Liikenne | Uutinen | 15.10.2017

Kenttäkokeita Lapissa – piileekö talvikunnossapidon tulevaisuus aurauskepeissä?

Talven tulo vie autoilijan huomion teiden kunnossapitoon. Arctic Challenge pyrkii löytämään ratkaisuja automaattisen ajon talvisiin ongelmiin.

Jaa artikkeli

Maanteiden talvihoitokausi käynnistyy suurimmassa osassa Suomea lokakuun alussa. Destian mukaan talvikunnossapito alkaa yleensä teiden suolauksella, sillä liukkaat kelit tulevat jo paljon ennen ensilunta. Suomen tiet on jaettu käytön mukaan eri hoitoluokkiin, joissa toimenpideajat esimerkiksi lumen auraamisesta vaihtelevat.

– Talvikunnossapitoon kuuluu maanteiden liukkauden torjuntaa, lumen ja sohjon poistoa, lumi- ja jääpolanteen tasaamista sekä liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamista, Destian kunnossapitopalveluista vastaava johtaja Seppo Ylitapio kertoo.

Kelikeskus aurauskaluston apuna

Destian ja Ilmatieteen laitoksen yhteinen Kelikeskus päivystää 24 tuntia vuorokaudessa talven jokaisena päivänä. Kelikeskuksessa meteorologit ja talvikunnossapitoon erikoistuneet asiantuntijat työskentelevät keliennusteiden parissa.

– Kelikeskuksen ennakoinnin ja hälytysten perusteella aurauskalusto on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja tiet ehditään suolata jo ennen lumisateen alkamista estämään teiden liukkautta, Kelikeskuspäällikkö Seppo Kaarto sanoo.

Arctic Challenge vastaa automaation talvisiin ongelmiin

Liikennevirasto ja Trafi ovat käynnistäneet Arctic Challenge –tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on ratkaista automaation ongelmia talvisissa olosuhteissa. Hankkeessa tutkitaan ajoneuvon paikantamista kahdella tavalla: kartta- ja satelliittitietoon perustuen sekä tienvarressa oleviin reunapaaluihin ja aurauskeppeihin perustuen.

– Tavoitteena on selvittää minkälaisia ja missä aurauskeppien ja reunapaalujen tulisi olla, jotta automaattinen ajoneuvo pystyisi niiden avulla määrittämään sijaintinsa tiellä, Liikenneviraston projektipäällikkö Ilkka Kotilainen kertoo.

Arctic Challenge –tutkimushankkeessa tehdään kenttäkokeita automaattiajoneuvoilla Tunturi-Lapissa sijaitsevalla Aurora-koealueella vuosina 2017–2019.

Lue lisää:

Jaa artikkeli

Keskustelu