17.8.2017

Kaupunkipyörillä poljettu yli miljoona matkaa –sponsorointi ei miellytä kaikkia

HKL Kaupunkipyörä

Kaupunkipyörillä on poljettu vuodessa ahkerasti: viime vuonna aloitettu kokeilu on ylittänyt miljoonan matkan rajan, eikä pyöriin kohdistuvalta ilkivallaltakaan ole vältytty. Tänä kesänä kaupunkipyöriä on kokeiltu myös Espoossa.

Kaupunkipyörä rullasi ensimmäistä kertaa Helsingin katukuvaan jo vuosituhannen taitteessa, mutta vasta viime vuonna käynnistynyt, tuntuvasti päivitetty hanke on nostanut ne suurempaan suosioon.

Nykyinen Helsingin kaupunkipyöräpalvelu on osoittautunut ennakoitua suositummaksi ja palvelun käyttäjämäärä nousee viikoittain, kertoo HKL. Elokuun toisella viikolla jokaisella pyörällä poljettiin keskimäärin 9,7 matkaa päivässä. Tänä kesänä Helsingissä on ajossa kaikkiaan 1 400 kaupunkipyörää. Myös Espoossa on kokeiltu kaupunkipyöriä Olarin ja Matinkylän alueilla.

Kaupunkipyörä

– Palvelun suuri suosio on ilahduttavaa ja kertoo siitä, että kaupunkilaiset ovat todella ottaneet kaupunkipyöräpalvelun omakseen, sanoo HKL:n toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio.

Kaikki eivät ole kuitenkaan kaupunkipyöristä varauksettoman innoissaan. Anarkistit ilmoittivat alkuviikosta ”siistineensä” yhden kaupunkipyöräaseman pyörineen sponsorin mainoksista. Anarkistien mukaan heidän tekonsa oli vastalause ”kaupunkitilan kaupallistumiselle”.

– Helsingin kaupunkipyörien kustannuksista arviolta puolet katetaan sponsorituloilla, kommentoi HKL:n viestintäpäällikkö Elina Norrena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaupunkipyörä - lyhyiden matkojen kulkuväline

Ilman sponsoriyhteistyötä kaupunkipyörän käyttömaksut tuplaantuisivat. Tällä hetkellä rekisteröityminen koko pyöräilykaudeksi maksaa 25 euroa. Päivästä veloitetaan viisi ja viikosta kymmenen euroa. Kausihinta sisältää puolituntia ajoaikaa päivässä, lisäajasta veloitetaan erikseen.

Koko kaudeksi on nyt rekisteröitynyt noin 33 000 henkilöä. Suuri luku kertoo siitä, että palvelua käyttävät erityisesti helsinkiläiset itse: turistien ja kokeilijoiden määrä on huomattavasti pienempi. Palvelusta on saatu tuloja kaupungille yli 860 000 euroa.

Palveluun rekisteröityvä saa henkilökohtaisen pyöräilijätunnuksen ja pin-koodin pyörän noutoa varten. Pyöräilijätunnuksen sijasta voi käyttää myös HSL:n matkakorttia.

Helsingissä vieraileva turisti voi lunastaa kaupunkipyörän ajettavakseen maksukortilla, ilman rekisteröitymistä palveluun, mutta vain muutamilta asemilta. Kaupunkipyöräasemien sijainnin ja vapaiden pyörien tilanteen voi tarkistaa netistä Reittioppaasta.

Kaupunkipyöräverkosto laajenee, asemilla ruuhkaa

Kaupunkipyörän voi käytön jälkeen palauttaa mille tahansa kaupunkipyöräasemalle. Kun pyörän näyttöön syttyy vihreä valo, se on onnistuneesti palautettu telineeseen.

Järjestelmäoperaattori CityBike Finland Oy seuraa ajantasaisesti pyörien käyttöastetta ja asemien tilannetta ja siirtää pyöriä kysynnän mukaan telineiltä toiselle. Nyt kaupunkipyöräverkosto ulottuu kantakaupungista Lauttasaareen, Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan. Myös Käpylästä ja Kalasatamasta löytyy kaupunkipyöräasemia.

– Kaupunkipyöräpalvelun suuren käyttäjämäärän vuoksi käyttäjien on hyvä huomioida, että ruuhkahuiput ja massatapahtumat kuormittavat palvelua ja voivat aiheuttaa ajoittain tyhjiä ja täysiä telineitä. Teemme kuitenkin järjestelmäoperaattori CityBike Finlandin kanssa kaikkemme, jotta pyörien määrää saataisiin tasattua, kertoo Rajakallio.

HKL Kaupunkipyörä

Rekisteröityminen palvelun käyttäjäksi sekä kaupunkipyörien käyttöohjeet ja tieto käyttömaksuista on koottu osoitteeseen www.hsl.fi/kaupunkipyörät.

Lue myös:

Turku harkitsee kaupunkipyöräjärjestelmää vuosille 2018–2020

Näin käytät kaupunkipyörää!

Lähteet: HKL, Helsingin Uutiset, Takku.net Kuvitus: Antti Hentinen/Moottori

Luetuimmat