eivät pärjää kalliimmalle verrokkirenkaalle, mutta vertailun voittaja ei jäänyt kovin kauas. Yksikään rengas ei löytänyt tietään molempien lehtien vertailuun.

Hinta ei ole tae menestyksestä

Tekniikan Maailma nappasi peräti 16 kesärengasta laajaan testiin. Tuulilasi on jakanut kesärengasvertailun kahteen lehteen, joista ensimmäisessä keskityttiin halpamerkkien renkaisiin. Tässä vertailussa seitsemän edullisen pään rengasta mittelöivät keskenään yhtä kestomenestyjää vastaan. Tuulilasi julkaisee korkean nopeusluokan renkaiden vertailun numerossa 04/2018.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Molemmat lehdet löysivät renkaiden joukosta yksilöitä, joita turvallisuudesta välittävän on syytä välttää. Yhä edelleen halvemmat renkaat sijoittuivat keskimäärin kalliimpia huonommin, mutta hintakaan ei ole tae menestyksestä. Poikkeuksia hinnan ja laadun kohtaamiseen löytyi molempiin suuntiin.

kesärengastesti Tekniikan Maailma

Tekniikan Maailma ja kesäkelien kuninkaat

Tekniikan Maailma -lehti valitsi vertailuunsa kesärenkaista seuraavat: Bridgestone Turanza T005, Continental PremiumContact 6, Cooper Zeon CS8, Dunlop SportMaxx RT2, Falken Azenis FK 510, Gislaved Ultra Speed, Goodyear Eagle Asymmetric 3, Hankook Ventus S1 Evo 2, Kumho Ecsta PS71, Michelin Pilot Sport 4, Nankang Sportnex AS-2+, Nokian Hakka Black, Pirelli Cinturato P7, Triangle Sportex TSH11, Vredestein Ultrac Vorti ja Yokohama Advan Sport V105.

Tämänkertaiset renkaat testattiin lehden mukaan koossa 225/45 R17 ja testiautona toimi Audi A3. Kokeet suoritettiin Etelä-Afrikassa yksityisellä Gerotek-testiradalla ja märkäjarrutuksia toistettiin lisäksi Test Worldin Ivalon hallissa viileämmissä olosuhteissa. Testaustyöstä vastasi Tekniikan Maailman toimittaja Aimo Niemi sekä renkaiden testaukseen erikoistunut Test World Oy.

Ajettavuutta ja jarrutusmatkaa arvosteltiin kuivalla ja märällä kestopäällysteellä. Lisäksi mitattiin vesiliirron vastustuskyky. Melu ja vierinvastus mitattiin mukavuuden ja taloudellisuuden arvioimiseksi. Tekniikan Maailman mukaan hyvä kesärengas on ajokäytökseltään rauhallinen ja hallitusti ohjautuva.

Pisteytyksen kannalta on painotettu pitoa ja ajettavuutta märällä. Käytökselle kostealla on annettu pisteissä hieman suurempi painoarvo kuin kuivan kelin ominaisuuksille. Renkaita pisteytettiin yhteensä 8 eri kohdan avulla, joista kokonaisarvosana muodostui painotetun keskiarvon avulla. Tähtien lisäksi renkaille annettiin pistearvosana yhden desimaalin tarkkuudella.

Loppuarvostelussa täyteen viiteen tähteen ylsi peräti seitsemän rengasta, vaikka näidenkin välillä oli piste-eroja. Voittajaksi nousi Michelin Pilot Sport 4 vain kymmenyksen piste-erolla. Hopeasijan jakoivat Continental ja Nokian.

Vertailun suurimmasta positiivisesta yllätyksestä vastasi neljänneksi sijoittunut Falken Azenis FK510, jonka piste-ero voittajaan oli vaivaiset kaksi kymmenystä. Sen perässä, keskenään samalla arvosanalla, viisi tähteä saavuttivat vielä Bridgestone, Goodyear ja Vredestein.

Neljä tähteä keskenään samalla arvosanalla saavuttivat Dunlop ja Kumho. Pienoisena yllätyksenä voi pitää hieman alhaisemman arvosanan, joskin yhä neljä tähteä, saavuttaneen Pirellin sijoitusta. Hyvästä arvosanasta huolimatta Pirelli Cinturato P7 on vasta vertailun yhdestoista.

Kolme tähteä saivat Cooper sekä Yokohama. Nankangin ja Trianglen oli tyydyttävä kahteen tähteen. Yksikään rengas ei jäänyt tähdittä, mutta vain yhteen tähteen jäänyt peränpitäjä on silti yllätys – Gislaved on yleensä menestynyt paljon paremmin.

Tekniikan Maailma suoritti lisäksi mittauksia yhdellä kuluneella rengaskierroksella, jonka urasyvyys oli vielä laillinen 2,5 millimetriä. Tulokset ovat mielenkiintoisia. Vaikka kulunut rengas ei ole huonoin kaikissa mittauksissa, niin vaikutus yleiseen ajoturvallisuuteen on merkittävä.

kesärengastesti Tuulilasi

Tuulilasi hyvien halpismerkkien haussa

Tuulilasi-lehti otti rengasvertailuun kakkosmerkit ja halpikset. Seitsemän mukaan valittua rengasta olivat: Apollo Alnac 4G, Firestone Roadhawk, Fulda EcoControl HP, Laufenn S Fit EQ, Sailun Atrezzo Elite, Sunfull SF-688 ja Tristar Ecopower 4. Verrokkirenkaana näille edullisemman pään vaihtoehdoille toimi Continentalin vertailumenestyjä ContiPremiumContact 5.

Vertailun rengaskokona oli 205/55 R16 ja testiautona Volkswagen Golf GTI. Testipaikkana toimi rengasvalmistaja Continentalin Contidrom-testirata. Tuulilasin toimittaja Pasi Piiroinen hoiti testikuljettajan tehtävää.

Kaikki kahdeksan rengasvaihtoehtoa testattiin kattavasti kuivalla ja märällä asvaltilla. Mittaukset painottuivat enemmän märkiin olosuhteisiin. Kuivalla suoritettiin jarrutus- sekä käsittelykoe. Renkaan ajettavuuden lisäksi Tuulilasi mittasi myös vierinvastusta ja melumittausten sijaan arvioitiin renkaiden mukavuutta.

Yhteensä vertailussa suoritettiin yhdeksän osakoetta. Arvostelukohteita oli kuitenkin yksitoista, sillä ajettavuutta kuivalla ja märällä arvosteltiin sekä objektiivisesti että subjektiivisesti.

Paremmuusjärjestys ratkesi painotetun kokonaisarvosanan perusteella, joka koostui yhden desimaalin tarkkuudella annetuista osakokeiden kouluarvosanoista välillä 4–10. Continentalin verrokkirengas oli arvosanaltaan selvästi joukon paras, mutta se ei ollut mukana vertailussa kahdesta syystä. Se olisi kilpaillut väärässä sarjassa halpoja vastaan ja toisaalta mittaukset suoritettiin sen kotiradalla.

Näin ollen viralliseksi testivoittajaksi ylsi Firestone Roadhawk. Se saa suurempia haukkuja oikeastaan vain melutasosta ja mukavuudesta. Eroa toiseksi sijoittuneeseen Fuldaan syntyi kaksi kymmenystä. Kolmanneksi sijoittunut Tristar jäi sekin kärjestä ainoastaan yhden kymmenyksen enemmän.

Kolmannesta sijasta seuraaviin eroa olikin jo puolen pisteen verran. Tasatuloksella neljänneksi ylsivät Apollo ja Sunfull. Myös kaksi vertailun viimeiseksi jäänyttä rengasta, Laufenn ja Sailun, päätyivät tasapisteisiin. Eroa viimeisestä sijasta kärkeen syntyi hieman yli pisteen verran – toki Continentaliin vielä selvästi enemmän.

Ehkä merkittävin asia Tuulilasin vertailusta oli märkäjarrutustulos 80 kilometrin tuntinopeudesta. Sillä hetkellä kun Continentalin verrokkirenkailla varustettu auto on pysähdyksissä, matkaa Laufenn vielä yli 50 kilometrin tuntinopeudella eteenpäin. Tätä on vaikea puolustaa millään hintaerolla.

Lähteet: Tekniikan Maailma 05/2018 ja Tuulilasi 03/2018

Jaa artikkeli

Keskustelu