1.2.2019

Kameravalvonnan yhteydestä puuttuva nopeusrajoitus kismittää

uusi kameratolppa

Tuoreen kansalaisaloitteen taustalla on halu kohentaa turvallisuutta: päästä eroon turhista jarrutteluista ja kiihdyttelyistä.

Nopeudenvalvontaan käytettävien automaattivalvontalaitteiden yhteydessä tulee selkeästi esittää alueella vallitseva aluenopeusrajoitus. Tätä mieltä on vuosittain 30 000­–40 000 kilometriä ajava raahelainen Toni Hautala. Häntä kismittää asian tola Suomen maanteillä eli kameravalvonnan yhteydestä puuttuva nopeusrajoitus.

Hautalaa asia korpesi niin paljon, että hän pani asiassa vireille kansalaisaloitteen, joka löytyy netistä www.kansalaisaloite.fi -sivustolta.

Kansalaisaloitteen kannatusilmoitusten keräys alkaa helmikuussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eroon turhista jarrutteluista

Kansalaisaloitteen taustalla on halu kohentaa maanteiden liikenneturvallisuutta.

Tavoite on tuoreessa kansalaisaloitteessa muotoiltu seuraavasti: Automaattivalvonnalle kullakin alueella määritellyn valvottavan nopeusrajoituksen selkeä ilmaiseminen tienkäyttäjälle vähentää merkittävästi turhia jarrutuksia, kiihdytyksiä ja vaaratilanteita sekä merkittävästi lisää valvonnan läpinäkyvyyttä, kansalaisten yhdenvertaisuutta sekä tienkäyttäjien ja veronmaksajien tasa-arvoisuutta.

Valaistu rajoitusmerkki

Kansalaisaloitteen mukaan nopeusrajoitus tulee esittää itsestään valaisevalla (esimerkiksi ledvalo) taululla, josta yksiselitteisesti selviää alueella voimassa oleva nopeusrajoitus.

Aloitteen mukaan poliisin tai poliisin määräämän järjestelmän haltijan tulisi asettaa kunkin nopeusvalvontakameran ja/tai automaattivalvontalaitteen yläpuolelle kullakin valvottavalla alueella vallitsevan aluenopeusrajoituksen mukaisen numeerisen arvon (kuten nopeusrajoitus), joka on selkeästi tienkäyttäjän luettavissa myös pimeällä.

Satunnainen kulkija epätietoinen

Toni Hautala haluaisi eroon epätietoisuudesta ja turhasta jarruttelusta.

– Nythän tilanne on se, että kameratolpan nähdessään pitää turhan usein arpoa, että mikähän se rajoitus kyseisessä kohdassa mahtoikaan olla ja sakon pelossa varoiksi vielä vähän turhaankin hidastaa niin kuin monen näkee tekevän, Hautala taustoittaa.

Hautala tuo aloitteensa taustalta esiin myös tuntemattomilla seuduilla autoilun.

– Suomi on pitkä maa ja täynnä erilaisia liikennejärjestelyjä. Teiden varsilla on melkoinen määrä kameroita ja ne lisääntyvät jatkuvasti. Paikalliset tietävät asuinseudullaan olevat nopeusrajoitukset ja liikennejärjestelyt, mutta satunnainen kulkija ei niinkään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat