20.1.2017 Ajokortit Kansainvälinen ajokortti – mihin sitä tarvitaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälinen ajokortti kaukomatkailijan arvopaperi, jonka puuttuminen voi estää autonvuokrauksen tai poikia tuhdit sakot. Ajokortti on automatkailijan asiakirjoista tärkein, mutta matkakuumeen iskiessä harva muistaa, että pelkän suomalaisen ajokortin turvin ei voi suunnata kovin kauas. Ei ainakaan virallisesti. Euroopassa ajokorttiin liittyvät huolet ovat harvassa, mutta poikkeuksiakin riittää. Kaukokohteisiin ei pelkän kotimaisen kortin turvin kannata missään tapauksessa lähteä, sillä pahimmassa tapauksessa edessä on karvas pettymys autovuokraamossa tai ratsiassa. – Esimerkiksi Japanissa autoa ei vuokraamosta saa lainkaan, jos mukana ei ole kansainvälistä ajokorttia. Australiassa matkustanut asiakkaamme sai puolestaan pienen sakon liikennerikkomuksesta, mutta kansainvälisen ajokortin puuttuminen tulkittiin ajokortitta ajoksi ja se nosti kotiin lähetetyn kokonaissakon peräti 800 euroon, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoi perjantaina Matka 2017 -tapahtumassa pitämässään tietoiskussa. Kotiinlähetettyä sakkoa ei kannata jättää hoitamatta, sillä suurella todennäköisyydellä sen löytää edestään viimeistään seuraavalla kerralla kyseiseen maahan matkustaessaan. Maksamaton sakko saattaa pahimmassa tapauksessa jopa evätä maahanpääsyn. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkonäkö saattaa pettää Harmaakantinen kansainvälinen ajokortti ei näytä kaikkein nykyaikaisimmalta asiakirjalta, mutta muinaismuisto se ei ole. Asiakirjan ulkonäköä ja yksityiskohtia säätelevät kansainväliset tieliikennemääräykset ja kielivaihtoehtoja on peräti 13, joten kovin kompaktiin kokoon korttia tuskin saatetaan jatkossakaan. Kortin voi tilata vuodeksi tai kolmeksi kerrallaan. Korteissa on voimassaoloajan lisäksi muitakin eroja. Vuoden voimassaoleva kortti perustuu Geneven tieliikennesopimukseen vuodelta 1949. Kolmen vuoden ajokortti puolestaan Wienin tieliikennesopimukseen vuodelta 1968. Jälkimmäisestä versiosta löytyvät samat ajo-oikeusluokat ja kuvasymbolit kuin kansallisesta ajokortista, mutta tämä ei tee siitä automaattisesti parempaa vaihtoehtoa. Vuosilukujen ja voimassaolon sijaan matkailijan kannattaa kiinnittää huomiota matkakohteen vaatimuksiin. Kaikkialla kolmen vuoden kortti ei nimittäin kelpaa. – Korttivalinta riippuu siitä, mikä tieliikennesopimuksen kyseinen maa on ratifioinut, Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa. Ratin taaakse vain paikallisella ajokortilla Esimerkiksi Thaimaassa kolmen vuoden korttia ei hyväksytä, mutta vuodeksi myönnetyllä ajokortilla ongelmia ei synny. Kyseessä ei ole kiusanteko tai rahastusyritys, vaikka siltä se saattaa matkailijan näkökulmasta tuntua. Kiinassa auton rattiin mielivän on hankittava poikkeuksetta paikallinen ajokortti. Suomalaisesta ja kansainvälisestä ajokortista on apua paikallista ajokorttia hankittaessa, mutta autovuokraamosta yhdistelmällä ei kulkupeliä käyttöönsä saa. Ei edes lyhyen vierailun ajaksi. Saudi-Arabiassa jopa kuljettajan sukupuoli voi aiheuttaa esteen autoilulle, sillä naiset eivät saa ajaa autoa, olipa hallussa minkälainen ajokortti tahansa. Pelkän sopimuskäytännön varmistaminen ei kuitenkaan riitä, sillä poikkeuksia piisaa. Ajoneuvon kuljettajaksi mielivän on varminta tarkastaa ajokorttivaatimukset maakohtaisesti hyvissä ajoin ennen matkaa Autoliiton verkkosivuilta. Jos kohteessa on USA:n tapaan osavaltioita, saattavat käytännöt poiketa toisistaan vielä alueittainkin, joten tarkkuutta tarvitaan. Yksi kortti ei riitä Matkailijan on hyvä muistaa, että kansainvälinen ajokortti ei yksin kelpaa ajo-oikeuden todistamiseen. Se on pikemminkin maailman valtakielille tehty virallinen käännös, jota käytetään aina yhdessä suomalaisen ajokortin kanssa. Suomalaisen ajokortin puute matkailullisesta näkökulmasta on kieli. Tarvittavat tiedot on kerrottu vain suomeksi ja ruotsiksi, ei esimerkiksi englanniksi. Lisätietoa kansainvälisestä ajokortista Autoliiton verkkosivuilla. Kansainvälinen ajokortti soveltuu lomamatkailuun tai lyhyeen oleskeluun. Jos tiedossa on työkomennus tai pysyvä oleskelu, on hankittava paikallinen ajokortti. Pysyvälle oleskelulle ei ole olemassa yksiselitteistä aikarajaa. Se vaihtelee kohteesta riippuen kuukaudesta vuoteen. Mopokortin tai traktorikortin omaavalle kuljettajalle kansainvälistä ajokorttia ei myönnetä. Ajo-oikeus rajoittuu kotimaahan ja esimerkiksi Geneven sopimuksen mukaan kuljettajan alaikä 18 vuoteen. On hyvä muistaa myös se, että paikalliset käytännöt saattavat hyvinkin poiketa virallisista määräyksistä. Kansainvälisen ajokortin saa Autoliiton toimistosta ja useimmista Autopalvelukeskuksista. Asioiminen onnistuu myös postin kautta. Vuoden voimassa oleva ajokortti maksaa 25 euroa, kolmen vuoden ajokortti 35 euroa. Hakemuksen lisäksi tarvitaan passikuva ja kopio omasta ajokortista. Hakemuksen käsittelyyn on hyvä varata viikko sekä mahdolliset postipäivät. Teksti ja kuvat Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?