Katsastusten kertomaa: Toyotat vähävikaisia vanhoina
Traficomin katsastustiedot paljastavat, että vähävikaisia ovat myös Audi, Honda, Lexus ja Suzuki. Alfa Romeo ja Renault osoittautuivat vikaherkiksi automerkeiksi.
Traficomin tuore viime vuotta koskeva katsastustilasto erottelee automallien ja automerkkien jyvät akanoista, vähävikaiset autot erottuvat vikaherkistä kilpailijoista.
Tässä Traficom-katsastustilastojen toisessa osassa tarkastellaan autoja, joiden käyttöönottovuosi on välillä 2003–2008. Nuorempien automallien menestys katsastuksissa käsiteltiin Moottorin nettisivuilla juttusarjan aiemmassa osassa.
Artikkelin lopusta näet vuosimallikohtaiset tilastot automalleittain. Tilastoja lukiessa tulee muistaa, ettei katsastustilasto kerro auton luotettavuudesta kaikkea. Esimerkiksi auton jättäminen tienvarteen ei näy katsastustilastossa, kuten ei myöskään esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston hajoaminen. Tilastojen tulkinnasta pääset lukemaan lisää täältä.
Toyotan ylivoimaa
Toyotoissa on vähiten vikoja Traficomin katsastustilastoissa. Merkkikohtaisissa tilastoissa japanislaismerkki sijoittui viiden parhaan joukkoon peräti 12 kertaa. Myös Audi, Honda, Lexus ja Suzuki menestyivät myös mainiosti. Porsche pärjäsi hyvin kaikki mallit -tilastossa.
Alfa Romeo ja Renault ovat sitä vastoin vikaherkkiä, katsastukset paljastavat. Huonoja tuloksia saivat myös Jeep ja Dodge, joiden malleja on vain muutamassa ikäryhmässä. Myös Chryslereissä on runsaasti vikoja, samoin halpamerkki Daciassa.
10 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2008 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
Viisi huonointa mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
|
1. Toyota Corolla | 6,8 | 155 000 | 155. Dodge Caliber | 57,5 | 162 000 | |
2. Ford Fusion | 7,0 | 122 000 | 154. Dodge Journey | 52,6 | 214 000 | |
3. Toyota Land Cruiser | 8,8 | 263 000 | 153. Jeep Patriot | 50,9 | 198 000 | |
4. Mitsubishi Colt | 9,7 | 116 000 | 152. Chevrolet Epica | 44,7 | 215 000 | |
5. Toyota Auris | 9,9 | 153 000 | 151. Chrysler 300C | 44,0 | 219 000 | |
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit) | Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit) | |||||
1. Porsche | 8,6 | 100 000 | 35. Dodge | 44,7 | 178 000 | |
2. Toyota | 11,3 | 173 000 | 34. Jeep | 39,0 | 197 000 | |
3. Lexus | 13,4 | 179 000 | 33. Chevrolet | 35,7 | 151 000 | |
4. Audi | 14,8 | 218 000 | 32. Chrysler | 35,5 | 194 000 | |
5. Honda | 15,1 | 182 000 | 31. Alfa Romeo | 33,9 | 167 000 |
Paljon ajettu voi olla paras
Nuoremmissa ikäryhmissä Dacian malleissa, Sandero ja Duster, on runsaasti vikoja. Pikkubussit, esimerkiksi Mercedes-Benz Vito, ovat vikatilastojen hännillä poikkeuksellisen suuren ajomäärän vuoksi, mutta niiden laatukaan ei ole paras mahdollinen kun sitä vertaa Toyotan saavutukseen. Esimerkiksi Toyota Land Cruiser on 13-vuotiaiden ikäryhmän paras pienimmällä hylkäysprosentilla suuresta ajomäärästään (keskimäärin 310 000 km) huolimatta, keskimääräisen ajomäärän ollessa 215 000 km 13-vuotiaiden ikäryhmässä.
11 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2007 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
Viisi huonointa mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
|
1. Suzuki Grand Vitara | 7,0 | 173 000 | 163. Jeep Compass | 61,2 | 195 000 | |
2. Toyota Corolla | 9,4 | 169 000 | 162. Dodge Caliber | 58,6 | 181 000 | |
2. Ford Fiesta | 9,4 | 120 000 | 161. Jeep Patriot | 48,6 | 183 000 | |
4. Toyota Auris | 9,9 | 157 000 | 160. Alfa Romeo 159 | 47,9 | 202 000 | |
5. Peugeot 107 | 10,2 | 109 000 | 159. Fiat Stilo | 46,1 | 173 000 | |
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit) | Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit) | |||||
1. Porsche | 8,2 | 119 000 | 34. Dodge | 49,8 | 185 000 | |
2. Toyota | 11,9 | 184 000 | 33. Alfa Romeo | 44,6 | 181 000 | |
3. Subaru | 12,9 | 176 000 | 32. Renault | 40,5 | 168 000 | |
4. Suzuki | 15,8 | 152 000 | 31. Chrysler | 40,1 | 208 000 | |
5. Audi | 16,5 | 224 000 | 30. Jeep | 38,5 | 212 000 |
Dodge Caliber vikaherkin
Dodge Caliber oli edullinen ostaa, mutta sen ylläpito on koitunut kalliiksi vikojen vuoksi: Koko tilaston vikaherkin malli on Dodge Caliber 9–12-vuotiaiden autojen ikäryhmässä, joissa Caliberin hylkäysprosentit ovat tosi korkeat, yli puolet katsastuksista johtaa hylkäykseen.
Esimerkiksi yhdeksänvuotiaiden ryhmässä Dodge Caliberin hylkäysprosentti on liki 12-kertainen parhaaseen malliin (Lexus RX450H) verrattuna!
Koko tilaston suurin yksittäinen hylkäysprosentti on Chrysler-konsernin Jeep Compass-mallilla 11-vuotiaiden ikäryhmässä, 61,2 prosenttia.
Kolmevuotiaiden ryhmässä pistää silmään Teslan huono sijoitus merkkilistalla. Isossa, tehokkaassa ja painavassa Tesla Model S-sähköautossa alusta ja renkaat joutuvat koville, mikä näkyy taka-akseliston ja iskunvaimennuksen vikoina ja kuluneina renkaina.
12 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2006 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
Viisi huonointa mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
|
1. Ford Fusion | 9,9 | 143 000 | 148. Dodge Caliber | 58,4 | 198 000 | |
2. Lexus IS250 | 10,8 | 178 000 | 147. Mercedes-Benz Vito | 47,4 | 367 000 | |
3. Suzuki Grand Vitara | 11,0 | 192 000 | 146. Chevrolet Nubira | 46,3 | 170 000 | |
4. Toyota Corolla | 11,3 | 177 000 | 145. Nissan Pathfinder | 46,1 | 298 000 | |
5. Mazda 2 | 11,7 | 131 000 | 144. Alfa Romeo 159 | 46,0 | 204 000 | |
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit) | Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit) | |||||
1. Porsche | 10,3 | 111 000 | 35. Dodge | 56,8 | 193 000 | |
2. Subaru | 14,1 | 194 000 | 34. Alfa Romeo | 42,3 | 190 000 | |
3. Toyota | 14,5 | 196 000 | 33. Renault | 40,5 | 177 000 | |
4. Lexus | 14,6 | 202 000 | 32. Chrysler | 38,8 | 203 000 | |
5. Mini | 17,6 | 139 000 | 31. Lada-Vaz | 37,5 | 98 000 |
13 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2005 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
Viisi huonointa mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
|
1. Toyota Land Cruiser | 12,3 | 310 000 | 146. Hyundai Trajet | 54,4 | 245 000 | |
2. Toyota Prius | 12,6 | 219 000 | 145. Kia Carnival | 51,7 | 242 000 | |
3. Subaru Impreza | 12,8 | 172 000 | 144. Nissan Pathfinder | 50,8 | 318 000 | |
3. Toyota RAV4 | 12,8 | 220 000 | 143. Chevrolet Nubira | 49,5 | 186 000 | |
5. Toyota Yaris | 13,6 | 146 000 | 142. Peugeot 807 | 48,8 | 233 000 | |
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit) | Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit) | |||||
1. Porsche | 10,1 | 135 000 | 35. Renault | 44,9 | 185 000 | |
2. Subaru | 14,8 | 215 000 | 34. Chevrolet | 41,8 | 151 000 | |
3. Toyota | 15,7 | 211 000 | 33. Chrysler | 41,6 | 205 000 | |
4. Honda | 20,7 | 214 000 | 32. Alfa Romeo | 40,9 | 175 000 | |
5. Suzuki | 21,4 | 171 000 | 31. Opel | 38,1 | 214 000 |
Korealaiset petranneet
Etelä-korealaisten merkkien kehitys viimeisen 10 vuoden aikana on ollut huikeaa. Korealaisten autojen ominaisuudet ja laatu ovat hypänneet aivan eri tasolle kuin muutama vuosi sitten, mutta katsastustilastossa ne eivät vielä kärkeä hätyyttele.
Vanhemmissa ikäryhmissä korealaisten laatu on vaihdellut suuresti mallista riippuen. Seitsenvuotiaissa Hyundai i40 ja Santa Fe menestyivät heikosti. 13-vuotiaissa Hyundai Trajet ja Kia Carnival ovat tilaston viimeisiä. Myös jo myyntinsä lopettaneella Chevroletilla ja Daewoolla on heikkoja tuloksia.
Aikaisemmin usein tilaston heikoimpana ollut Renault paransi laatuaan kymmenisen vuotta sitten, mutta on jälleen uudemmissa ikäryhmissä pudonnut heikoimpien merkkien joukkoon, 7–8-vuotiaissa Renault Clio-malleissa on runsaasti vikoja.
Samankin merkin malli- ja vuosimallikohtaiset laatuerot voivat olla suuria: Mazda, Mitsubishi ja Peugeot löytyvät sekä TOP 5- että FLOP 5-listoilta.
14 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2004 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
Viisi huonointa mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
|
1. Suzuki Grand Vitara | 12,4 | 213 000 | 135. Mercedes-Benz Vito | 56,2 | 363 000 | |
2. Ford Fiesta | 13,9 | 155 000 | 134. Mazda Premacy | 53,8 | 209 000 | |
2. BMW Z4 | 13,9 | 145 000 | 133. Alfa Romeo 156 | 53,0 | 194 000 | |
4. Toyota Land Cruiser | 14,2 | 326 000 | 132. Renault Laguna | 52,6 | 218 000 | |
5. Subaru Forester | 14,9 | 229 000 | 131. Daewoo Evanda | 52,4 | 188 000 | |
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit) | Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit) | |||||
1. Lexus | 15,0 | 204 000 | 34. Alfa Romeo | 49,4 | 187 000 | |
2. Toyota | 17,8 | 222 000 | 33. Renault | 48,8 | 197 000 | |
2. Subaru | 17,8 | 222 000 | 32. Daewoo | 45,2 | 158 000 | |
4. Suzuki | 20,9 | 177 000 | 31. Chrysler | 44,5 | 213 000 | |
5. Porsche | 22,2 | 165 000 | 30. Mazda | 43,0 | 219 000 |
15 vuotta vanhat autot, käyttöönottovuosi 2003 |
||||||
TOP 5 | FLOP 5 | |||||
Viisi parasta mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
Viisi huonointa mallia | Hyl- käys- % |
Ajokilo- metrit, keskiarvo |
|
1. Toyota Camry | 12,0 | 253 000 | 129. Chevrolet Trans Sport | 55,4 | 247 000 | |
2. Toyota RAV4 | 16,0 | 250 000 | 128. Renault Laguna | 53,8 | 231 000 | |
3. Toyota Corolla | 18,6 | 221 000 | 127. Mazda 3 | 53,0 | 201 000 | |
4. Suzuki Grand Vitara | 19,0 | 233 000 | 126. Chrysler Voyager | 52,7 | 268 000 | |
5. Ford Fiesta | 19,7 | 168 000 | 125. Hyundai Trajet | 50,9 | 253 000 | |
Viisi parasta merkkiä (kaikki mallit) | Viisi huonointa merkkiä (kaikki mallit) | |||||
1. Porsche | 17,6 | 156 000 | 34. Mazda | 47,3 | 237 000 | |
2. Toyota | 20,8 | 235 000 | 33. Alfa Romeo | 47,2 | 196 000 | |
3. Subaru | 22,2 | 224 000 | 32. Chrysler | 47,1 | 224 000 | |
4. Smart | 25,3 | 104 000 | 31. Chevrolet | 46,7 | 221 000 | |
5. Suzuki | 27,8 | 184 000 | 30. Fiat | 45,9 | 167 000 |
Mersu ei yltänyt kärkeen
Eurooppalaisista automerkeistä paras on Audi. Ford menestyi muutamissa ikäryhmissä Fiestan ja Fusionin vähävikaisuuden ansiosta.
Saksalaisissa katsastustilastoissa mainiosti menestynyt Mercedes-Benz ei yltänyt kärkiviisikkoon missään ikäryhmässä. Eroa Saksan tilastoihin selittää varmaan erilaiset ajo-olosuhteet ja ennen kaikkea mersujen huomattavan suuri ajomäärä ja ammattikäytön osuus Suomessa.
Näin sijoitukset laskettiin – mukana 12 eri ikäryhmää
Traficomin katsastustilastossa on 12 eri autojen ikäryhmää. Vanhin ovat 15-vuotiaat autot, joiden käyttöönottovuosi on 2003, nuorimpina ovat kolmivuotiaat autot, joiden käyttöönottovuosi on 2015.
Tässä artikkelissa tuloksia tarkastellaan kahdella tavalla. TOP 5 -sijoitukset ja FLOP 5 -sijoitukset on laskettu sekä automerkin että automallien saamista sijoituksista.
TOP 5 ja FLOP 5 -automerkit on laskettu merkkien saamista hylkäystilastoista siten, että mukana ovat merkin kaikki mallit yhteensä, myös alle 100 kappaletta rekisteröidyt mallit, jotka eivät näy tilaston mallikohtaisilla listoilla.
TOP 5 ja FLOP 5 -mallien kautta laskettu merkkien paremmuusjärjestys perustuu siihen, miten merkkien suosituimmat mallit ovat sijoittuneet hylkäystilastossa mallikohtaisilla listoilla, joissa kullakin mallilla ja vuosimallilla on oltava vähintään 100 rekisteröintiä vuodessa.
Näin ollen kummassakin ryhmässä on jaossa 60 TOP- ja 60 FLOP-sijoitusta kun otetaan huomioon viisi parasta ja viisi huonointa. (12 ikäryhmää x 5 = 60).
Traficomin katsastustilastossa on mainittu ajokilometrit, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään. Katsastustilasto ei kerro kaikenlaisista vioista. Katsastuksessa havaitut viat voivat olla hyvin erilaisia kuin tielle jättävät viat tai autonkäyttäjän havaitsemat viat, jotka korjautetaan ennen katsastukseen tai reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat takaisinkutsuun johtaneet viat.
Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastot 2018 (10–15-vuotiaat autot)
Saat käyttöönottovuoden taulukon näkyviin valitsemalla halutun tilaston alta.
Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto